- 15 -
10,j een hoger uitkeringspercentage van 236 naar 241 punten; een
vast bedrag voor de verfijning rioleringen en sociale zorg en het uitke
ringsbedrag per inwoner dat is ook verhoogd. Die punten bij elkaar geteld
gelden dus voor elke gemeente. Na punt d^ komen er dan nog een heleboel
verfijningen, bijvoorbeeld voor het waddengebied. Hoe meer dus nu maar
die regering, of tenminste de Minister van Financiën in samenwerking met
zijn ambtgenoot van Binnenlandse Zaken, beschikbaar stellen voor dc ge
meenten hoe meer inkomen dat de gemeenten krijgen en hoe gemakkelijker
het voor de gemeenten wordt om een batig saldo gemeente te werden.
Wat die reinigingsrechten betreft, U hebt dus opgemerkt dat deze juist
niet omhoog gegaan zijn. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de reini
gingsrechten verhoogd kunnen worden tot een bepaald peil, namelijk
28,35 als het vuil twee keer per week wordt opgehaald. Dat staat er
duidelijk in.
De voorzitter; Ja dat weet ik ook wel.
De heer Fakkers; Dan zijn we het daar over eens. Waaruit is dat bedrag
samengesteld? Ik heb dacht ik van U vernomen dat U het totaal der belas
tinggelden gedeeld hebt door het aantal inwoners, klopt dat? Want U kwam
zonet aan met Uw vergelijkende cijfers per gemeente. U hebt toen gezegd
dat wij op het ogenblik aan de 29,62 zitten en dat het straks
30,86 wordt. Dat wordt dan per hoofd van de bevolking, als ik het
goed begrepen heb, baby en alles inbegrepen. Dan is het goed, want ik
wist dat namelijk niet.
De voorzitter: Een fictief bedrag dat bestaat niet. Maar om een verge
lijking te krijgen over de druk van de belastingen heeft men op provin
ciaal en op landelijk niveau die vergelijkingen en dan kan men dus zien
welke gemeente nu werkelijk echt zwaar belast is en welke niet.
De heer Bos; Mijnheer de voorzitter, als ik collega Fakkers goed beluister,
dan is de Minister aan het Sint Nicolaas spelen, om ons zoveel te geven.
Maar zo is het niet. V.'ant het wordt ook voor de gemeente steeds duurder
en ik moet er ook bij zeggen, het is jammer dat de ministers daar geen
vier of vijf jaar eerder mee zijn gekomen, maar dat ze er nu pas mee
komen. Dan hadden zij het misschien beter gezien dan nu.
De heer van Dueren den Hollander: Mijnheer de voorzitter, daar ben ik het
mee eens wat de heer Bos zegt en wat minder wat de heer Fakkers zegt.
Moeten wij nog even die verschillende belastingen aan de orde stellen?
Ik heb nog iets in verband met die straatbelasting.
De voorzitter:Laten we daar even mee wachten. Dan stel ik eerst punt 18
aan de orde, nadat ik U geantwoord heb en dan gaan we naar punt 19.
Mijnheer Fakkers en mijnheer van der Werf, ik treed niet in het behoeften-
patroon van mensen, hoewel je daar nog heel behartenswaardige dingen over
zou kunnen zeggen. Dan bedoel ik de mensen die voortdurend in het behoef
tenpatroon van de gemeenschap treden door het aanvragen van allerlei
bijdragen. Als men prijsstelt op de individuele beslotenheid dan vind
ik dat best, maar dan mag U toch niet vergeten dat het individu zich bij
herhaling tot de gemeenschap wendt. Ik geloof dat dan de gemeenschap ook
een zeker recht heeft om zich te wenden tot het behoeftenpatroon van het
individu. Niet van dat moet je zö en zö besteden.Daar hou ik me verre
van. Maar je kunt bedragen soms zo tastbaar maken door ze eens te verge
lijken met een ander bedrag. En zo worden wal vergeleken huishuren waar
men zegt: 100,vind ik een vrij hoge huur". Dat zegt men niet meer,
maar laten we zeggen 140,dat vindt men een vrij hoge huur terwijl
iedereen weet dat U als U een auto rijdt aan die auto zo ongeveer
175,per maand kwijt bent. Dat zijn dan gewoon dingen die je voor de
eerlijkheid en voor de duidelijkheid mag vergelijken. En zo heb ik ook