- 30 - geldt nu niet meer, omdat de meeste gebruikers er nadien zijn komen wonen, deels uit noodzaak, deels vrijwillig. Daarom klopt Uw argumentatie niet en ik stel dan ook voor, zo vlug mogelijk de middelen te zoeken om de baatbelasting af te kopen en het voorstel niet te verwerpen De heer Bos: Mijnheer de voorzitter, dit voorstel is voor mij geen novum. Ik heb het de gemeente al drie jaar geleden in deze vergadering gevraagd en het is recentelijk ook door mejuffrouw Verhagen zo gesteld. Ik ben het ergens met mijnheer Kannekens eens dat 'die baatbelasting zo vlug mogelijk moet worden afgeschaft. De heer wan Dueren den Hollander: Voorzitter, ik moet eigenlijk hetzelfde zeggen, dus ook uit mijn mond vloeit dezelfde redenering. De heer Fakkers: Ik sluit me graag bij de vorige collega's aan. De voorzitter: Nu kan het toch best weer zijn dat U niet helemaal hetzelfde bedoelt. We sluiten ons ook graag bij alle vorige sprekers aan. Behalve waar het betreft, dat die afschaffing ten koste gaat van de algemene middelen. Wij zouden het electriciteitsbedrijf en het waterleidingbedrijf willen vragen om net zo als Intergas hier een fonds onrendabele gebieden te vormen en op die manier voorgoed te komen tot afkoop van deze gebieden. Er zijn al veel gemeenten die er bezwaar tegen hebben dat überhaupt weer de gemeente wordt gevraagd om bij te dragen aan onrendabele aansluitingen. U moet niet vergeten dat U vroeger al 30 tot 400/, hebt bijgedragen, nu wilt U de rest ook nog geven. Daarvoor wilt U 60.000,op tafel leggen. Die kunt U dan ergens anders niet meer voor uitgeven, niet meer voor een voetbalveld, niet meer voor subsidies en ook niet meer voor onrendabele gasaansluitingenU geeft het gemakkelijk uit maar U kunt het maar éên keer uitgeven. Daar staat een bijdrage van inwoners van gemiddeld een paar gulden per maand tegenover. En het gaat om bedrijven die in de eerste plaats de verantwoording hebben. Ons college is het volkomen eens met alle vorige sprekers, dat wij deze bedrijven eens een pittige brief sturen of zij niet nat als Intergas willen overgaan tot een fonds onren dabele gebieden om op die wijze te komen tot afkoop van de belasting. Ik heb nog bij êên gemeente geïnformeerd, bij Dinteloord zoals U weet een gemeente met nogal wat reserves en een ruim sluitende gewone dienst maar ook daar heeft de raad bij herhaling besloten cm dit niet af te kopen, omdat men het principieel gewoon niet juist vindt. U hebt als gemeente een bijdrage geleverd, het zijn nutsbedrijven en het is geen gemeentelijk nutsbedrijf. En ik geloof dat wij om die reden, afgezien van dit toch wel hele grote bedrag, voor iets concreets moeten kiezen, voor een speel plaats je voor kinderen in de 'Vestkreek, waar ze net weer om gevraagd hebben, voor een hertenkamp of een kinderboerderij, daar zijn zulke bedragen mee gemoeid, of het afkopen van de elcctriciteitWanr zou L' dit zetten als U dit in Uw urgentieschema moest inpassen? En dan komt er nog iets anders bij, ik geloof dat het in onze situatie gewoon nooit goedgekeurd zou worden en dat weet Uw raad ook. Op het moment dat onze gemeente een sluitende begroting gaat krijgen als U weer bereid bent Uw belastingen te verhogen en als U helemaal gesaneerd bent dan kan ik me voorstellen dat het wordt goedgekeurd. In Dinteloord zou hot naar mijn mening worden goedgekeurd, maar in Uw gemeente op dit moment nooit, want U ontvangt een aanvullende bijdrage voor tekorten. En als U dan in plaats van Uw belastingen te ver hogen Uw reserves gaat gebruiken om een belasting af te schaffen, dan krijgt U geen goedkeuring en dan bent U Uw hele aanvullende bijdrage op Uw oude tekorten kwijt. Dus dan geeft U wel iets meer uit dan die 60000

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 34