- 2
Voorstel tut wijziging gemeenschappenjke regeling vuilverwerking in de
Regio Roosendaal.
de neer t akkers is bijzonder blij met dit voorstel. De brief van de Regio
Roosendaal om - zonder dat de raad er in is gekend - met de wijziging in
te stemmen noemt hij ondemocratisch.
Hij vil verder weten wat de reden is dat enkele gemeenten nog wat terug
houdend zijn. Hij vreest dat hierdoor de kosten zullen worden verhoogd.
üe voorzitter zegt dat de kosten niet gewijzigd zullen worden indien wordt
uitgegaan van 8Ü.00Ü inwoners. De terughoudendheid van de gemeenten Ruc—
phen en Wouw is gelegen in het feit dat men daar nog jaren de stortplaats
kan gebruiken. Steenbergen is nog niet overtuigd dat verbranding de voor
keur verdient boven storting op een startplaats.
Het vuil van Fijnaart wordt momenteel naar een stortplaats in Zundert ge
bracht
De voorzitter is ook blij met de opmerking dat het college de raad niet
heeft gepasseerd.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Voorstel verdaging beslissing op beroepschrift tegen weigering bouwvergun
ning M.G. van der Horst.
De heer van Dis informeert wat de reden van dit uitstel is.
De voorzitter zegt dat er een vergissing is gemaakt omdat vergeten is ap
pellant door een commissie uit de raad te horen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
5Voorstel raadslid Kannekens tot het instellen van een commissie openbare
werken en ruimtelijke ordening, plus bouw- en woningtoezicht.
De voorzitter deelt mede dat het college wel bereid is met een voorstel te
komen tot het instellen van een commissie voor de behandeling van de be
roepschriften, ook al omdat de bouwverordening een dergelijke commissie
voorschrijft. Het is beter een blijvende commissie te hebben dan een com
missie ad hoe.
Ten aanzien van de voorbereiding van planologische maatregelen is het colle
ge van oordeel dat het beter is de raad in zijn totaliteit daarbij te be
trekken in de vorm van informele raadsvergaderingen.
De heer Kannekens zegt dat men uit het door burgemeester en wethouders ge
dane voorstel alles kan opmaken. In februari 1971 is hij reeds met een
initiatief-voorstel gekomen. De toezegging is steeds gedaan dat het colle
ge met een voorstel zou komen. Hij stelt dat hij steeds aan het lijntje
is gehouden. Zijn voorstel is steeds geweest de burgers in de gelegenheid
te stellen om hun belangen met raadscommissies te bespreken. Bij recht
spraak dient volgens hem hoor en wederhoor plaats te vinden om tot een
uitspraak te komen. Bij meerdere gevallen is dat niet gebeurd hetgeen heeft
geleid tot verkeerde uitspraken. De wet dient voor een ieder soepel te
worden toegepast. Indien zulks niet gebeurt wordt de raad met de moeilijk
heden geconfronteerd.
Volgens artikel 1 van de gemeentewet is de raad het bestuur van de gemeente
en daardoor de beroepsinstantie om het beleid van burgemeester en wethou
ders te corrigeren.
De heer Fakkers kan de woorden van de heer Kannekens onderschrijven.
Hij brengt de nota voor openbaarheid bij de voorbereiding van het ruimte
lijk beleid van Minister Udink ter sprake. Volgens die nota dient de be
volking van het begin af bij de voorbereiding van planologische maatrege
len te worden betrokken.