-8- De voorzitter zegt de heer van Dis toe dat de gehele raad nog een gespe- cificeerd overzicht per complex zal worden verstrekt. Hij antwoordt de heer Munters dat het gehele college achter het tot nog toe gevoerde beleid staat. De heer van der Werf stelt indien Bouwtoezicht ook als architect optreedt, dit zeer duur is. Hij deelt mede dat de woningen indertijd zijn opgenomen door de bij gemeentewerken tewerkgestelde heer Frijters onder toezicht van Bouwtoezicht West Brabant. Hij is van mening, dat de kosten voor het leef baarmaken van deze woningen dichter bij de 40 50liggen dan de d.oor de wethouder genoemde 30^. Dit betekent een bedrag van 30.000,tot 40.000,per woning. Ten aanzien var de rekenvergoodingen v/il hij nog weten hoeveel mensen hiermede bezig zijn. Hij is ook van mening, dat men de Nutsbedrijven niet aansprakelijk kan stellen. Omtrent de huren wil hij weten of hetgeen door de wethouder is gesteld, schriftelijk is bevestigd door de Provinciale Directie van de Volkshuisvesting. In telefonische toe zeggingen heeft hij niet veel vertrouwen. Omdat de woningen slechter blijken, ^e zijn dan werd aangenomen, blijft hij van mening dat er een bedrag van 40 tot 50°/o in de begroting had moeten vermeld voor dit risico. De heer Munters kar het wel eens zijn met de filosofie van. de renovatie, zoals die door de wethouder is gesteld. Een belangrijk punt blijft toch wel hoe het gefinancierd wordt. Hij blijft van oordeel dat de zaak niet goed is bekeken en een. instantie als Bouwtoezicht West Brabant moet weten dat er tegenvallers kunnen optreden, maar dit raag geen 30 tot 40$ zijn. Hij blijft het jammer vinden, dat de wethouder niet eerder met een voorstel is gekomen, omdat in bijna elk bouwverslag staat vermeld dat er veel extra werkzaamheden zijn uitgevoerd. Hij kan ook instemmen dat de huren niet be hoeven te worden verhoogd, maar waar komt dan het overige bedrag vandaan? Zijn vraag over do Pijnaartse aannemers is niet beantwoord. Ook op de vraag uit de vorige raadsvergadering van het lid Kami ekens, inzake de woning Kadedijk 19, is geen antwoord gegeven. Tot slot deelt hij nog mede, indien zoiets in het particuliere bedrijfsleven zou gebeuren, het betreffende be drijf spoedig failliet zou zijn. De heer van Dis vindt, dat de verdediging van do wethouder niet erg sterk is geweest. Wat heeft hij eigenlijk gezegd? Een uitvoerigs toelichting ge geven waarom men tot renovatie is overgegaan. Daarover is naar zijn raenin^^ ,-eeds voldoende gezegd in de eerste vergadering. In deze vergadering is oc*P besloten om een aantal woningen in Heijningen buiten de renovatie te houden, v-ant dit zou te veel kosten. De voordelen en de kosten zijn toen tegen elkaar afgewogen. Eerst k"am men op een bedrag van 20.000,per woning, later werd dit 25.000,en nu zit men al aan de j 40.000,hetgeen een totaal bedrag uitmaakt vai 2.75 miljoen. Het zal uiteindelijk wel over do f 3 miljoen gaai. Indien dit vooraf allemaal bekend was geweest, had de raad zeker besloten om de renovatie var. eer aantal woningen, achterwege te laten. Afbreken en nieuw bouw zou dan een betere oplossing geweest zijn. Renovatie is ook in Fijnaart maar een tijdelijke zaak. Hij heeft zeer voel moeite met deze zaalc, omdat men op dat moment verkeerde dingen heeft laten afwegen. Is de voor de opname aan Bouwtoezicht verstrekte checklist onvoldoende geweest en heeft Bouwtoe zicht zich ook buiten deze lijst begeven? Is gemeenten-erken tekortgeschoten? Door het college wordt gesteld, dat de aanleg van de centrale verwarmings installaties een goede zaalc is. Houdt dit in, dat de raad alls goede zaken, waartoe het college besluit, achteraf moet goedkeuren? Hij heeft het idee indien het raar de mening van de wethouder een goede zaak betreft, hij het riet erg vindt, indien de raad achteraf begrotingen moet goedkeuren. Indien de gemeenteraad goed moet functioneren dan moeten wel de besluiten voor de daden genomen worden.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1976 | | pagina 98