Hij is hst eens, dat men voorzichtig met de kosten moet zijn,
Indien de stukken inderdaad eerder bij de gemeenten zijn, dan heeft
men bij de behandeling van de begroting die kosten factoren als raads
leden en als afgevaardigden in de hand.
Door zijn collega is een opmerking gemaakt, dat het Streekgewest een
soort Drenthe onder de gewesten is. Nu begrijpt hij waaruit het wan
trouwen in de Gewestraad ten opzichte van de grotere gemeenten vandaan
komt. Er bestaat een gezegde"Uit turf, jenever en achterdocht heeft
God eertijds een Drenth gewrocht".
De heer van Dis vindt, dat er in de samenstelling van de Gewestraad
en Dagelijks Bestuur niet veel behoeft te worden veranderd.
Ten aanzien van de voorzitter merkt hij op, dat het principieel
juist zou zijn, indien er in de statuten zou staan, dat deze uit het
midden van de Gewestraad zou worden gekozen. Het zou van de leden
van de Gewestraad verstandig zijn indien zij de burgemeester van
Bergen op Zoom of Roosendaal tot voorzitter zouden kiezen. Zijn er
varing van de laatste vier jaar is dat dit goed heeft gefunctioneerd
en wat goed is moet men niet altijd direkt veranderen. Hij is voor
stander om het Streekgewest in zijn huidige vorm te handhaven omdat
dit precies het gebied is wat ligt tussen Antwerpen en Rotterdam.
Omtrent de taak merkt hij op, dat er nog wel enkele gemeenschappelijke
regelingen zijn, waarvan de taak kan worden overgedragen en het Streek
gewest zal moeten trachten zich daarop in te spelen.
Door op deze wijze gemeenschappelijke taken aan te pakken kan het
wel eens zó worden, dat het goedkoper wordt dan indien de gemeenten
het zelf zouden blijven doen.
Burgemeester Schneider constateert, dat door de heer Munters duidelijk
is gesteld dat het Streekgewest zich gerust mag ontwikkelen, maar
zich wel moet beperken tot die taken van lokaal bestuur waarvoor
men afzonderlijk te klein is en die men samen zal moeten doen.
Het Streekgewest zal zich niet moeten vergrijpen aan het nodeloos over
nemen van taken die de afzondoriijke gemeenten hebben.
Het Dagelijks Bestuur is ook voorstander om de stukken in een zo
vroeg mogelijk stadium voor de vergadering bij de afgevaardigden
van de Gewestraad en aan de gemeenten toe te zenden.
Hij hoopt, dat de onderlinge communicatie in de toekomst beter zal
verden door middel van het informatiebulletin.
Men moet echter ook niet vergeten, dat ook het College van Advies
en Bijstand zijn visie op de voorstellen aan de Gewestraad mag geven.
De heer Fakkers vraagt of het mogelijk is dat het Streekgewest eens
bij de gemeenten de data van de te houden raadsvergaderingen opvraagt.
Indien dit bekend is en het vaste data betreft zou het mogelijk moeten
zijn, dat de stukken voor de Gewestraadsvergadering b.v. veertien da
gen van te voren aan de afgevaardigden en de aangesloten gemeenten worden
toegezonden
Burgemeester Schneider zegt toe dit te zullen laten doen. Hij deelt
de heer Fakkers mede, dat het Gewest zich niet bewust is, dat het de
schuld aan de gemeente Halsteren geeft. Door het Dagelijks Bestuur
zal inderdaad aandacht worden besteed aan de voorstellen die door Hal
steren zijn gedaan. Hij hoopt ook, dat de gemeente Halsteren het Dage
lijks Bestuur in de gelegenheid zal stellen om met de gemeenteraad
in discussie te treden.
Hij wil overigens wel opmerken, dat de voorstellen van Halsteren
reeds bij het Dagelijks Bestuur bekend waren voordat men deze notitie
heeft opgesteld en men aan deze bezinningsronde was begonnen. Het
Dagelijks Bestuur is van mening dat de democratische basis, die men
op het ogenblik in het Streekgewest heeft, beter en correcter is dan
de voorstellen van Halsteren, omdat deze is gebaseerd op de inwoner
tallen van de gemeenten.