- 6 -
Indien men het Stadsgewest Breda en het Streekgewest zou samenvoegen
dan zou men het zeer moeilijk krijgen op het terrein van het locaal
bestuur. Het is ook de bedoeling van het Dagelijks Bestuur om tijdens
deze bezinningsronde serieuze pogingen te doen om Rucphen bij dit
overleg te betrekken. Het Streekgewest zal ook ijverig mee moeten doen
aan het onderhouden van de contacten tussen het Gewest van het land
van Heusden en Altena en het Stadsgewest Breda.
Deze drie gewesten hebben een Contactorgaan, maar dat leidt nog een
sober bestaan. Dit Contactorgaan zal toch wel meer "zwaarte" moeten
krijgen en de ontwikkeling wijst wel in die richting. Ook de gemeenten
Etten-Leur en Oosterhout, die zich nu gaan aansluiten bij het Stadsge
west Breda, hebben aangedrongen om dit Contactorgaan meer inhoud te
geven. Dit is ook inderdaad reëel. Er zijn momenteel toch wel een
aantal zaken die West—Brabant raken waarover de Gewesten onderling
eens met elkaar van gedachten moeten wisselen. Hij wijst hierbij nog
eens op de door de Commissaris der Koningin ingestelde Beleids Overleg
Commissie voor de regionale economische planning.
Door enkele leden is de vraag gesteld wat het Streekgewest tot nu toe
heeft gepresteerd. Hij is van mening, dat men het allemaal vindt dat
het nog vrij sober is. Men mag echter niet vergeten, dat het Streekgewest
nog maar een kleine vier jaar functioneert. De moeilijkheden om tot
grotere verbanden te komen mag men niet onderschatten, denk met name maar
aan het samengaan van de 2 vroegere regio's. Er zijn tot op heden toch
wel concrete zaken geregeld o.a. subsidiëring Schoolbegeleidingsdienst,
studie op het terrein van de Openluchtrecreatie en het baarmoederhals
kanker—onderzoek. Er hadden misschien meerdere zaken aangepakt kunnen
worden, maar er moet niet uit het oog worden verloren, dat dit alles
moet worden gedaan door een bescheiden apparaat. Dit bestaat maar uit
enkele zeer bekwame functionarissen. Over gewestelijke zaken en zaken
betreffende het verlengd lokaal bestuur moet niet te gemakkelijk worden
gedacht. Het gaat over zaken die men tot op heden zelf of in verbanden
doet en die nu samen gedaan zullen moeten worden. Er is ook gewezen op
de wat moeilijke verhoudingen tussen de kleinere en de grotere gemeenten.
Dit zijn allemaal zaken die men tegenkomt indien men in West-Brabant
een stuk samenwerking wil realiseren. Het Dagelijks Bestuur is van me
ning, dat men/dit Gewest moet doorgaan en dit heeft hij hier ook verno
men. /met
Een weg terug is er niet meer, omdat er taken en belangen zijn, die
gezamenlijk zullen moeten worden aangepakt.
Wordt dit niet gedaan dan worden ze niet aangepakt of ze blijven lig
gen, of ze worden aangepakt door die gemeenten die dan groot genoeg
zijn of geld genoeg hebben, of geacht worden dit te hebben, om het
zelf te doen. De gemeenten die dit niet kunnen, blijven er dan van ver
stoken en hiermede is de burger in West-Brabant allerminst gediend.
Door enkele leden is ook gevraagd of er in de samenstelling niet wat
moet worden veranderd. Door de heer Bos met name is gesteld, dat de
burgemeesters niet in de Gewestraad thuisbehoren
Dat de burgemeesters in de Gewestraad kunnen worden gekozen is pas bij
de laatste wijziging in de gemeenschappelijke regeling opgenomen.
Voordien kwam een dergelijke bepaling er niet in voor.
Het Dagelijks Bestuur en vele gemeenten zijn van mening wanneer wordt
gesproken van een Gewest dat is samengesteld uit vertegenwoordigers
uit de gemeenten, men,. het aan de gemeenten zelf kan
overlaten wie zij naar dat Gewest willen afvaaruigen. Deze vrijheid
bestaat dus ook na de laatste wijziging van de statuten.
Door de laatste wijziging is een discriminatie, dat een burgemees
ter geen lid van de Gewestraad kon zijn, vervallen.