De samenwerking verloopt langs volkomen democratische weg.
Hij is zich ook niet bewust, dat die verhouding tussen de kleine en
de grote gemeenten nu zo slecht is. Men moet er nu niet van uitgaan,
dat een gewest is uitgevonden ten bate van de grote gemeenten opdat
deze er beter van worden.
Dit is beslist niet het geval. Diensten, die de grote gemeenten tot
nu toe tot stand hebben kunnen brengen zoals een G.G.D., zullen
afgestoten moeten worden. Het beheer, de financiering en de zeggen
schap gaat op deze wijze dam op democratische wijze gedeeld worden
door andere.
Indien er dus een Districts Gezondheidsdienst tot stand komt maken de
grote gemeenten hierin niet meer de dienst uit.
Hij deelt de heer Kannekens mede, dat het doel van het Streekgewest
nog niet is bereikt, omdat dit een heel moeilijk en lang proces is, mede
omdat men aan elkaar moet wennen. Door gezamenlijk zaken te doen en
successen te boeken moet men vertrouwen in elkaar krijgen en op die ma
nier steeds stapje voor stapje verder zien te komen. Door de samenwer
king van de zeventien gemeenten in dit Streekgewest is men toch wel
een stukje verder gekomen, dan men zonder Streekgewest zou zijn gekomen.
De voorzitter wil drie hoofdgroepen formuleren waarover tijdens de ver
dere discussies vragen kunnen worden gesteld:
a. Samenstelling en functioneren van het Streekgewest, Gewestraad, Da
gelijks Bestuur, Voorzitter, College van Advies en Bijstand en
Contactorgaan West-Brabant;
b. Schaal, nl. een groot of klein Gewest eventueel in relatie met de
toekomstige mini-provincies;
c. Taak van het Streekgewest bedoeld in artikel 4 of die uitgevoerd
moet worden en hoe en de daarmede gepaard gaande financiële conse
quenties
De heer van Dis bedankt burgemeester Schneider voor de gegeven uitvoe
rige toelichting. In de samenstelling van de Gewestraad behoeft naar
zijn mening niet veel te worden veranderd. Het Streekgewest is opge
zet op basis van verlengd lokaal bestuur en als zodanig moet men het
ook laten functioneren. Hij heeft zich tot nu toe in de vergaderingen
van de Gewestraad/als afgevaardigde van de gemeente Fijnaart en Heij-
ningen beschouwd, /altijd
Het is dus de taak van de gemeentelijke afgevaardigde om de belangen
van de gemeente die hij vertegenwoordigt, te dienen. Hij is voorstander
van handhaving van het Streekgewest in zijn huidige vorm, omdat het
van voldoende omvang is om het te laten functioneren en de aangesloten
gemeenten een voldoende eenheid vormen.
Hij wil nog wel worden geïnformeerd hoe de Provincie dit Gewest nu ziet,
omdat hij de indruk heeft dat de Provincie dit Streekgewest "zwaarder"
ziet dan het is.
Burgemeester Schneider bevestigt de indruk van de heer van Dis, dat de
Provincie het Streekgewest "zwaarder" ziet dan het is. Het Streekgewest
heeft daar zelf aanleiding toe gegeven door middel van de statuten.
Wie de statuten leest en niet het functioneren in de praktijk kent,
krijgt de indruk dat het een vrij vergaande vorm van gewestelijke samen
werking betreft. Dit Gewest is nl. in staat om een ontwikkelingsplan
vast te stellen op het terrein van de Ruimtelijke Ordening, Volkshuis
vesting, Economische ontwikkeling, Onderwijs, Maatschappelijke Zorg,
Verkeersverbindingen, Openbaar Vervoer, Volksgezondheid en Milieuhygië
ne. Indien dit ontwikkelingsplan is vastgesteld, dan ontleent de Ge
westraad daaraan de bevoegdheid om de individuele gemeenten/te geven
in overeenstemming met dit ontwikkelingsplan, /aanwijzingen