Ook word con optie-overeenkomst mot do N.V. Container- on Koeltechniek
(Rotterdam) gealoten die waarschijnlijk tot vestiging op Dintelmond II zal
leiden. Het werk aan de ontwikkeling van die tweede fase heeft vrucht gedra
gen: met de aanlog kan- bij goedkeuring van Gedeputeerde Staten - half
april worden begonnen. Dintelmond I consolideerde. Er werken nu 300 men
sen. Het Blokkom-project is alleen al de moeite van een bezoek waard. In
continu—dienst worden ruim 200.000 beton blokken van 2.5 ton per stuk ge
maakt voor de afsluiting van het Brouwershavense Gat
De industrialisatie geeft ons nog steeds veel werk. Ook nu zijn er met twee
gegadigden nog besprekingen gaande. Ook nu geldt dat tegenover iedere vesti
ging een groter aantal bewerkelijke oriëntaties staat.
Beleid
Beleidszaken zijn er nu minder dan uitvoerende. Een paar uitzonderingen. Uw
raad keerde zich tegen het plotseling opduikende, zeer ingrijpende en grote
plan Tonnekreek. Wij blijven daartegen en wc blijven waakzaam. Wij menen
dat de Noord—Westhoek met Moerdijk (en Dintelmond) zijn bijdrage heeft ge
leverd. Het daarbij vergeleken lilliputplannetje Langoweg (nu onderdeel van
het woonplan Westkreek) willen wij nog kleiner maken en tot de voon-strook
beperken.Compensatie zou don— omdat het kleine,droge,verzorgende bedrijf
toch ergens ruimte moet hebben - bij Nieuwe Molen kunnen worden gevonden.
Woningbouw en volkshuisvesting
Over de woningbouw is nog geen jaarrede kort geweest. Over geen onderwerp
is zoveel geschreven, gebeld en gepraat. Geen andere portefeuille vroeg
- en kreeg - zoveel documentatie. Er is desondanks geen ander probleem dat
minder dicht bij een oplossing kwam. Nederland kan de woningnood niet oplos
sen. Temidden van jongere problemen - milieuvervuiling, democratisering,
verkeer, hart— en vaatziekten blijft dit eerste, fundamenteelste, erin—
gendste rustig bestaan. Waarom? Alweer: ik kfin op de reeks oorzaken niet
ingaan. De zeer hoge rente (bijna 9%)de verworpen huurbelasting, de in
flatie, de lonen, de bevolkingsgroei, de andere wensen en prioriteiten -
ze spelen allemaal mee. Ook hier maak ik &ón uitzondering. Je zou verwach
ten dat men onder zulke, inderdaad moeilijke omstandigheden doelmatig en
snel probeerde te bouwen. Dat men de procedure, de bestuurlijke organisatie
van de bouw tenminste zo soepel mogelijk zou maken. Bij een noodtoestand
wijkt de bureaucratie. Niets daarvan. Nog steeds wordt de. bouw van de meest
kleurloze en gewone huisjes op provinciaal en Rijks- (Ministerieel)niveau
bekeken alsof het om de eerste lancering van een nieuw type raket gaat.
Het moet mogelijk zijn die weg van plan tot bouw te verkorten: provinciale
directie en gemeenten zouden dat samen moeten kunnen doen. Het rijks
niveau behoeft hier geen rol te spelen. Bouwkosten moeten een ruimere marge
mogen hebben. Perfectionisme moet plaats maken voer de durf het anderen te
laten doen, desnoods fout. Een huis met een kozijn zonder ventilatie of
onbeschreven keukentegels is beter dan geen huis. Vooral dankzij de pro
cedures zijn 9 woningen van ons contingent 1970 nog niet gebouwd zelfs
nog niet in aanbouw. Vooral dankzij die procedures liep de huur van dat
plan met ruim 25,per maand op.
Met een wachtlijst van zo'n 150 woningzoekenden, met 2d- in 1970 gesloopte
huizen, met 25 redelijke aanvragen uit eigen gemeente van eind november
1970 tot heden is die procedure een ergenis. Onze gemeente mag niet veel
bouwen, zelfs niet na de model ingevulde, encyclopedische model vragen
lijst. Zeis niet na een wel degelijk aangetoonde bijzondere behoefte - waar
voor die lijst nu juist was. Dat is jammer. Als we wat we dan mogen bouwen
dan maar snel kunnen bouwen. Waar wc kunnen zullen we bepleiten, dat pro
vinciale— en gemeentebesturen zich bij het rijk inzetten voor vereenvoudi
ging van juist die procedure.