- 19 -
De voorzitter; Ik begrijp niet dat U deze vraag stelt. Het blijkt bijzonder
duidelijk waaruit deze gelden kernen. 'Vaarvoor ze werden bestemd, dat is
ook buitengewoon duidelijk. Ze worden namelijk bestemd om te werden op
genomen in het fonds openbare voorzieningen waaruit U kunt betalen, weg-
verbreding, denk maar aan een ander punt hier op de agenda, waaruit U kunt
betalen allerlei voorzieningen in het openbaar belang, die U b.v. niet
ten laste kunt brengen van bestemmingsplannen, die onrendabel zijn. U
kunt denken aan groen, aan parkeergelegunheden rondom zwembaden en rondom
Dorpshuizen en aan verfraaiingen .van straten die in de bebouwde kom liggen,
dus niet meer in een bestemmingsplan. Eenvoudig een heel aantal dingen waar
voor U op een andere manier geen geld hebt.
De heer Fakkers: Dat zijn dus, als ik het goed begrepen heb, onrendabele
uitgaven?
De voorzitter; U krijgt vandaag een prachtig voorbeeld van een onrendabele
uitgave. De Maasroute komt ons dorp in, om te beginnen al via een parallel
weg, die naar onze mening toch tenminste 1.25 meter te smal is. Dat gaat
ons 80.000,kosten. Die kunnen nergens vandaan komen, tenzij het
Rijk het alsnog betaalt. Maar dat vermoed ik niet, want het is al een won
der dat we die parallelweg hebben. Dus of U verbreedt die weg niet en
dan persen we al het verkeer over die smalle weg, of U moet iemand anders
zo gek vinden om het te betalen. U begrijpt dat wij daarmee doende zijn,
of U moet het niet deen en dan hebt U eenvoudig een entree van het drop,
die niet voldoende is. U kunt ook denken, en dat komt vandaag ook in de
raad, aan de verbreding van het kruispunt Langeweg/le Kruisweg. De verbre
ding van de Langewog zelf moet ten laste van het bestemmingplan komen
Dat kruispunt kunt U niet ten laste van het bestemmingsplan Langeweg bren
gen, dat is voltooid en ook niet ten laste van het bestemmingsplan Westkreek,
want daarvan is de kostprijs ook door Uw raad vastgesteld. Dus U moet het
niet doen, of het moet elders vandaan komen. Nu menen wij, nogmaals als
het lukt, het is nu weer een heel typisch voorbeeld van financiële poli
tiek, ik dacht dat die Uw instemming mocht hebben, door het overboeken
van een overschot op een ander punt om het op deze manier rond te krijgen.
De heer Fakkers; Dat zie ik altijd graag, dat weet U ook wel, op de ge
wone dienst terecht komen opdat we dus geen tekorten meer hebben.
De voorzitter; Maar U hebt op dit moment geen tekort meer.
De heer Fakkers; Neen dus nu is de noodzaak weg om het op de gewone dienst
te doen?
De voorzitter; U zegt: "U hebt nu zo'n reserve op de gewone dienst dat U
dus die hele verbreding en dat hele kruispunt kunt afschrijven en op Uw
gewone dienst kunt zetten". Maar dan blijft er van Uw speelruimte op de
gewone dienst niets over.
De heer Fakkers: Neen, dat begrijp is dus ook.
De voorzitter: Dat hebben we nu juist wel gedaan, het zit echt goed in
elkaar. De oppervlakte-behandeling van de Kwartiersedijk en de Oude
Heijningsedijk (punt 21) dat vindt U op de gewone dienst, want dat zijn
nu heel normale dingen die op Uw gewone dienst moeten rusten, namelijk
het onderhoud van bestaande wegenMaar U kunt toch moeilijk zeggen dat
op Uw gewone dienst moet rusten een uitgaaf voor het maken van een vrij
ongewone incidenteel komende mooiere entree van het dorp Fijnaart. Als
Uw gewone dienst dat kan dragen dan mag U dat doen. Het kan ook wel. maar
don kunt U een hele hoop andere dingen bijvoorbeeld die subsidies niet
meer uit de gewone dienst halen.