- 13 -
Halsteren wil de kostenverdeling handhaven op basis van het inwoner
tal, maar wat betreft de samenstelling van de Gewestraad de kleinere
gemeenten aanmerkelijkbevoordelen boven de grotere gemeenten.
Het Dagelijks Bestuur vindt dit in haar voorlopige stellingname geen
correcte zaak. Hij is het met de heer Fakkers eens, dat men voorzichtig
moet zijn met het Contactorgaan West-Brabant.
Aan dit Contactorgaan wordt door de heer Fakkers meer waarde toege
kend dan het op het ogenblik blijkt te bezitten, omdat hij voorstander
is van één Gewest West—Brabant
Hij mag daarom terecht bepleiten, dat alles wat zich in dit Contact
orgaan afspeelt onder controle moet worden gehouden. Het moet dus niet
zó worden, dat de afgevaardigden van de drie Gewesten min of ;neer on
der elkaar in het geheim zaken doen.
Indien dit Contactorgaan tot standpunten die West-Brabant betreffen
wil komen moeten de drie Gewesten van te voren in de gelegenheid wor
den gesteld hun mening in te brengen.
In het verleden heeft het Streekgewest ook in die geest trachten te
werken. Hij veronderstelt, dat de gehele structuur en de samenstel
ling van dit Contact-orgaan binnenkort op de helling komt te staan
en dan zullen zodanige structuren moeten worden gekozen; dat terechte
verlangens van de heer Fakkers daarin kunnen worden gehonoreerd. Er
bestaat duidelijk verschil van mening tuaasn het Dagelijks Bestuur en
de heer Fakkers wat betreft de schaal van het Streekgewest, maar het
blijft voorstander van een Gewest in zijn huidige omvang.
De heer Fakkers zal zich heel goed moeten realiseren indien men deze
drie Gewesten heeft en daarnaast bestaat er een goed functionerend
en onder democratische controle staand Contactorgaan, waar men de
grote vraagstukken die geheel West-Brabant betreffen kan bespreken,
men toch al een heel eind is gevorderd op de weg zoals hij deze ziet.
Dan bestaat er dus een forum waarin de grote problemen ter sprake
kunnen komen. Als men op dit moment zou kiezen voor één groot Gewest
West—Brabant men direkt genoodzaakt zou worden om sub—gewesten te
maken voor allerlei taken waarvoor nu het Streekgewest is.
In zo'n groot Gewestelijk verband is het niet mogelijk om de Geweste
lijke Brandweer, Ambulancedienst en Gezondheidsdienst te organiseren.
De opmerking van de heer Fakkers over de taakstelling sluit ook aan
bij die door de heer van Os is gemaakt. Door Gedeputeerde Staten is
inderdaad gezegd, dat er een ontwikkelingsprogramma moet komen. Dit
zou voor het Streekgewest een interessante zaak zijn.
Het Dagelijks Bestuur zegt dan:"Het mag er dan wel staan, maar wij
zien er geen kans toe". Hij kent geen enkel Gewest in Nederland, dat
daarin wel is geslaagd, zelfs Rijnmond niet. In de statuten moet
echter wel een bepaling worden opgenomen, die een groei in die
richting mogelijk maakt. Hij acht het voor de toekomst niet onmoge
lijk is, dat men op dit terrein toch wel iets zal kunnen bereiken,
vooral indien het onderlinge vertrouwen toeneemt. Hij kan de opmerking
van de heer Fakkers over de verdeling van de 10.000 woningen tussen
Bergen op Zoom en Roosendaal, tegen de achtergrond van de brief van
Gedeputeerde Staten over het ontwikkelingsprogramma, wel begrijpen.
Men moet de verdeling van deze 1Q000 woningen zien tegen de achtergrond
van de Verstedelijkingsnota van de Regering, waarin duidelijk staat
dat er een keuze moet komen tussen Bergen op Zoom en/of Roosendaal
wat betreft de groei-stad functie.
Hij deelt de heer Kannekens mede, dat er nog maar twee gewesten zijn,
die op grond van de wet zijn ingesteld, nlRijnmond en de Agglomoratie
Eindhoven. Het betreft hier gewesten met rechtstreekse verkiezingen
en daar heeft men een afzonderlijk bestuursniveau.