- 21 - maar tussen een groot industrieel plan en een luchthavenEn dan zou de keuze stellig liever een luchthaven zijn dan een groot industrieel plan. Als b.v. de keuze zou zijn, Reimerswaal of een luchthaven, dan kon het Overlegorgaan zich voorstellen dat je zou kiezen voor een luchthaven, omdat het ongeveer dezelfde werkgelegenheid biedt, wel met geluidshinder maar zonder lucht— en watervervuiling. Waar je in Nederland ook een luchthaven plant, ze zal altijd geluidshinder opleverentenzij ze aan de afsluitdijk wordt geprojecteerd of op de V/eluwe, maar dat sluit U zelf natuurlijk meteen uit want dan bent U de Veluwe ook kwijt.Wij willen ons daar iets rustiger in opstellen en daarom toch eigenlijk maar even wachten. Ik kan dit probleem zelf ook niet overzien. Maar als iemand zich daar in wil verdiepen, we hebben actieve mensen in onze kring, kan hij de raad rustig voorstellen om daar een uitspraak over te doen. Maar ik vind het heel gevaarlijk, want op grond van welke dingen moeten we ons uitspreken? Ik vind het wel jammer dat dit overleg vaak te lang op een niveau blijft waar de gemeenten te weinig aan hun trekken komen Steenbergen is natuurlijk de eerste die moet protesteren, Dinteloord de tweede en Fijnaart pas de derde of de vierde. Als je dan ziet dat Steenbergen tct op dit moment nog geen enkel beroep op ons gedaan heeft om mede te protesteren of te stimuleren, dan geloof ik dat het inderdaad nog iets te vroeg is. Maar wij denken er dus wel over, dat hebt U duide lijk gemerkt. De heer Fakkers; Mijnheer de voorzitter, wat betreft het tijdsbestek, waarin zich een en ander gaat afspelen, kan ik U toch wel mededelen dat mij bekend is dat binnen een maand de beslissing over dat vliegveld afkomt De voorzitter: Ik kan het me nauwelijks voorstellenIk hóóp dat het zo is, want het is beter dat U het snel weet dan dat het langer duurt. De heer Kannekens: Mag ik nog een kleine opmerking maken over Uw eerste antwoord over dat ambulancevervoer op het industrieterrein? Is het niet zo dat de gemeente weinig bemoeienis heeft met dat ambulancevervoer, omdat er door de arbeidsinspectie voldoende eisen gesteld worden aan de industrie dat ze daar zelf voor zorgen? De voorzitter: Dat is inderdaad één van de facetten. Dit is oorspronke lijk ook gezegd door de centrale dienst in Roosendaal. Maar nu voelen ze er wel iets voor vanwege het ambulance- en ziekenvervoer in de uit hoek van de regio en op de nieuw klaar komende rijkswegen. Als er een ongeluk gebeurt cp het Hellegat onder Willemstad, of straks in Heijningen bij de kruising Maasroute—Zoomweg, dan zal het toch gauw 20 minuten duren voordat daar een ambulance aanwezig kan zijn. Daarom voelt men wel iets voor de suggestie van het Rode Kruis. De heer Kannekens: Als er een ambulance komt op het industrieterrein, dan mag deze niet gebruikt worden vo'or de wegen. De voorzitter: Het komt, indien de regio Roosendaal toestemt. 22. Sluiting. De voorzitter" sluit de vergadering om 21.30 uur.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 75