- 2 -
duidelijk geworden - aan de hand waarvan de gemeente de kans hooft oen aantal
slechte panden te saneren. Het gaat hier niet om een algemeen plan voor de bebouw
de kom, als het dat was dan zouden we Uw suggestie zeker opnemen. Maar aan dat
weitje op zich is niet zoveel te saneren. Bij het plan, zoals het eerst voor U
lag, hadden we inderdaad gedacht aan een plan voor de hele bebouwde kom. Maar
juist omdat burgemeester en wethouders bij nader inzien gedacht hebben aan de be
zwaren van de heer Fakkers, hebben ze dit plan teruggedraaid naar een veel kleinere
omvang, zodat het nu beperkt blijft tot een aantal slechte panden in onze gemeente.
Het plan is gelijk aan het plan van vroeger met aan de Molenstraat de rij huizen
vanaf de Fa. Feijns ruim tot en met het pand van Sanders en aan de Kadedijk vanaf
het pandje van Agterdenbos met nog enkele panden aan die kant erbij. Dat weitje
zou aan de orde komen in een plan voor de bebouwde kom, maar dat is iets anders dan
de bestemming tot saneringsplan waarover we het vandaag hebben.
Mijnheer Fakkers, ik kon een heel stuk met U meegaan» Iedereen lijdt onder de on
vrijheid die een bestemmingsplan ons allemaal oplegt. Ik heb hier al vaker gezegd,
maar dat wordt dan helaas niet zo vaak door anderen herhaald, dat dat voor een
groot deel komt omdat wij nu eenmaal met te veel mensen in een te klein land leven.
Dan moet je iets gaan regelen, wil je elkaar niet nog meer tot overlast zijn dan
je nu al bent. Ik moet me wel weren tegen Uw beschouwing over het bauwen bij de
gratie van burgemeester en wethouders, dat is gewoon niet juist. U stelt als
raad bestemmingsplannen vast. U krijgt als raad de gelegenheid om zeer kritisch
de bebouwingsvoorschriften vast te stellen. U zult die kans uitvoerig krijgen
bij het plan Buitengebieden, waarmee we nu bezig zijn. Is het plan er eenmaal
dan is het een plan van Uw raad. Dan kan iedere burger die een bouwvergunning
aanvraagt zijn aanvrage toetsen aan de voorschriften van dat bestemmingsplan,
daar heeft de gratie van burgemeester en wethouders niets mee te maken. De heer
Fakkers weet niet dat er per jaar hier zo'n honderd bouwvergunningen worden aan
gevraagd en dat er vijf en negentig of zes en negentig worden verleend. De gratie,
indien aanwezig, is dus een bijzonder coulante gratie. De enkele personen die
geen vergunning krijgen mogen niet bouwen op grond van bepalingen in de bestem
mingsplannen, die door Uw raad zijn vastgesteld. Het beroep vind ik een juist
punt, het is alleen zeer de vraag of het dan bij de Raad van State moet liggen.
Er zou meer voor te zeggen zijn, ook dat heb ik hier verschillende malen ge
zegd, dat de beroepsinstantie niet meer de gemeenteraad - die te zeer in het
politieke zit en te weinig onafhankelijk is - maar een onafhankelijke rechter
zou moeten zijn, omdat het in zo'n geval namelijk alleen maar om de vraag gaat
of het college de wet, in dit geval de voorschriften door de raad vastgesteld,
juist heeft toegepast. En dat kan blijkens de ervaring niet in onze gemeente,
want de raad heeft altijd nog burgemeester en wethouders gevolgd in bezwaar
schriften. In het algemeen kan dit beter worden overgelaten aan onafhankelijke
beroepsinstanties, maar in vredesnaam niet aan de Raad van State. Dan neemt U
de hoogste en de meest langdurige beroepsinstantie die er in het land is, dan
zijn er nog wel anderen.
De heer van Disï Mijnheer de voorzitter, als ik het goed zie is voorstel nr. 4
vervallen
De voorzitter; Nee, dat ligt gecorrigeerd voor U, dus U weet precies wat U be
sluit.
De heer Fakkers; Mijnheer de voorzitter, ik ben blij dat U ook stelt dat de
raad soms te zeer een politieke zaak is en dat U kunt meegaan om de beroeps
instantie te creBren bij een onafhankelijke rechter. Ik ben het daar roerend
met U eens
De voorzitter: Het zou aardig zijn om daar een motie over in te dienen, als
Uw raad dat van mening is. Het zou voor Uw college veel beter zijn om hot
naar een andere beroepsinstantie te brengen.