- 5 -
Dit vindt hij een kwalijke zaak.
Zulk soort zaken doet het wantrouwen enkel maar toenemen. Hij doet
daarom een beroep op de grote gemeenten zich wat coulanter en jovia
ler op te stellen tegenover de kleinere gemeenten. De gezamenlijke
West-Brabantse gemeenten zullen de bevoegdheden wat ruimer moeten
formuleren. Wanneer er meer boven gemeentelijke taken worden over
gedragen en het Gewest wordt de mogelijkheid gegeven om goed te func
tioneren, dan zal er ook meer draagkracht bij dat Gewest kunnen komen.
Het Gewest kan dan beter gaan functioneren en het zal dan vanzelf
bij de bevolking gaan leven. Hij attendeert in dit verband ook nog op
de moeizame wijze waarop het Gewest zich moet behelpen bij de voorbe
reiding tot herziening van het Streekplan West-Brabant. Hij i-s geen
voorstander om thans over te gaan tot het instellen van een groter
Gewest. De streek die momenteel onder het Streekgewest valt is een
voldoende eenheid waarmede gewerkt kan worden. Verder pleit hij er
voor om contacten te onderhouden met het Stadsgewest Breda, omdat dit
goed zal kunnen werken en er uit deze contacten goede ideeën naar vo
ren kunnen komen.
Burgemeester Schneider zegt, dat dit Streekgewest niet in het leven is
geroepen om tegemoet te komen aan de wensen van de Minister van Binnen
landse Zaken om Nederland bestuurlijk te reorganiseren.
Dit Streekgewest moet dan niet worden gezien als een mini-provincie.
De Minister heeft daarbij veel grotere gebieden op het oog dan het gebied
van de zeventien aangesloten gemeenten. Indien er over mini-provincies
wordt gesproken, dan wordt gesproken over geheel iets anders. Dan
wordt er niet gesproken zoals dit in ons Streekgewest wordt genoemd,
over verlengd lokaal bestuur. De taak van het Streekgewest is het
vervullen van die taken die tot het lokaal bestuur behoren, maar die
elke gemeente niet kan doen omdat die er te klein voor is.
Bij de mini-provincies is sprake van een herverkaveling van taken
tussen gemeenten-provincies en het rijk.
Hieraan ligt een op de wet gebaseerde taakverdeling ten grondslag.
Het gaat hierbij om taken die in de toekomst nog bij de gemeenten zul
len blijven, taken van de gemeenten die naar de mini-provincies zullen
gaan en taken die van het rijk zullen worden afgestoten naar die mini-
provincies. Bij deze mini-provincies behoren o.a. de taken die de heer
Bos heeft genoemd, zoals o.a. rechtstreekse verkiezingen, een onafhan
kelijk voorzitter en eigen financiën om de taken onafhankelijk van
gemeenten en rijk uit te kunnen voeren. Bij rechtstreekse verkiezingen
krijgt men dan politieke groeperingen en fractievorming in de verga
deringen van deze mini»-provinciesDit is allemaal veel meer dan van
het begin af aan de bedoeling is geweest. Bij de vorming van het Streek
gewest na de samensmelting van de 2 vroegere regio's heeft vooropgestaan
om de belangen van de zeventien aangesloten gemeenten voldoende te kun
nen behartigen. Men moet dit dus zien als verlengd lokaal bestuur.
Bij de samenstelling van de Gewestraad is er vanuit gegaan, dat hier
in zouden worden opgenomen gemeentelijke vertegenwoordigers op basis
van de inwonertallen van de gemeenten. Bij de bezoeken aan de verschil
lende gemeenten heeft het Dagelijks Bestuur kunnen constateren, dat
de tijd nog niet is aangebroken voor een groter Gewest West-Brabant.
Het Stadsgewest Breda moet men ook zien als een verlengd lokaal bestuur.
Het Dagelijks Bestuur is er van overtuigd indien men vasthoudt aan ver
lengd lokaal bestuur het Streekgewest met zijn 17 gemeenten en het
Stadsgewest Breda met zijn 20 gemeenten, momenteel groot genoeg zijn.
Er is dus genoeg te doen door aan elkaar te wennen en om een aantal
taken onder die ene gemeenschappelijke noemer van die zeventien ge
meenten te krijgen.