Ook word con optie-overeenkomst mot do N.V. Container- on Koeltechniek (Rotterdam) gealoten die waarschijnlijk tot vestiging op Dintelmond II zal leiden. Het werk aan de ontwikkeling van die tweede fase heeft vrucht gedra gen: met de aanlog kan- bij goedkeuring van Gedeputeerde Staten - half april worden begonnen. Dintelmond I consolideerde. Er werken nu 300 men sen. Het Blokkom-project is alleen al de moeite van een bezoek waard. In continu—dienst worden ruim 200.000 beton blokken van 2.5 ton per stuk ge maakt voor de afsluiting van het Brouwershavense Gat De industrialisatie geeft ons nog steeds veel werk. Ook nu zijn er met twee gegadigden nog besprekingen gaande. Ook nu geldt dat tegenover iedere vesti ging een groter aantal bewerkelijke oriëntaties staat. Beleid Beleidszaken zijn er nu minder dan uitvoerende. Een paar uitzonderingen. Uw raad keerde zich tegen het plotseling opduikende, zeer ingrijpende en grote plan Tonnekreek. Wij blijven daartegen en wc blijven waakzaam. Wij menen dat de Noord—Westhoek met Moerdijk (en Dintelmond) zijn bijdrage heeft ge leverd. Het daarbij vergeleken lilliputplannetje Langoweg (nu onderdeel van het woonplan Westkreek) willen wij nog kleiner maken en tot de voon-strook beperken.Compensatie zou don— omdat het kleine,droge,verzorgende bedrijf toch ergens ruimte moet hebben - bij Nieuwe Molen kunnen worden gevonden. Woningbouw en volkshuisvesting Over de woningbouw is nog geen jaarrede kort geweest. Over geen onderwerp is zoveel geschreven, gebeld en gepraat. Geen andere portefeuille vroeg - en kreeg - zoveel documentatie. Er is desondanks geen ander probleem dat minder dicht bij een oplossing kwam. Nederland kan de woningnood niet oplos sen. Temidden van jongere problemen - milieuvervuiling, democratisering, verkeer, hart— en vaatziekten blijft dit eerste, fundamenteelste, erin— gendste rustig bestaan. Waarom? Alweer: ik kfin op de reeks oorzaken niet ingaan. De zeer hoge rente (bijna 9%)de verworpen huurbelasting, de in flatie, de lonen, de bevolkingsgroei, de andere wensen en prioriteiten - ze spelen allemaal mee. Ook hier maak ik &ón uitzondering. Je zou verwach ten dat men onder zulke, inderdaad moeilijke omstandigheden doelmatig en snel probeerde te bouwen. Dat men de procedure, de bestuurlijke organisatie van de bouw tenminste zo soepel mogelijk zou maken. Bij een noodtoestand wijkt de bureaucratie. Niets daarvan. Nog steeds wordt de. bouw van de meest kleurloze en gewone huisjes op provinciaal en Rijks- (Ministerieel)niveau bekeken alsof het om de eerste lancering van een nieuw type raket gaat. Het moet mogelijk zijn die weg van plan tot bouw te verkorten: provinciale directie en gemeenten zouden dat samen moeten kunnen doen. Het rijks niveau behoeft hier geen rol te spelen. Bouwkosten moeten een ruimere marge mogen hebben. Perfectionisme moet plaats maken voer de durf het anderen te laten doen, desnoods fout. Een huis met een kozijn zonder ventilatie of onbeschreven keukentegels is beter dan geen huis. Vooral dankzij de pro cedures zijn 9 woningen van ons contingent 1970 nog niet gebouwd zelfs nog niet in aanbouw. Vooral dankzij die procedures liep de huur van dat plan met ruim 25,per maand op. Met een wachtlijst van zo'n 150 woningzoekenden, met 2d- in 1970 gesloopte huizen, met 25 redelijke aanvragen uit eigen gemeente van eind november 1970 tot heden is die procedure een ergenis. Onze gemeente mag niet veel bouwen, zelfs niet na de model ingevulde, encyclopedische model vragen lijst. Zeis niet na een wel degelijk aangetoonde bijzondere behoefte - waar voor die lijst nu juist was. Dat is jammer. Als we wat we dan mogen bouwen dan maar snel kunnen bouwen. Waar wc kunnen zullen we bepleiten, dat pro vinciale— en gemeentebesturen zich bij het rijk inzetten voor vereenvoudi ging van juist die procedure.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 49