- 4 -
Als er een bijdrage geleverd moet worden in voorbereiding op de reor
ganisatie van het binnenlands bestuur dan is onze mening nog dezelfde
als enkele jaren geleden. Er is en blijft maar één goede oplossing.
Een groter geheel samen met het Stadsgewest Breda.
De leden rechtstreeks door middel van verkiezingen uit en door de
kiesgerechtigde inwoners van het gebied gekozen.
Een voorzitter benoemd zoals de burgemeesters zolang we niet de situa
tie van een gekozen burgemeester hebben.
Daarbij is echter een allereerste vereiste dat de gemeenten, welke in
het gebied zijn gelegen, zonder uitzondering bereid zijn bovengemeente-
lijke taken onverwijld over te dragen aan het Streekgewest.
Misschien zelfs zou ook de provincie bereid moeten zijn op bepaalde
punten hetzelfde te doen.
Herziening van tijvoorbeeld het Streekplan Noord-Brabant zou van b.v.
volledig door dat gewest kunnen worden voorbereid, met daarbij uiter
aard het horen van de afzonderlijke gemeenten.
Zulk een herziening zou mogelijkerwijs een betere oplossing bieden dan
wat nu wordt beoogd. In het Oosten weten zeer velen namelijk niet waar
het uiterste zuid-westen van onze provincie ligt. Daarom zal het van
daar uit ook nooit gaan dagen.
De vraag rijst dan bij velen wat de financiële consequenties van zulk
een opzet zouden zijn en of dit de draagkracht van met name de kleine
gemeenten niet te boven zal gaan. Laat de rijksoverheid dan bereid
zijn zulk een gewest in ruime mate te subsidiëren.
Vooralsnog ziet het er naar uit, dat we op de oude weg zullen blijven
voortsukkelen als één grote gemeenschappelijke regeling.
Oeen elegante oplossing helaas. Het zij zo.
De heer van der Werf is van mening, dat het Streekgewest niet meer is
weg te denken. Met de door het Streekgewest ontworpen plannen kan hij
het eens zijn, omdat deze ook in de afzonderlijke gemeenteraden moeten
worden behandeld. Bovendien zitten er twee afgevaardigden uit deze
raad in de Gewestraad. Hij zou het wel bijzonder op prijsstellen in
dien het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest regelmatig kontakt
onderhoudt met het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest Breda.
Hij wil zich niet uitspreken vóór aansluiting bij het Stadsgewest
Breda. Volgens de huidige gemeenschappelijke regeling kunnen ook bur
gemeesters in de Gewestraad worden opgenomen evenals de wethouders.
Dit geldt ook voor het Dagelijks Bestuur. Hij wil daarom voorstel
len, dat alleen de burgemeesters daarin kunnen worden opgenomen en
niet de wethouders, want anders valt de raad helemaal buiten de boot.
Indien in de toekomst burgemeesters, die in het College van Advies
zijn vertegenwoordigd, worden afgevaardigd in de Gewestraad, zou voor
deze burgemeester een raadslid uit die gemeente in de plaats moeten
worden gekozen, want anders krijgen deze burgemeesters een dubbel
functie in het Streekgewest. Hij zou het zeer op prijs stellen indien
deze gehele zaak afgerond zou kunnen worden vóór de verkiezing van
de nieuwe gemeenteraden.
De heer van Dis zegt, dat het Streekgewest, zoals het nu functioneert,
een zeer moeizaam bestaan heeft. Er is tot op heden niet zoveel tot
stand gekomen. De vergaderingen van de Gewestraad maken cp hem een
futloze indruk. De reden, dat er tot op heden nog weinig tot stand
is gekomen is gelegen in het feit, dat de verhouding van de kleine
tot de grote gemeenten nog steeds niet goed is. Er ligt bij de kleine
gemeenten altijd nog een zeker wantrouwen, omdat de grote gemeenten
zich niet altijd op de juiste wijze gedragen. Hij wijst er in dit
verband ook nog op, dat een wethouder van een grote gemeente als ver
tegenwoordiger in de Gewestraad bijna iedere vergadering schittert
door afwezigheid, dan zonodig opeens eenmaal in de Gewestraadsverga
dering moet komen om Halsteren eens goed de les te lezen.