- 21 -
maar tussen een groot industrieel plan en een luchthavenEn dan zou de
keuze stellig liever een luchthaven zijn dan een groot industrieel plan.
Als b.v. de keuze zou zijn, Reimerswaal of een luchthaven, dan kon het
Overlegorgaan zich voorstellen dat je zou kiezen voor een luchthaven,
omdat het ongeveer dezelfde werkgelegenheid biedt, wel met geluidshinder
maar zonder lucht— en watervervuiling. Waar je in Nederland ook een
luchthaven plant, ze zal altijd geluidshinder opleverentenzij ze aan de
afsluitdijk wordt geprojecteerd of op de V/eluwe, maar dat sluit U zelf
natuurlijk meteen uit want dan bent U de Veluwe ook kwijt.Wij willen
ons daar iets rustiger in opstellen en daarom toch eigenlijk maar even
wachten. Ik kan dit probleem zelf ook niet overzien. Maar als iemand
zich daar in wil verdiepen, we hebben actieve mensen in onze kring, kan
hij de raad rustig voorstellen om daar een uitspraak over te doen. Maar
ik vind het heel gevaarlijk, want op grond van welke dingen moeten we
ons uitspreken? Ik vind het wel jammer dat dit overleg vaak te lang op
een niveau blijft waar de gemeenten te weinig aan hun trekken komen
Steenbergen is natuurlijk de eerste die moet protesteren, Dinteloord
de tweede en Fijnaart pas de derde of de vierde. Als je dan ziet dat
Steenbergen tct op dit moment nog geen enkel beroep op ons gedaan heeft
om mede te protesteren of te stimuleren, dan geloof ik dat het inderdaad
nog iets te vroeg is. Maar wij denken er dus wel over, dat hebt U duide
lijk gemerkt.
De heer Fakkers; Mijnheer de voorzitter, wat betreft het tijdsbestek,
waarin zich een en ander gaat afspelen, kan ik U toch wel mededelen
dat mij bekend is dat binnen een maand de beslissing over dat vliegveld
afkomt
De voorzitter: Ik kan het me nauwelijks voorstellenIk hóóp dat het zo
is, want het is beter dat U het snel weet dan dat het langer duurt.
De heer Kannekens: Mag ik nog een kleine opmerking maken over Uw eerste
antwoord over dat ambulancevervoer op het industrieterrein? Is het niet
zo dat de gemeente weinig bemoeienis heeft met dat ambulancevervoer,
omdat er door de arbeidsinspectie voldoende eisen gesteld worden aan de
industrie dat ze daar zelf voor zorgen?
De voorzitter: Dat is inderdaad één van de facetten. Dit is oorspronke
lijk ook gezegd door de centrale dienst in Roosendaal. Maar nu voelen
ze er wel iets voor vanwege het ambulance- en ziekenvervoer in de uit
hoek van de regio en op de nieuw klaar komende rijkswegen. Als er een
ongeluk gebeurt cp het Hellegat onder Willemstad, of straks in Heijningen
bij de kruising Maasroute—Zoomweg, dan zal het toch gauw 20 minuten
duren voordat daar een ambulance aanwezig kan zijn. Daarom voelt men
wel iets voor de suggestie van het Rode Kruis.
De heer Kannekens: Als er een ambulance komt op het industrieterrein,
dan mag deze niet gebruikt worden vo'or de wegen.
De voorzitter: Het komt, indien de regio Roosendaal toestemt.
22. Sluiting.
De voorzitter" sluit de vergadering om 21.30 uur.