- 8 -
De raadsleden moeten daarom afgaan hoe een openbare school draait en
hoeveel daarvoor nodig is. Mochten de bijzondere scholen met het door
de raad beschikbaar gestelde bedrag niet rond kunnen komen dan is het
de taak van deze schoolbesturen om daarvan de gemeenteraad op de hoog
te te stellen.
De voorzitter deelt de heer Lauwers mede indien een bestuur van een bij
zondere school vindt dat het van het door de raad beschikbaar gestelde
bedrag voor 1977 niet rond kan komen, zo'n school dan verkeert in een
uitzonderingspositie en gaat ook voor deze school artikel 55 quater
werken
De heer Lauwers zegt, dat in het verleden al meer is gebleken dat een
bijzondere school in bijzondere omstandigheden verkeerde en hij dacht
dat dit de Julianaschool was.
De heer de Schutter merkt op dat het onderwijs geen Vleeskeuringsdienst
is.
De heer Munters kan het allemaal niet goed volgen. Volgens mededeling
van de voorzitter zou door de landelijke overleggroep van Inspecteurs
voor 1977 een bedrag zijn geadviseerd van ƒ.304,inclusief administra
tiekosten. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk? Over 1976 bedroeg het
reeds ƒ.306,31. In de vergadering met de schoolhoofden op 14 september
j.l. is door de wethouder de toezegging gedaan dat het advies wel ge
vraagd zou worden. Hij kan daarom niet begrijpen waarom dit er niet is.
Dit advies is voor hem niet bindend, maar voor de motivering om tot
een bepaald bedrag te komen heeft hij het er toch gaarne bij.
De heer van Dis is van mening indien er een ander bedrag moet komen,
het maar uitgesteld moet worden, opdat de raad zich volledig kan infor
meren. Het onderwijs is een tere zaak. We zijn allemaal voor onderwijs
en het kan nooit goed genoeg zijn. Men moet er toch ook wel rekening
mee houden dat onderwijs veel geld kost. In dit verband vraagt hij zich
ook nog af of het onderwijs wel voldoende efficiënt is georganiseerd.
Indien er maar onbeperkt bedragen beschikbaar worden gesteld is hij
niet bang dat deze niet opgemaakt zullen worden, maar of deze efficiënt
besteed worden is voor hem de vraag. Indien de schoolbesturen met deze
bedragen niet rond kunnen komen - en dat acht hij best mogelijk - moeten
ze maar eens met harde cijfers komen, waarom zij er niet van kunnen
komen. Hij steunt daarom het voorstel van de heer Munters dat de school
besturen dan maar eens met de wethouder van onderwijs rond de tafel moe
ten gaan zitten om dit door te spreken. Qm in eerste instantie zo maar
een blanco volmacht te geven, is hij niet voor.
De voorzitter heeft de heer Lauwers reeds geantwoord dat de gemeente niet
over de gegevens van de bijzondere scholen beschikt. Persoonlijk heeft
hij de laatste drie jaar nooit van een schaibestuur gehoord dat het niet
rond kon komen. Het is echter de eigen verantwoordelijkheid van het
schoolbestuur om dit aan het college of raad kenbaar te maken. Nu de
gemeenteraad besloten heeft artikel 55 quater ten aanzien van de openbare
scholen toe te passen kan hij zich voorstellen dat er nu wel een advies
aan de Inspecteur zal worden gevraagd. Nu in verband hiermede een ge
wijzigde situatie is ingetreden is het een goede zaak dat het college
enig inzicht kan verkrijgen in de financiële situatie van de bijzondere
scholen. Het college neemt daarom gaarne de suggestie van de heer Mun
ters over dat de wethouder van onderwijs contact opneemt met de bestu
ren van de bijzondere scholen. Er zal uiterlijk in de begrotingsvergade
ring hieromtrent een beslissing moeten worden genomen.
De heer Kannekens deelt mede dat de administratiekosten de laatste ja
ren wel zeer snel zijn gestegen, want enkele jaren geleden bedroeg
dit bedrag nog maar ƒ.15,per leerling.