- 3 - Er wordt reeds gesuggereerd om algemene verkiezingen voor het Streek gewest te houden, maar daarvan is hij nog geen voorstander. We zullen de zaak nu rustig moeten blijven bezien. In het Streekgewest zijn tot nu toe zeker goede zaken naar voren ge komen. Er is ook wel gesteld, dat het Streekgewest fungeert als insti tuut voor gemeenschappelijke regelingen. Hiervan moet men af en men heeft dit in het verleden al kunnen zien. Hij behoudt zich het recht voor om bij de detailpunten terug te komen. De heer Kannekena vraagt of het Streekgewest het doel heeft bereikt waarvoor het is opgericht. Hij vraagt ook of er nog regelmatig kon- takt is met de ipneente Rucphen, omdat hij van oordeel is, dat de acht tien stemmen voor de kleine gemeenten er moeten bijkomen. De heer Bos legt de volgende verklaring af: Mijnheer de Voorzitter, Als wij vanavond hier bijeen zijn voor een discussie over het Streek gewest dan moet onze fractie daarbij enkele opmerkingen maken. Sta mij toe dit te doen. Allereerst vragen wij ons af, of het zinvol is aan het einde van de zittingsperiode van de gemeenteraden en daarmede tevens van de leden van de gewestraad, te discussiëren over het beter functioneel zijn van het Streekgewest. In oude samenstelling worden misschien uitspra ken gedaan - dan vrel besluiten genomen - welke voor hen, die ons op volgen of bij ons gevoegd worden, straks maar aanvaardbaar moeten zijn zonder hun zienswijze en Inbreng. Er zijn immers gemeenten die van 7 naar 11 raadsleden gaan. Een vermeerdering met meer dan de helft van de thans zittende en ter discussie genodigde leden. Terugkomend op de voor ons liggende stukken kan ik alleen maar zeggen, dat zij weinig nieuws hebben opgeleverd. Het blijft zo'n beetje bij het oude en hier en daar wordt het nog er ger. Van het toerbeurt voorzitterschap zijn we ook nu niet af. Een van de belangrijkste zaken, mijnheer de voorzitter. Zonder de personen als mens hierbij in't gedrang te brengen, dat willen wij beslist niet, moeten wij van de bewuste toerbeurt af. Het verlaten van die weg kan alleen het wantrouwen ten opzichte van de grote 2 uit de weg ruimen. Waarom zou niet evengoed een ander door de gewestraad uit zijn midden als voorzitter kunnen worden gekozen zonder dat hij daarbij een full time functie aanvaardt? Het laatste immers, is voor het thans bestaande en fungerende Streek gewest voorlopig een onhaalbare zaak. Wat ons betreft had dit nu een echt punt van bezinning moeten zijn. Dan, mijnheer de voorzitter, is er het feit, dat straks ook U en Uw collega's weer lid van de ge westraad kunnen, worden en daarbij, zij het op beperkte schaal, ook nog in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd kunnen zijn. Wij zijn daar tegenstanders van. Toen de voormalige regio's samensmol ten tot het huidige Streekgewest heeft men doelbewust gekozen voor de zaak van gen bur vaders lid van het Streekgewest. Men heeft dit kennelijk gedaan om het wantrouwen tegen een - vergeef me de uitdrukking - elite onderonsje weg te nemen. Het doelbewust terug invoeren van de stelling dat burgemeester wel in de gewestraad kunnen worden afgvaardigd betekent een groot brevet van onvermogen voor de raadsleden. Persoonlijk vind ik, dat laatste niet zo erg. Ik acht mezelf niet zo'n buitengewoon goed raadslid. Maar ook minder goede kunnen hun gemeente op belangrijke punten en zaken van dienst zijn, zelfs tot in de gewestraad toe. Terugkomend op het gewest zelf, is onze mening, dat het op de wijze van samenstelling van/voor altijd een hinkend paard zal blijven, /nu

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1978 | | pagina 51