- 6 - Indien men het Stadsgewest Breda en het Streekgewest zou samenvoegen dan zou men het zeer moeilijk krijgen op het terrein van het locaal bestuur. Het is ook de bedoeling van het Dagelijks Bestuur om tijdens deze bezinningsronde serieuze pogingen te doen om Rucphen bij dit overleg te betrekken. Het Streekgewest zal ook ijverig mee moeten doen aan het onderhouden van de contacten tussen het Gewest van het land van Heusden en Altena en het Stadsgewest Breda. Deze drie gewesten hebben een Contactorgaan, maar dat leidt nog een sober bestaan. Dit Contactorgaan zal toch wel meer "zwaarte" moeten krijgen en de ontwikkeling wijst wel in die richting. Ook de gemeenten Etten-Leur en Oosterhout, die zich nu gaan aansluiten bij het Stadsge west Breda, hebben aangedrongen om dit Contactorgaan meer inhoud te geven. Dit is ook inderdaad reëel. Er zijn momenteel toch wel een aantal zaken die West—Brabant raken waarover de Gewesten onderling eens met elkaar van gedachten moeten wisselen. Hij wijst hierbij nog eens op de door de Commissaris der Koningin ingestelde Beleids Overleg Commissie voor de regionale economische planning. Door enkele leden is de vraag gesteld wat het Streekgewest tot nu toe heeft gepresteerd. Hij is van mening, dat men het allemaal vindt dat het nog vrij sober is. Men mag echter niet vergeten, dat het Streekgewest nog maar een kleine vier jaar functioneert. De moeilijkheden om tot grotere verbanden te komen mag men niet onderschatten, denk met name maar aan het samengaan van de 2 vroegere regio's. Er zijn tot op heden toch wel concrete zaken geregeld o.a. subsidiëring Schoolbegeleidingsdienst, studie op het terrein van de Openluchtrecreatie en het baarmoederhals kanker—onderzoek. Er hadden misschien meerdere zaken aangepakt kunnen worden, maar er moet niet uit het oog worden verloren, dat dit alles moet worden gedaan door een bescheiden apparaat. Dit bestaat maar uit enkele zeer bekwame functionarissen. Over gewestelijke zaken en zaken betreffende het verlengd lokaal bestuur moet niet te gemakkelijk worden gedacht. Het gaat over zaken die men tot op heden zelf of in verbanden doet en die nu samen gedaan zullen moeten worden. Er is ook gewezen op de wat moeilijke verhoudingen tussen de kleinere en de grotere gemeenten. Dit zijn allemaal zaken die men tegenkomt indien men in West-Brabant een stuk samenwerking wil realiseren. Het Dagelijks Bestuur is van me ning, dat men/dit Gewest moet doorgaan en dit heeft hij hier ook verno men. /met Een weg terug is er niet meer, omdat er taken en belangen zijn, die gezamenlijk zullen moeten worden aangepakt. Wordt dit niet gedaan dan worden ze niet aangepakt of ze blijven lig gen, of ze worden aangepakt door die gemeenten die dan groot genoeg zijn of geld genoeg hebben, of geacht worden dit te hebben, om het zelf te doen. De gemeenten die dit niet kunnen, blijven er dan van ver stoken en hiermede is de burger in West-Brabant allerminst gediend. Door enkele leden is ook gevraagd of er in de samenstelling niet wat moet worden veranderd. Door de heer Bos met name is gesteld, dat de burgemeesters niet in de Gewestraad thuisbehoren Dat de burgemeesters in de Gewestraad kunnen worden gekozen is pas bij de laatste wijziging in de gemeenschappelijke regeling opgenomen. Voordien kwam een dergelijke bepaling er niet in voor. Het Dagelijks Bestuur en vele gemeenten zijn van mening wanneer wordt gesproken van een Gewest dat is samengesteld uit vertegenwoordigers uit de gemeenten, men,. het aan de gemeenten zelf kan overlaten wie zij naar dat Gewest willen afvaaruigen. Deze vrijheid bestaat dus ook na de laatste wijziging van de statuten. Door de laatste wijziging is een discriminatie, dat een burgemees ter geen lid van de Gewestraad kon zijn, vervallen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1978 | | pagina 54