- 7 -
Ik zeg dit niet persoonlijk, maar in zijn algemeenheid.
Wanneer men bouwt en wanneer anderen achter de rug breken of proberen te
breken kan men weinig bereiken.
Op dit moment, mijnheer de voorzitter, heb ik nog weinig behoefte om me
hier duidelijker in uit te drukken, maar het valt te konstateren, dat zo
wel wethouders, raadsleden (alsmede ambtenaren zich nan deze zaken zouden
kunnen ergeren en hierin een negativisme zouden kunnen konstateren, dat
in een "wat kan het mij eigenlijk nog scholen" zou kunnen overgaan.
Een gevaarlijke situatie, mijnheer de voorzitter.
Ik ben geen aanhanger van Marcus Bakker, maar wat hij in de Tweede Kamer
heeft gezegd over de oppositie, zou ik hier tegen de oppositie ook willen
zeggen.
Wanneer men teveel en altijd "bezwaren" maakt wordt de betekenis gereduceerd
"tot een hol gebaar" en het tegendeel van het beoogde effekt -wordt bereikt.
Wat de benoeming van een nieuwe burgemeester betreft, mijnheer de voor
zitter, stolt onze fraktie zich op het standpunt, dat dit in eerste instan
tie een zaak is van de Commissaris van de Koningin, in wie zij omtrent
deze zaak alle vertrouwen heeft.
Dat bij deze benoeming een eventuele herindeling een voorname rol zal spe
len, lijkt ons vast te staan.
Wellicht zal dit een tijdelijke benoeming worden.
mijnheer de voorzitter, ik heb het al meer gezegd: "Laat men spoed maken
met de herindeling"
Ons standpunt is bekend, ik ga hier niet dieper op in.
Maar laat men zich uitspreken: voor of tegen; niets is fnuikender voor een
streek, dan in onzekerheid te worden gelaten, zeker nu er hier in deze
streek zoveel lijkt te gaan gebeuren.
Het lijkt me, dat 1972 ook voor Fijnaart een belangrijk jaar gaat worden
wat betreft zijn uitbreidingen.
Klundert is op de vinger getikt voor zijn uitbreidingen.
Ik vraag me afmijnheer de voorzitter, welke andere kern de funktie van
Klundert wellicht gedeeltelijk zal gaan overnemen.
Brengt het Provinciaal Bestuur nu wijziging in zijn Streekplan of huldigt
men het standpunt "wie het brutaalst is zal ook het meest krijgen"?
Het lijkt mij toe, mijnheer de voorzitter, dat burgemeester en wethouders
er goed aan doen nieuwe bestemmingsplannen, die wellicht al in een verge
vorderd stadium verkeren, zo spoedig mogelijk ter goedkeuring in te dienen.
Ik heb daarbij begrip voor de tijdsduur waarin een dergelijk plan kan wor
den gerealiseerd.
Dat er bij bestemmingsplannen een hearing komt lijkt ons goed. Toch willen
wij hearings niet te pas en te onpas gebruiken.
Onze gemeentewet jeeft de burgers de gelegenheid iedere vier jaar een keus
te makun. Die raad kiest zelf zijn wethouders on met dc burgemeester samen
vormen zij het dagelijks bestuur.
Wanneer we bij do tot nu toe gebruikelijke gang van zaken hieraan iets
willen toevoegen, zal dit onherroepelijk betekenen een minder slagvaardig
beleid, waartegen men dan mijns inziens zeer terecht zijn bezwaren naar
voren kan brengen.
Waar bestemmingsplannen juist in deze tijd .-"Waarin leefbaarheid en per
soonlijke vrijheid een steeds groter goed gaan worden", kan soms op te
ingrijpende wijze in het bezit van derden ingegrepen worden. Vandaar dat
onze fractie er ook voorstander van is om voor betreffende bestemmings
plannen hearings te houden.
Ons grootste probleem is ontegenzeggelijk de woningnood. Het is een ang
stige zaak wanneer we de lijst van woningzoekenden bekijken.
Geen verwijten aan het college van burgemeester en wethouders dat alles
doet wat mogelijk is om een zo groot mogelijk contingent te krijgen, maar
wel aan de verdelers van dit contingent.