- 10 -
De heer Munters is van mening, dat het Dagelijks Bestuur niet moet
worden uitgebreid. Wat de voorzitter betreft zou het een goede zaak
zijn om deze uit het midden van de Gewestraad te kiezen.
Hij zou enige voorkeur kunnen geven aan de burgemeester van de grotere
gemeenten, maar dit behoeft geen "must" te zijn. Van de "toerbeurt
voorzitter" moet men af. Hij staat goede contacten voor tussen de drie
Gewesten in West-Brabant mede in verband met de komst van de mini-pro
vincies. Zijn fractie is voorstander van het Streekgewest in zijn hui
dige vorm, waarbij hij de hoop uitspreekt, dat ook de gemeente Rucphen
zal toetreden. Ten aanzien van de taken staat hij enige uitbreiding
voor, waarbij gelet dient te worden, dat dit geen uitholling van de
gemeentelijke taken tot gevolg heeft. Uit de woorden van burgemeester
Schneider meent hij te moeten opmaken, dat men daar echter niet bang
voor behoeft te zijn. Wat de te betalen kosten betreft dient men alert
te zijn, dat deze niet de pan uitvliegen. Zulke lichamen willen nog
wel eens uitdijen, maar daarvoor moet men waken.
Een gematigd uitdijen kan zijn goedkeuring wel wegdragen, maar met het
kostenaspect moet men wel zeer voorzichtig zijn.
De heer van der Werf is geen voorstander om een vrijgesteld voorzitter
aan te stellen, want die kost ruim ƒ.100.000,per jaar.
Goede contacten onderhouden met de overige gewesten in West-Brabant staat
hij voor.
Het Streekgewest in zijn huidige vorm is groot genoeg om verder te wer
ken. Met betrekking tot de uitbreiding van de taken (art. 4 en 20 van
de statuten) merkt hij op, dat aan artikel 20 een nieuwe bepaling h
zou dienen te worden toegevoegd waarin de kredietbewaking nader zou moe
ten worden omschreven.
Wordt het te duur dan zouden sommige taken op de lange baan dienen te
worden geschoven.
De heer Fakkers merkt ten aanzien van de samenstelling en de functione*
ring van het Streekgewest op, dat het beter zou zijn indien de stukken
van de Gewestraadsvergadering eerder aan de gemeenten zouden kunnen
worden toegezonden om de communicatie tussen de raad en het college
van burgemeester en wethouders en de gemeentelijke afgevaardigden in de
Gewestraadsvergadering beter te doen verlopen.
Ten aanzien van de samenstelling en stemverhouding zal meer aandacht
moeten worden geschonken aan ue opmerkingen die de gemeente Halsteren
heeft gemaakt. Door deze gemeente zijn daarover reële en redelijke op
merkingen gemaakt, los van de manier waarop het is gebeurd.
Men moet de gemeente Halsteren niet alle schuld in de schoenen schuiven,
zoals in de Gewestraadsvergadering is gedaan, want dit bevordert niet
de solidariteit in West-Brabant. Ten aanzien van de onafhankelijke voor
zitter sluit hij zich aan bij de woorden van de heer Bos. Het Contact
orgaan West-Brabant wordt langs een sluipweg toch verzwaard, zonder
dat daarop een democratische controle mogelijk is. Dit vindt hij een
gevaarlijke zaak, omdat het Streekgewest al door middel van getrapte
verkiezingen wordt samengesteld. Uit het Streekgewest worden naar dit
orgaan personen afgevaardigd, die daar niet zo vrijblijvend spreken.
Men moet ook niet vergeten, dat zowel het Rijk als de Provincie regel
matig advies vragen aan dit Contactorgaan over een West-Brabants stand
punt en het Contactorgaan zijn mening dan ook gaarne geeft, zonder dat
daar tegenover een politieke verantwoording staat.
De Gewestraad wordt hierin dan niet gekend. Dit staat ver van de de
mocratie, omdat het hier een vijfde of zesde traps verkiezing is en
daarvan is hij geen voorstander.
Omtrent de schaal van het Streekgewest merkt hij op, dat er in Brabapt
4 Gewesten zijn, met daarboven een Provinciaal bestuur als coördine
rend orgaan.