- 10 dit overlaten aan burgemeester en wethouders. Eenvoudig omdat hot voor ieder een geldt en er dus geen enkel moment en geen enkel element van speciaal be leid in is. De burger heeft daarnevens bescherming op, rechtelijke bescherming van zijn private belangen, wel zeer privaat in dit verband. En de corner heeft eenvoudig recht 0,0 een snelle behandeling. En dat is te bereiken door deze delegatie,nogmaals,waar geen enkel beleidseiement in verbergen zit. Als U dit als raad moest doen dan maakte U zich volstrekt ongeloofwaardig en de eigen bouw in Nederland ook. Dus onderscheidt u a.u.b. Uw eigen geïnformeerd— heid en Uw wil cm datgene waar U als beleidsorgaan van deze gemeente vol strekt buiten kunt blijven om .dat aan het college van burgemeester en wet houders over te laten. Dacht U dat wij er ons nee bemoeiden? Het is toch volstrekt een administratieve beslissing die door een ambtenaar wordt klaar gemaakt en de deur uitgaat. De heer van Dis: Voorzitter, maar de argumenten die tenslotte naar voren komen bij een antwoord van ja of neen, die kennen we niet. De voorzitter: Ja, het is Uw keuze hoor. De heer Fokkers: Ja mijnheer de voorzitter, ik zou graag weten - maar dat kan dus ook op een langere termijn gezien worden, maar wel liefst zo kort moge lijk - wat de raad in het verloden reeds gedelegeerd heeft aan burgemeester en wethouders. Ik dacht dat we dat ook eens een keer moeten weten. Ik ben ook niet zo'n voorstander van delegeren. De voorzitter; Denkt U nu even heel nuchter na. De heer Fakkers; Dat doen we. De voorzitter; Neon, dat doen we niet op hot ogenblik. Als U werkelijk zeer nuchter nadenkt dan kunt U zeggen, hier is voor de raad geen enkel beleids punt. Dit is een rijksregeling in wezen, waarbij men gemeenten het recht geeft om garant te staan. Er is nog nooit iets voorgekomen. Er is nog nooit een punt geweest dat het de ene wol wordt gegeven en de ander niet. Er is zelden of nooit een garantie aangesproken. Toevallig gebeurde het vcrige week een keer, maar dan bel je zo iemand op en dan zeg je betalen en dan is het ook weer klaar. Ik geloof als U dit als raad niet zou delegeren dat U zich als raad echt oneer aandoet, werkelijk. U bent hier om beleid te scheppen, maar niet om U met de uitvoering van op zichzelf volstrekt administratieve besluiten bezig te houden. U kunt hooguit zoggen, wij zijn er als rand tegen dat we garant staan. Maar als U eenmaal hebt gezegd: wij zijn er voor dat wij de eigenbouw ondersteunen met een garantie, dan laat U het voor mijn part aan de directeur over en niet eens aan burgemeester en wethouders De heer Kannekens: Ik heb er eigenlijk heel iets anders onder verstaan burge meester, onder dot delegeren dan. Had er bijgestaan dat U dat zo snel en affec tief mogelijk zult doen, dan had ik geen opmerking gemaakt. Ik wil toch wel onderstrepen dat nu de uitvoering zo snel en zo vlug mogelijk zal gaan. 'rant er zijn natuurlijk mensen die voor deze dingen in aanmerking komen en die er ook op rekenen dat ze die zullen krijgen en die dan natuurlijk met hun financieringsmiddelen wat moeilijk zouden kunnen komen zitten als dat lang zou duren. Dus naar aanleiding daarvan had ik natuurlijk wel graag dat, hetgeen gedelegeerd wordt dan, dat dat zo snel mogelijk zou worden afgedaan. De voorzitter; Het is zo mijnheer Kannekens, dat het weieens lang duurt, maar dat komt dan bijna nooit door de gemeente. Dat komt door het zoge naamde bemiddelend orgaan. V/at het is weet ik ook niet hoor, maar dat is iets wat er tussen zit en wat bemiddelt en dat duurt dan langMaar het duurt niet lang omdat wij het niet zouden willen doen. Mogen we de discussie voor gesloten achten? De heer Munters: Voorzitter, een ding, ik ben het met mijnheer Bos...

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 270