- 20 -
gaat om do loefbaarheid van onze gemeenschap. Wij zouden gaarne van Uw col
lege vernemen hoe U hier tegenover staat. Aan het instellen van een commissie
van openbare werken/ruimtelijke ordening stellen wij hoge prioriteit. Iri de
beleidsnota vinden wij hierover niets terug. Voor wat betreft het bestemmings
plan Buitengebied zouden wij van U willen vernemen wanneer dit plan ter visie
wordt gelegd. Onze fractie dringt aan op een spoedige vaststelling van het
plan.
Omtrent inspraak, wij hebben dat reeds gememoreerd staat weinig meer dan dat
de'mocratie tijd kost. Wij trappen een open deur in als wij stellen dat rege
ren vooruitzien is. In Uw aanbiedingsnota vinden wij jammer genoeg niet Uw
visie op de huidige economische toestand. In dit verband willen wij gaarne
van U vernemen hoe het is gesteld met het industrieterrein Dintelrnond I en II,
In hoeverre heeft ook Fijnaart en Heijningen to maken met de conjuncturele
aarzeling voor wat betreft de uitgifte van de gronden van het iridustrieter^-
rein? Hoeveel hectare zijn nog niet verkocht van Dintelrnond I? In een vorige
vergadering mochten wij vernemen dat een industrie een optie op grond op
Dintelrnond II had opgezegd. Is dit meer voorgekomen voor wat betreft Dintel
rnond II? Hier nauw mee verbonden geldt dat door de aanleg van industrieterrein
beslag wordt gelegd op financieringsmiddelen waaraan we, in een vorige verga
dering is dat duidelijk gebleken, een tekort beginnen te krijgen. Irnmors zo
lang er geen zekere kopers zijn ligt het industrieterrein renteloos, stijgt
het renteverlies terwijl we het geld,dat in het terrein gestoken is,niet
kunnen aanwenden voor andere meer dringende zaken.
In 1 jaar tijd, mijnheer de voorzitter, hebben we voor ruim 2,5 miljoen gulden
gefinancierd. Van bijna 3 miljoen naar nu 3 ton is een geweldige daling.
U moet dan ook wel over veel zekerheden beschikken in de vorm van inkomsten
op korte termijn. Onze fractie zou van Uw college willen vernemen welke.
De staat "G" is wat dat betreft weinig optimistisch. Ook in de beleidsnota
wordt er met geen woord over gerept. In verband mat de uitgaven aan Dintel
rnond wenst onze fractie te weten hoeveel in totaal geïnvesteerd is en hoeveel
Fijnaarders daar werken, met andere woorden hoeveel pendelaars zijn opgehouden
te pendelen en hebben daar werk gevonden. Onze fractie heeft sterk de indruk
dat een omgekeerde pendel is ontstaan.
Onze industriële activiteiten alsmede de uitgroei van dijkdorp naar wijkdorp,
zoals eerder door Uw college dit jaar werd gesteld, dient naar onze mening
vertaald te worden in een beleidsplan voor de komende jaren met een ruime
inspraak van de raad, een inspraak welke vooraf gegeven dient te worden.
Dehalve het zogenaamde saneringsplan mode vervat in het bestemmingsplan
"Dentrum", hetgeen zoveel kritiek ontlokte mist onze fractie een dergelijk
beleidsplan, nog sfegezien van de vraag of per se Fijnaart van karakter,
bedoeld wordt dijkdorp, dient te veranderen. v7ij vragen ons ook af of de
Fendert nu zo hoog nodig de rol van alle andere gemeenten dient te volgen
voor wat betreft de groei. Moeten wij wel groeien? Heeft een college van
burgemeester en wethouders niet allereerst te zorgen voor een leefbaar kli
maat in de gemeenschap?
Het heeft er tegenwoordig alle schijn van dat maar uitgebreid wordt omdat men
in de rij moet mee lopen. Alsof groei het allerhoogste ideaal is waaraan alles
wordt opgehangen. De indruk bestaat dat men bij de beoordeling van het ambt
van burgemeester het aspect van de groei laat prevaleren boven de leefbaar
heid. Wij zagen liever een omgekeerde volgorde.
Een ander punt hier nauw mee verband houdend, is het feit dat onze groei, onze
industriële activiteiten een onzeker karakter hebben zolang nog geen uitspraak
is gedaan over de vestigingsplaats van een Tweede Nationale Luchthaven. Zo
als U bekend behoort de lokatie DINTELD0RD/STEEN8ERGEN bij de vijf overge
bleven mogelijkheden welke nader onderzocht worden. Uit een nog steeds niet
openbaar gemaakte studie van het Nederlands Economisch Instituut wordt
DINTELOORD genoemd als de optimale lokatie. In het rapport van de Commissie
Falkenhagen zijn de landingsbanen zelfs geprojecteerd tussen de Kaai en de k t-,
van de gomeento en een andere baan doorkruistde Oude Heijningsedijk.