- 3 -
Ik wil U wel zeggen dat men toch tijdens de rit wel ontdekt dat de gemeente
als de onze beter is - en dat heeft U toen in Willemstad al begrepen dacht
ik - met een echte, eigen burgemeester. Dat heeft zien ook nu weer, zo nu
en dan heel voorzichtig, laten zien. Dat kan ook niet anders - en daar zijn
de kwaliteiten van onze waarnemer niet minder om of gediskwalificeerd aan
geslagen - maar het is een logisch gevolg van de expansie, waar we het toen
ook over hadden, die er in deze gemeente gewoon per dag is.
Nu komt U luisteren, en dan moet ik U zeggen - dan haak ik in op wat mijn
collega-raadslid net al vertelde - dat wij natuurlijk wel gewacht hebben
op dit moment. En naar dit moment toeleven, gespeurd hebben wat naar buiten
kwam uit de koker van de hogere persoonlijkheden die in ambt nogal wat hoger
staan dan wij, dan ontdek je zo nu en dan van die soort kranteberichtjes
als nu al eerder aangehaald zijn.En dan lees je zo hier en daar, dat er in
wezen voor Fijnaart al een burgemeester weggelegd is, maar dat wisten we
eigenlijk al in Willemstad. En dan vraag je je af - met alle goede bedoe
lingen, want het is toch een goed ding dat er inspraak is en dat men die
inspraak steeds meer gaat onderstrepen, maar daarbij moet men toch duidelijk
in de gaten houden dat inspraak een deugdelijk ding moet zijn en dat men
het niet moet gaan verminken.- hoe ver is men nu. En dan vind ik het weer
een plus van een actieve raad en van een van de leden van die raad, die
een telefoontje pleegde met het Ministerie van Binnenlandse Zaken, en die
dan constateerde dat er wel wat voorbarigheid in het spel was.
Er zal natuurlijk wel een rijtje sollicitanten klaar liggen om aan de hand
van de profilering, dat hopen wij, straks dan te gaan zoeken wat hierbij
past. En men zal er dan heus nog wel - gezien de ervaring - een eigen mening
bij op nahouden.
Ik hoop dat U.Uw eigen mening in het sorteren van die sollicitanten, be
hoorlijk hanteert. En ik hoop daarnaast dat ook de Minister van Binnenlandse
Zaken hier een wenzenlijke functie heeft.
Wanneer wij nu tot de profilering overgaan moeten wij - geloof ik - een
stuk of drie dingen naar voren laten springen. En dan zou je in de eerste
plaats kunnen denken en aandacht kunnen besteden aan de bestuurlijke inhoud
die zo'n nieuwe burgemeester moet hebben. Hij moet toch, dat is zijn eerste
opdracht, wat sturing geven aan een gemeente die hij toevertrouwd krijgt.
Hij moet dus bestuurlijk, en daar heb je dus eigenlijk alles in gevangen,
goed zijn. Hij moet onmiddellijk door hebben wat op de bestuurlijke weg
dwarsliggers kunnen zijn. Dat het bestuurlijke van goede kwaliteit moet
zijn is door mijn collega Fakkers ook wel voldoende onderstreept. En dat
je daar het best in slaagt wanneer je binnen dit bestuur ook nog gezagheb
bend optreedt - ook wel een eerste vereiste - dat zouden we bijzonder graag
in hem ontdekken. Ik geloof trouwens ook dat hij goed kan besturen - en met
mij gelooft dat deze delegatie - wanneer hij luisteren kan. Wezenlijk zo nu
en dan niets anders doen dan luisteren, om aan de hand van wat men opsteekt
tijdens dit luisteren een bestuurlijke houding aan te nemen. Ik geloof
dat dat een vereiste is. En dan zijn dat een aantal kwaliteiten, mijnheer
de commissaris, die van een man vragen uat hij ook wat levenservaring
achter zich heeft. Ik ben het helemaal met mijn collega Fakkers eens, wan
neer hij zegt hij moet het experimentele stadium te boven zijn. Want
experimenteren is een goed ding, maar dat past eerder in ander soortige
functies dan in de functie van burgemeester. Om goed te kunnen besturen
- heb ik net gezegd - moet je ervaring hebben; hij zou dus ergens ervaring
opgedaan moeten hebben in het bewegen, in het bestuurlijk bewegen, onder
de mensen midden tussen de perikelen, midden tussen de zakelijke kanten,
midden eigenlijk ook tussen de ellende zoals er zoveel van die soort dingen
zijn. Ik dacht dat dat het beste ging wanneer je dat dan ook nog - en dat
is dan een wens van de hele raad heb ik beluisterd - bindt aan een bepaalde
leeftijd. En als ik dan over leeftijd spreek dan denk ik aan een leeftijds
hoogte van zo tussen de veertig en de vijftig jaar. En dan heb ik van het
bestuurlijke - dacht ik - al voldoende gezegd. Ik heb nog wat punten: