Meneer de voorzitter, mijn sollicitatie, de inlichtingen en de gesprekken die erop volgden gaven het college van burgemeester en wethouders kennelijk voldoende redenen om mij op de aanbeveling te plaatsen. Ook voor de raad waren de motieven blijkbaar essentieel genoeg om mij te benoemen. Maar wat voor U essentieel was, i.e. de resultaten van het vooronderzoek, zal voor mij eerat nu essentieel gaan worden, n.l. gestalte en inhoud geven aan de functie van secretaris. De gemeentewet kent de secretaris als de actoinistratieve ambtenaar. Over het ambtenarencorps wordt eigenlijk niet gesproken, althans niet anders dan omtrent benoeming en bezoldiging. U, mevrouw, mijne heren, begrijpt dat een secretaris zonder een goed ambte narencorps beperkt wordt in zijn mogelijkheden de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de raad en de commissies van advies te dienen. Natuurlijk speelt de omvang van de gemeente en haar problematiek hierbij een grote rol. Daarom hecht ik grote waarde aan een goede samenwerking, met alle ambtenaren, zowel ter secretarie alsook van de technische dienst. Meneer de voorzitter, ongetwijfeld zult U het oen en ander van mij verwachten, waarbij ik meteen opmerk dat mijn aandeel in de vergadering van Uw college zal bestaan uit een adviserende stem, die slechts gesouffleerd wordt. Ik hoop en daarmede wil ik tevens het vertrouwen uitspreken jegens de ambte naren, dat U in die adviserende taak eveneens het aandeel van het ambtelijk apparaat zult onderkennen. Naast de adninistratieve verwerking van Uw bestuurlijke arbeid vervracht U ongetwijfeld de nodige inventiviteit van de ambtenaren om bestuurlijke beslissingen te ontlokken. Meneer de voorzitter, daarom vind ik het van belang het functioneren van de ambtenaar te schetsen. Vroeger werd die ambtenaar in de eerste plaats gezien als vertegenwoordiger van de overheid en aan de andere kant werd hij gezien als de trouwe uit voerder van datgene waartoe de overheidsorganen haddBn besloten. Dit beeld van de anbtenaar is veranderd. Veranderd vooral onder invloed van de zich snel wijzigende opvattingen in de maatschappij. De ambtenaar wordt nu door velen gezien als vertegenwoordiger van een organisatie of instituut dat de bestaande machtsstructuur wil handhaven. De werkelijkheid is echter anders. Wanneer U die organisaties of instituten waarover ik sprak, vertaalt door gemeente- of provinciebesturen, dan blijkt, dat ook die besturen zich aangepast hebben aan het verandere maatschappijbeeld. Dit geldt zowel voor de besturen alsook voor de ambtenaren. Er is in de loop der jaren een duidelijk beeld gevormd in de verantwoorde lijkheden van zowel het bestuur alsook van het ambtenarencorps. Vooral door de specialisatie, ook in het ambtelijk vlak, komt de ambtelijke deskundig heid om de hoek kijken. En deskundigheid, vooral gebundelde deskundigheid, kan gemakkelijk tot het innemen van machtsposities leiden. De betiteling van 4e macht voor het ambtelijk apparaat is er een voorbeeld van. Meneer de voorzitter, er valt lang en breed over de discussiëren over het al dan niet toelaatbaar zijn van deze 4e macht, reëel is echter te accep teren dat die er is. Nog reëler is het na te gaan wat de oorzaak is van die omzetting van deskundigheid in macht. Het meest voor de hand liggend is de conclusie te trekken, dat de oorzaak ligt in de onmacht van het bestuur, hoewel deze conclusie discutabel is. Meneer de voorzitter, ik heb mij met het hiervoor gezegde niet willen ver stoppen achter Ben ontwakende ambtelijke machtspositie, Evenmin wil ik waarschuwen voor een ambtelijke coup. Mijn bedoeling is vóór alles geweest, duidelijk te maken dat wij niet kunnen werken los van elkaar, daar wordt de gemeente Fijnaart en Heijningen niet mee gediend. Wij zullen onze arbeid gezamenlijk moeten inbrengen in hst welzijn van Fijnaart en Heijningen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1974 | | pagina 101