- 10 - De heer Munters is van mening, dat het Dagelijks Bestuur niet moet worden uitgebreid. Wat de voorzitter betreft zou het een goede zaak zijn om deze uit het midden van de Gewestraad te kiezen. Hij zou enige voorkeur kunnen geven aan de burgemeester van de grotere gemeenten, maar dit behoeft geen "must" te zijn. Van de "toerbeurt voorzitter" moet men af. Hij staat goede contacten voor tussen de drie Gewesten in West-Brabant mede in verband met de komst van de mini-pro vincies. Zijn fractie is voorstander van het Streekgewest in zijn hui dige vorm, waarbij hij de hoop uitspreekt, dat ook de gemeente Rucphen zal toetreden. Ten aanzien van de taken staat hij enige uitbreiding voor, waarbij gelet dient te worden, dat dit geen uitholling van de gemeentelijke taken tot gevolg heeft. Uit de woorden van burgemeester Schneider meent hij te moeten opmaken, dat men daar echter niet bang voor behoeft te zijn. Wat de te betalen kosten betreft dient men alert te zijn, dat deze niet de pan uitvliegen. Zulke lichamen willen nog wel eens uitdijen, maar daarvoor moet men waken. Een gematigd uitdijen kan zijn goedkeuring wel wegdragen, maar met het kostenaspect moet men wel zeer voorzichtig zijn. De heer van der Werf is geen voorstander om een vrijgesteld voorzitter aan te stellen, want die kost ruim ƒ.100.000,per jaar. Goede contacten onderhouden met de overige gewesten in West-Brabant staat hij voor. Het Streekgewest in zijn huidige vorm is groot genoeg om verder te wer ken. Met betrekking tot de uitbreiding van de taken (art. 4 en 20 van de statuten) merkt hij op, dat aan artikel 20 een nieuwe bepaling h zou dienen te worden toegevoegd waarin de kredietbewaking nader zou moe ten worden omschreven. Wordt het te duur dan zouden sommige taken op de lange baan dienen te worden geschoven. De heer Fakkers merkt ten aanzien van de samenstelling en de functione* ring van het Streekgewest op, dat het beter zou zijn indien de stukken van de Gewestraadsvergadering eerder aan de gemeenten zouden kunnen worden toegezonden om de communicatie tussen de raad en het college van burgemeester en wethouders en de gemeentelijke afgevaardigden in de Gewestraadsvergadering beter te doen verlopen. Ten aanzien van de samenstelling en stemverhouding zal meer aandacht moeten worden geschonken aan ue opmerkingen die de gemeente Halsteren heeft gemaakt. Door deze gemeente zijn daarover reële en redelijke op merkingen gemaakt, los van de manier waarop het is gebeurd. Men moet de gemeente Halsteren niet alle schuld in de schoenen schuiven, zoals in de Gewestraadsvergadering is gedaan, want dit bevordert niet de solidariteit in West-Brabant. Ten aanzien van de onafhankelijke voor zitter sluit hij zich aan bij de woorden van de heer Bos. Het Contact orgaan West-Brabant wordt langs een sluipweg toch verzwaard, zonder dat daarop een democratische controle mogelijk is. Dit vindt hij een gevaarlijke zaak, omdat het Streekgewest al door middel van getrapte verkiezingen wordt samengesteld. Uit het Streekgewest worden naar dit orgaan personen afgevaardigd, die daar niet zo vrijblijvend spreken. Men moet ook niet vergeten, dat zowel het Rijk als de Provincie regel matig advies vragen aan dit Contactorgaan over een West-Brabants stand punt en het Contactorgaan zijn mening dan ook gaarne geeft, zonder dat daar tegenover een politieke verantwoording staat. De Gewestraad wordt hierin dan niet gekend. Dit staat ver van de de mocratie, omdat het hier een vijfde of zesde traps verkiezing is en daarvan is hij geen voorstander. Omtrent de schaal van het Streekgewest merkt hij op, dat er in Brabapt 4 Gewesten zijn, met daarboven een Provinciaal bestuur als coördine rend orgaan.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1978 | | pagina 58