-2- Indien iemand een aantal vragen heeft is het beter deze schriftelijk te stellen of deze te laten vastleggen via de bandrecorder, opdat deze dan later kunnen worden beantwoord. De heer van Halderen zegt verder, dat dit beleidsplan vol constate ringen staat, die niet voldoende geargumenteerd worden. Hij vraagt zich af of dit punt wel zonder meer voor kennisgeving moet worden aangenomen. Naar zijn mening zou de raad een kritische brief aan deze stichting moeten zenden. De voorzitter deelt hem mede, dat er reeds een gesprek met de staf van deze stichting heeft plaats gehad. Hiervan is een verslag opgemaakt hetgeen in de novembervergadering bij de ingekomen stukken zal worden gevoegd. Bovendien heeft het college reeds besloten dat er een brief aan deze Stichting zal worden gezonden, waarin zal worden verzocht in hoeverre het mogelijk is dat de gemeentebesturen bij het bestuur van de Stichting worden betrokken. De gemeentel moeten wel betalen dus is het ook redelijk dat men enige zeggingschap heeft. Nu de vraag van de heer van Halderen is genoteerd, zal het college hierop ook schriftelijk antwoorden en mocht er dan nog aanleiding zijn om er op terug te komen, dan kan dit het beste geschieden bij de begrotingsbehandeling. De heer van Dis merkt op, dat het college dit beleidsplan niet voor kennisgeving heeft aangenomen, omdat het een brief gaat verzenden; Wethouder Fakkers antwoordt hem, dat er een verzoek was om een gesprek Dit gesprek heeft plaats gevonden met de wethouder in het bijzijn van de ambtenaar sociale zaken. Er zijn tiïdens dit gesprek ook een aantal zaken, zoals door de heer van Halderen aan de orde gesteld, naar voren gekomen. In het opgemaakte verslag zullen een aantal opmerkingen die nu zijn gemaakt, zijn terug te vinden. De voorzitter deelt tot slot nog mede, dat het verslag alsmede het antwoord op de gestelde vragen bij de ingekomen stukken voor de ver gadering van november zullen worden gevoegd, zodat de raad altijd nog de gelegenheid heeft om er op terug te komen. Dit stuk zal daarom nu niet voor kennisgeving worden aangenomen. De heer van Dis brengt ten aanzien van punt g (ontwerp-begroting 1979 Openbaar Lichaam Vuilverwerking Roosendaal) in herinnering dat hij in het verleden op deze begrotingen kritische opmerkingen heeft gemaakt. Thans moet hij constateren dat de post "Personeelskosten f 366.000, gaat bedragen in plaats van 256.000,het afgelopen jaar. Dit is een stijging van ruim 40%. Wat is de reden van deze stijging? Bovendien wil hij van de gemeentelijke vertegenwooridger in dit Open baar Lichaam weten of er nagegaan is hoeveel de kosten bedragen van de ambtenaren van de gemeente Roosendaal die werkzaamheden voor dit Lichaam verrichten. Er wordt door de gemeente Roosendaal een ambtenaar in rekening gebracht die 107,per uur moet kosten. Indien men uit gaat van 1800 uren per jaar kost dit een kleine 200.000, Wat voor een ambtenaar heeft het Lichaam hiervoor? Wethouder Fakkers deelt ten aanzien van de personeelskosten mede, dat de vuilverbrandingsoven momenteel de volle kapaciteit heeft bereikt. Hierdoor is het noodzakelijk geworden om meer personeel aan te trekken dan aanvankelijk was voorzien. Het eerste uitgangspunt van het bestuur van het Openbaar Lichaam was om van het begin af aan met zo min moge lijk personeel de oven te bemannen. Dit is helaas niet mogelijk ge bleken en er moet nu al 's nachts worden gewerkt om het totale vuil- aanbod te kunnen verwerken. Omtrent de doorberekening van de kosten van de ambtenaren van de ge meente Roosendaal heeft hij in het verleden reeds een antwoord gegeven De berekening geschiedt aan de hand van een aantal uren dat de direc teur en de chef van de vuilverbranding voor het lichaam hebben gewerkt

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1978 | | pagina 127