- 7 - door een bepaalde bank. Hij verzoekt de vragenstellers de raad te informeren welke eventuele financiële of andere voordelen bedoeld lid ven het college don zou hebben genoten. Voorts stelt hij dat persoonlijke raakpunten in de vraagstelling in deze raad niet thuishoren en hij wil daar ook niet verder op ingaan Hij haalt verder nog aan dat met betrekking tot de bouwvergunning voor de woning een uitvoerig gesprek hBeft plaats gevonden. Toen deze aanvraag in het college in eerste instantie werd afgewezen, heeft hij gesteld, dat, al3 men een eenmaal ingeslagen weg wil terugdraaien, men daarbij dan de hele zaak moet terugdraaien met alle consequenties van dien, ook ds financiële. Men achtte het toen toch verstandiger om de bouwvergunning - niet voor de bunga low zoals in eer3te instantie gevraagd, maar wel voor de woning - te verlenen. De heer Kanneken3 wijst op dB foutieve beslissingen genomen in 1963, vervolgens in 1968 en ook in januari 1972. Al deze beslissingen ziji foutief gebeurd en in strijd met het bestemmingsplan kom Oudemolen. Hij stelt dat door de beslissing de voorwaarden die door het college zijn gesteld ten laste van derden worden gebracht en dat is de kwestie waar het over gaat. Hij wil graag vernemen wat het college daar aan gaat doen. De heer Fakkers vraagt zich af waarom er voorwaarden bij een bouwvergunning opgelegd worden als blijkt dat bij het niet nakomen daarvan er weinig aan te doen is. Oan is men bezig een zekere rechtsongelijkheid te scheppen: de een zal zich scrupule aan de voorwaarden houden terwijl een ander met een bouwver gunning - al dan niet met voorwaarden - er alle kanten mee op kan zonder dat er sanctie op is. Hij vraagt voorts of de bouwverordening e.d. er niet in voorzien als voorwaai^- den niet worden nageleefd. Ook hij wijst er op dat voor een bepaalde zaak kenne lijk wol tct driemaal toe foutieve beslissingen genomen kunnen worden, terwijl voor iemand die vergunning komt vragen en in zijn eigen straat geconfronteerd wordt met foutieve beslissingen een art. 19-procedure moet worden ingezet, met alia financiële gevolgen daaraan voor de gemeente vei'bonuen. Hij vraagt zich dan wel af wat is beleid en hoe wordt het gemaakt. Beschouwt men daarbij dan bovendien het groot aantal bestemmingsplannen en voor- beraidingsbesluiten die er bij de gemeente zijn, dan rijst de vraag hoe komt de gewone burger er nog aan uit, Je weet voor jezelf haast niet meer wat recht is, wat nog juist is; de bevolking nog minder. Db voorzitter constateert dat concreet gevraagd is wat het gemeentebestuur aan de consequenties denkt te gaan doen. Hij hoopt dat daar nog een keer antwoord op komt. De vraag is niet direct te beantwoorden; de hele zaak is niet een voudig. Het college zal zich beraden waarbij mogelijk te rade zal worden gegaan bij sen adviseur. De heer van Dueren den Hollander hoopt dat er een antwoord op komt aan de hand waarvan dan de mogelijkheid er moet zijn op de zaak terug te kamen, opdat er dan meer duidelijkheid komt. De voorzitter zegt toe te proberen dB beantwoording te bespoedigen. nr. 14: verstrakken informatie enn pars. Zoals reeds eerder gezegd wordt dit bezien bij een aantal andere zaken in het kader van het organisatie-onderzoek en komt t.z.t. opnieuw aan de orde. nr. 15: verrichte werkzaamheden in 1972 aan ambtswoning burgemeester. Wethouder Evers: In 1972 zijn in opdracht van burgemeester en wethouders door de firma Eckro uit Rotterdam werkzaamheden uitgevoerd aan de ambtswoning van de burgemeester tot een bedrag van 2.150,87. De voornaamste werkzaamheden waren het dichtmaken van scheuren en het aanbrengen van een spuitlaag op de muren in de hal en trapopgang. Db ambtswoning is slacht gefundeerd. De muren waren dusdanig gescheurd, dat ean behandeling noodzakelijk was. Verder zijn ar enkele schilderwerkzaamheden uitgevoerd en dot warsn gewoon kosten uit ondBT- houdspost ambtswoning burgemeester.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1973 | | pagina 120