- 19 - De voorzitter; Ik begrijp niet dat U deze vraag stelt. Het blijkt bijzonder duidelijk waaruit deze gelden kernen. 'Vaarvoor ze werden bestemd, dat is ook buitengewoon duidelijk. Ze worden namelijk bestemd om te werden op genomen in het fonds openbare voorzieningen waaruit U kunt betalen, weg- verbreding, denk maar aan een ander punt hier op de agenda, waaruit U kunt betalen allerlei voorzieningen in het openbaar belang, die U b.v. niet ten laste kunt brengen van bestemmingsplannen, die onrendabel zijn. U kunt denken aan groen, aan parkeergelegunheden rondom zwembaden en rondom Dorpshuizen en aan verfraaiingen .van straten die in de bebouwde kom liggen, dus niet meer in een bestemmingsplan. Eenvoudig een heel aantal dingen waar voor U op een andere manier geen geld hebt. De heer Fakkers: Dat zijn dus, als ik het goed begrepen heb, onrendabele uitgaven? De voorzitter; U krijgt vandaag een prachtig voorbeeld van een onrendabele uitgave. De Maasroute komt ons dorp in, om te beginnen al via een parallel weg, die naar onze mening toch tenminste 1.25 meter te smal is. Dat gaat ons 80.000,kosten. Die kunnen nergens vandaan komen, tenzij het Rijk het alsnog betaalt. Maar dat vermoed ik niet, want het is al een won der dat we die parallelweg hebben. Dus of U verbreedt die weg niet en dan persen we al het verkeer over die smalle weg, of U moet iemand anders zo gek vinden om het te betalen. U begrijpt dat wij daarmee doende zijn, of U moet het niet deen en dan hebt U eenvoudig een entree van het drop, die niet voldoende is. U kunt ook denken, en dat komt vandaag ook in de raad, aan de verbreding van het kruispunt Langeweg/le Kruisweg. De verbre ding van de Langewog zelf moet ten laste van het bestemmingplan komen Dat kruispunt kunt U niet ten laste van het bestemmingsplan Langeweg bren gen, dat is voltooid en ook niet ten laste van het bestemmingsplan Westkreek, want daarvan is de kostprijs ook door Uw raad vastgesteld. Dus U moet het niet doen, of het moet elders vandaan komen. Nu menen wij, nogmaals als het lukt, het is nu weer een heel typisch voorbeeld van financiële poli tiek, ik dacht dat die Uw instemming mocht hebben, door het overboeken van een overschot op een ander punt om het op deze manier rond te krijgen. De heer Fakkers; Dat zie ik altijd graag, dat weet U ook wel, op de ge wone dienst terecht komen opdat we dus geen tekorten meer hebben. De voorzitter; Maar U hebt op dit moment geen tekort meer. De heer Fakkers; Neen dus nu is de noodzaak weg om het op de gewone dienst te doen? De voorzitter; U zegt: "U hebt nu zo'n reserve op de gewone dienst dat U dus die hele verbreding en dat hele kruispunt kunt afschrijven en op Uw gewone dienst kunt zetten". Maar dan blijft er van Uw speelruimte op de gewone dienst niets over. De heer Fakkers: Neen, dat begrijp is dus ook. De voorzitter: Dat hebben we nu juist wel gedaan, het zit echt goed in elkaar. De oppervlakte-behandeling van de Kwartiersedijk en de Oude Heijningsedijk (punt 21) dat vindt U op de gewone dienst, want dat zijn nu heel normale dingen die op Uw gewone dienst moeten rusten, namelijk het onderhoud van bestaande wegenMaar U kunt toch moeilijk zeggen dat op Uw gewone dienst moet rusten een uitgaaf voor het maken van een vrij ongewone incidenteel komende mooiere entree van het dorp Fijnaart. Als Uw gewone dienst dat kan dragen dan mag U dat doen. Het kan ook wel. maar don kunt U een hele hoop andere dingen bijvoorbeeld die subsidies niet meer uit de gewone dienst halen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 97