- 23 - aan te sluiten, dan vind ik op een gegeven moment dat we dan prioritei ten moeten stellen. Maar daar kernen we bij de financiële beschouwing nader cp terug. De heer Munters: Mijnheer de voorzitter, we hebben bij de aanbieding van de begroting, dacht ik, een prioriteitenschema gedaan. De heer Fakkers; Dat heeft geen enkele waarde, dat wil ik even duidelijk stellen. De heer Munters: Wat zegt U, die' is er toch bij goedgekeurd? De heer Fakkers; Hoe kunnen wij zoiets goedkeuren terwijl er geen enkele opbrengstenkant tegenover staat? Dat heb ik gevraagd in diezelfde begro tingsvergadering. LI roert het nu aan, neemt U mij niet kwalijk, mijnheer de voorzitter, dat ik even buiten de orde ga. Dat prioriteitenschema is een leuk ietsmaar kunnen wij als raad op een gegeven moment een dergelijk prioriteitenschema vaststellen terwijl er nog niet eens een dekkingskant tegenover staat, dat lijkt mij een absurde situatie? De heer Munters; Dit hebben wij in eerste instantie aangeboden en de raad heeft hiervan kennis genomen. Het lijkt mij dat wij aan de hand daarvan onze prioriteiten bepalen en dat wij dan zelf wel zien hoe we de financiering verder afwerken. Maar wanneer nu iedereen met nieuwe prioriteiten komt moet je mij eens vertellen hoe het voor een college doenbaar is om een redelijk beleid te voeren. De heer Fakkers: Dus U bedoelt dat - voor de tweede maal mijnheer de voorzitter, sorry dat we buiten de orde zijn - het hierop neerkomt dat U die aanbiedingsnota met daarin die twee lijsten, ziet als een goed gekeurd prioriteitenschema waarvan alleen bij meerderheidsbesluit van onze raad kan worden afgeweken? De heer Munters; Neen, helemaal niet, maar het is een beleidslijn voor het college en wanneer die regelmatig verbroken wordt dan weet ik als lid van het college niet precies waar ik me aan moet houden. Want aan dat prioriteitenschema heeft de raad zijn goedkeuring gegeven, daarom wil ik ook proberen me daar zoveel mogelijk aan te houden. Pc voorzitter: Het is een prioriteitenschema. Wij hebben daardoor meer gedaan dan ooit hier in de raad gedaan is, door te proberen een beleid voor het toekomstige jaar uit te stippelen. Een strak onontkoombaar schema zal dat niet kunnen zijn, maar daarover gaat het hier niet. Het gaat er om of ooit een raad het onverstand zal begaan om gelden te voteren met winst van nog geen jaar, want we zouden het toch nog niet kunnen uitvoeren en de gemeente zelf zou het technische werk toch niet kunnen, als U weet dat dc helft of driekwart of misschien wel 90% van de kosten van dat plan eenvoudig door het verantwoordelijke be drijf wordt betaald. Dus dat heeft met hot prioriteitenschema helemaal niets te maken, dat had U kunnen weten. LI spreekt over inlichtingen van Intergas. Ik wil U toch echt zeggen dat ik het niet juist vind dat een raadslid burgemeester en wethouders niet raadpleegt en Intergas wel. Ik vraag me gewoon af, hoe U hier eigenlijk denkt te werken, hoe dit zou ervaren als aan U de leiding van een gemeente was toevertrouwd en als U dan zou merken dat mensen, zonder dat U dat weet, inlichtingen inwinnen behalve bij Uzelf. Als nog ooit de leiding van een bedrijf of welke zaak dan ook in Uw handen zal worden gelegd dan zult U mijn vraag wel begrij pen De heer Kannekens: Als U, mijnheer de voorzitter, mijn vraag dan ook maar goud begrepen hebt. i

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 27