De samenwerking verloopt langs volkomen democratische weg. Hij is zich ook niet bewust, dat die verhouding tussen de kleine en de grote gemeenten nu zo slecht is. Men moet er nu niet van uitgaan, dat een gewest is uitgevonden ten bate van de grote gemeenten opdat deze er beter van worden. Dit is beslist niet het geval. Diensten, die de grote gemeenten tot nu toe tot stand hebben kunnen brengen zoals een G.G.D., zullen afgestoten moeten worden. Het beheer, de financiering en de zeggen schap gaat op deze wijze dam op democratische wijze gedeeld worden door andere. Indien er dus een Districts Gezondheidsdienst tot stand komt maken de grote gemeenten hierin niet meer de dienst uit. Hij deelt de heer Kannekens mede, dat het doel van het Streekgewest nog niet is bereikt, omdat dit een heel moeilijk en lang proces is, mede omdat men aan elkaar moet wennen. Door gezamenlijk zaken te doen en successen te boeken moet men vertrouwen in elkaar krijgen en op die ma nier steeds stapje voor stapje verder zien te komen. Door de samenwer king van de zeventien gemeenten in dit Streekgewest is men toch wel een stukje verder gekomen, dan men zonder Streekgewest zou zijn gekomen. De voorzitter wil drie hoofdgroepen formuleren waarover tijdens de ver dere discussies vragen kunnen worden gesteld: a. Samenstelling en functioneren van het Streekgewest, Gewestraad, Da gelijks Bestuur, Voorzitter, College van Advies en Bijstand en Contactorgaan West-Brabant; b. Schaal, nl. een groot of klein Gewest eventueel in relatie met de toekomstige mini-provincies; c. Taak van het Streekgewest bedoeld in artikel 4 of die uitgevoerd moet worden en hoe en de daarmede gepaard gaande financiële conse quenties De heer van Dis bedankt burgemeester Schneider voor de gegeven uitvoe rige toelichting. In de samenstelling van de Gewestraad behoeft naar zijn mening niet veel te worden veranderd. Het Streekgewest is opge zet op basis van verlengd lokaal bestuur en als zodanig moet men het ook laten functioneren. Hij heeft zich tot nu toe in de vergaderingen van de Gewestraad/als afgevaardigde van de gemeente Fijnaart en Heij- ningen beschouwd, /altijd Het is dus de taak van de gemeentelijke afgevaardigde om de belangen van de gemeente die hij vertegenwoordigt, te dienen. Hij is voorstander van handhaving van het Streekgewest in zijn huidige vorm, omdat het van voldoende omvang is om het te laten functioneren en de aangesloten gemeenten een voldoende eenheid vormen. Hij wil nog wel worden geïnformeerd hoe de Provincie dit Gewest nu ziet, omdat hij de indruk heeft dat de Provincie dit Streekgewest "zwaarder" ziet dan het is. Burgemeester Schneider bevestigt de indruk van de heer van Dis, dat de Provincie het Streekgewest "zwaarder" ziet dan het is. Het Streekgewest heeft daar zelf aanleiding toe gegeven door middel van de statuten. Wie de statuten leest en niet het functioneren in de praktijk kent, krijgt de indruk dat het een vrij vergaande vorm van gewestelijke samen werking betreft. Dit Gewest is nl. in staat om een ontwikkelingsplan vast te stellen op het terrein van de Ruimtelijke Ordening, Volkshuis vesting, Economische ontwikkeling, Onderwijs, Maatschappelijke Zorg, Verkeersverbindingen, Openbaar Vervoer, Volksgezondheid en Milieuhygië ne. Indien dit ontwikkelingsplan is vastgesteld, dan ontleent de Ge westraad daaraan de bevoegdheid om de individuele gemeenten/te geven in overeenstemming met dit ontwikkelingsplan, /aanwijzingen

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1978 | | pagina 56