- 7 -
door een bepaalde bank. Hij verzoekt de vragenstellers de raad te informeren
welke eventuele financiële of andere voordelen bedoeld lid ven het college
don zou hebben genoten.
Voorts stelt hij dat persoonlijke raakpunten in de vraagstelling in deze raad
niet thuishoren en hij wil daar ook niet verder op ingaan
Hij haalt verder nog aan dat met betrekking tot de bouwvergunning voor de
woning een uitvoerig gesprek hBeft plaats gevonden. Toen deze aanvraag in het
college in eerste instantie werd afgewezen, heeft hij gesteld, dat, al3 men
een eenmaal ingeslagen weg wil terugdraaien, men daarbij dan de hele zaak moet
terugdraaien met alle consequenties van dien, ook ds financiële.
Men achtte het toen toch verstandiger om de bouwvergunning - niet voor de bunga
low zoals in eer3te instantie gevraagd, maar wel voor de woning - te verlenen.
De heer Kanneken3 wijst op dB foutieve beslissingen genomen in 1963, vervolgens
in 1968 en ook in januari 1972. Al deze beslissingen ziji foutief gebeurd en in
strijd met het bestemmingsplan kom Oudemolen. Hij stelt dat door de beslissing
de voorwaarden die door het college zijn gesteld ten laste van derden worden
gebracht en dat is de kwestie waar het over gaat. Hij wil graag vernemen wat
het college daar aan gaat doen.
De heer Fakkers vraagt zich af waarom er voorwaarden bij een bouwvergunning
opgelegd worden als blijkt dat bij het niet nakomen daarvan er weinig aan te
doen is. Oan is men bezig een zekere rechtsongelijkheid te scheppen: de een
zal zich scrupule aan de voorwaarden houden terwijl een ander met een bouwver
gunning - al dan niet met voorwaarden - er alle kanten mee op kan zonder dat
er sanctie op is.
Hij vraagt voorts of de bouwverordening e.d. er niet in voorzien als voorwaai^-
den niet worden nageleefd. Ook hij wijst er op dat voor een bepaalde zaak kenne
lijk wol tct driemaal toe foutieve beslissingen genomen kunnen worden, terwijl
voor iemand die vergunning komt vragen en in zijn eigen straat geconfronteerd
wordt met foutieve beslissingen een art. 19-procedure moet worden ingezet, met
alia financiële gevolgen daaraan voor de gemeente vei'bonuen.
Hij vraagt zich dan wel af wat is beleid en hoe wordt het gemaakt.
Beschouwt men daarbij dan bovendien het groot aantal bestemmingsplannen en voor-
beraidingsbesluiten die er bij de gemeente zijn, dan rijst de vraag hoe komt de
gewone burger er nog aan uit, Je weet voor jezelf haast niet meer wat recht is,
wat nog juist is; de bevolking nog minder.
Db voorzitter constateert dat concreet gevraagd is wat het gemeentebestuur aan
de consequenties denkt te gaan doen. Hij hoopt dat daar nog een keer antwoord
op komt. De vraag is niet direct te beantwoorden; de hele zaak is niet een
voudig. Het college zal zich beraden waarbij mogelijk te rade zal worden gegaan
bij sen adviseur.
De heer van Dueren den Hollander hoopt dat er een antwoord op komt aan de hand
waarvan dan de mogelijkheid er moet zijn op de zaak terug te kamen, opdat er dan
meer duidelijkheid komt.
De voorzitter zegt toe te proberen dB beantwoording te bespoedigen.
nr. 14: verstrakken informatie enn pars.
Zoals reeds eerder gezegd wordt dit bezien bij een aantal andere zaken in het
kader van het organisatie-onderzoek en komt t.z.t. opnieuw aan de orde.
nr. 15: verrichte werkzaamheden in 1972 aan ambtswoning burgemeester.
Wethouder Evers: In 1972 zijn in opdracht van burgemeester en wethouders door
de firma Eckro uit Rotterdam werkzaamheden uitgevoerd aan de ambtswoning van
de burgemeester tot een bedrag van 2.150,87. De voornaamste werkzaamheden
waren het dichtmaken van scheuren en het aanbrengen van een spuitlaag op de
muren in de hal en trapopgang. Db ambtswoning is slacht gefundeerd. De muren
waren dusdanig gescheurd, dat ean behandeling noodzakelijk was. Verder zijn ar
enkele schilderwerkzaamheden uitgevoerd en dot warsn gewoon kosten uit ondBT-
houdspost ambtswoning burgemeester.