- 14 - laten stijgen. Dat hebben we niet gedaan. We hebben aan één kant ook nog weer gegeven wat we aan de andere kant genomen hebben. Mijnheer Bos, U hebt een zeer juiste opmerking gemaakt. Het verschil zou inderdaad groter kunnen zijn. U kunt die hele opcenten op de personele belasting en dia grondbelasting laten vallen maar dan komt U natuurlijk niet in aanmerking voor die aanvullende bijdrage. Dan derft U het bedrag aan inkomsten van de opcenten op de personele belasting en grondbelasting. Dan kunt U niets doen. Voor al degenen die er nu nog niet van overtuigd zijn dat het een vrij geringe belastingverhoging is en als zou Fijnaart nu als enige gemeente een belastingniveau hebben dat aan de hoge kant is, wil ik de bedragen per hoofd van de bevolking opnoemen zoals die in enkele gemeenten gelden. Alle gemeentelijke belastingen zijn tezamen gerekend. In Fijnaart is dit 30,86; in Klundert 39,in Heusden 43,69, in Dinteloord 21,14, dat is de laagste, in Nieuw Vossemeer een gemeente van 1900 zielen, 33,38, in Steenbergen een gemeente van 11000 zielen, 36,48, in Andel, een hele kleine gemeente 31,91 en in Baarle Nassau, waar ze van de sigaretten leven 32,22. Wij hebben, als dit doorgaat, 30,86, U moet er eigenlijk aan denken dat deze bedragen ook niet zijn gecorrigeerd. Dit zijn namelijk ook aanvullende bijdrage gemeenten, die dus allemaal omhoog gaan. Wij hebben nu 29,62. Nu kan het best mogelijk zijn dat iemand met 30 gemeenten aan—komt die lager liggen, maar U staat hierin niet alleen. U bent hierin niet de hoogste, Uw niveau is niet verontrustend. Maar nu moet U eens goed kijken de gemeente heft 30,per hoofd per jaar en daar doet de gemeente, naar onze mening, een hele hoop voor. Als U dat vergelijkt met het auto rijden, met kijkgelden en met allerlei andere dingen, dan wordt men in Nederland, althans van de gemeentelijke belastingen niet armer. Men wordt er armer van, maar van de gemeentelijke belastingen wordt men niet arm. Dus met alle begrip voor Uw moeite om belastingen te verhogen, het is impopulair work, vraag ik wel veel nuchterheid en redelijk heid bij het veroordelen van die verhoging. Wie mag ik in tweede instantie het woord geven? De heer van der Werf: Uw laatste opmerking over dat auto rijden en dat t.v. kijken, dat zou ik er maar buiten laten De heer Fakkers: Zeer terecht. De voorzitter: Ik heb het er niet buiten gelaten, maar U legt het er buiten. De heer Fakkers: Maar U treedt dan in het behoeftenpatroon en het beste- dings patroon van bepaalde mensen en dat is altijd levensgevaarlijk. De heer Kannekens: Mijnheer de voorzitter, wat mijnheer Bos hier aanhaalde over de opcenten op de personele belasting en de grondbelasting, die hoeven voor mij heus niet omlaag, al zouden ze dan misschien op mij dan iets har der drukken dan op de huizen van iemand anders. De laagst betaalden die betalen aan personele en aan grondbelasting niet zo heel veel. Al zouden er enkele opcenten bij moeten en we zouden daardoor de baatbelasting, wat nu niet aan de orde is De heer Munters: Straatbelasting bedoelt U zeker? De heer Kannekens: Neen, neen, de baatbelasting. We zouden daardoor de baatbelasting kunnen afschaffen, dan zou ik zeggen: "Doe er bij de grond belasting en dergelijke maar een paar centen bij" De heer Fakkers: Mijnheer do voorzitter, ik beluister uit de woorden dat de sluitende begroting dan wordt gezien als een prestatie van burgemeester en wethoudersIk dacht dat er een Ministeriële richtlijn was gekomen van 16 januari 1971, die voor alle gemeenten geldt en waarin onder andere dan is opgenomen een verhoogd uitkeringsbedrag per ha. van 5,— op

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 92