De voorzitter: Donk IJ wel voor Uw voorstul. Ik vino het moeilijk mijnheer
Falckors want hier kom je niet uit of Li moet natuurlijk ook weten hoeveel hot.
dan moer opbrengt. En dat is hier niet zo gauw uit te rekenen. Komt U in het
vervolg als tiet een algemeen punt is, er toch a.u.o. van te voren mee, don
blijft Uw voorstel Uw voorstel. Het komt aan de arde en ;an kunnen wij op
onze beurt zeggen: "We gaan er rnee akkoord, want de som is precies hetzelfde,
of we gaan er niet mee akkoord", U doet wel alsof l) oen verhoging voorstelt,
maar die groepen, dat zijn er maar een paar per jaar, maar de gezinsabonnc-
menten dat zijn er natuurlijk veel meer. Als U 10,van dat gezinsabonne-
ment af haalt dan kost ons dat 100 x 10,1.000,De vijf gulden
die U mij geeft bij de verenigingen, dat zijn er misschien 10, zou dan
50,zijn. Zo kan ik hut ook dceri. Dan stelt U dus op dat punt ƒ.1.000,
tegenover 50,nu zog ik maar wat. Uit zulke voorstellen, hoewel ze
misschien goed kunnen zijn, komt U ter vergadering eenvoudig niet uit.
De hoer van Dis: Mijnheer de voorzitter, het is de bedoeling van burgemeester
en wethouders om die exploitatie sluitend te maken.
De voorzitter: Nagenoeg sluitend.
De heer van Dis: Ja, nagenoeg.
De voorzitter: Beter sluitend dan U zonder verhoging zou hebben
De heer van Dis: Dan vraag ik me af waarom hebt IJ de opstelling niet zo ge
maakt dat die sluitend is.
De voorzitter: Omdat we dan nog hoger moeten gaan dan we hier.
De heer van Dis: Ja, daar is niets aan te doen want alles gaat omhoog.
De voorzitter: Dat is het meest ver strekkende voorstel kunnen we wel zeggen
De heer Munters: Ik geloof, mijnheer de voorzitter, dat er bij het zwembad,
zoals het nu naar voren gebracht wordt, best een klein beetje bij mag.
Wanneer U dit zou vergelijken met de andere gemeenten in den lende dan zoudt
U tot de ontdekking komen dat er uit de algemene dienst bij ons een heel klein
beetje bij zou moeten.
Do voorzitter: U ziet hoe moeilijk het is om thans te discussiëren dus laten
we proberen, als we vergaande voorstellen hebben, dat we ze van te voren in
dienen. Mijnheer van Dis zegt: "Mank die zaak sluitend". Wij hadden altijd
een tekort, behalve toen we begonnen, maar dat was een beetje theorie, en
dat wisten we ook wel. We hebben een matig tekort wel willen handhaven. Als
het tekort oploopt gedurende de komende begrotingsperiode, en ik heb U daarnet
al een klein kijkje op de toekomst gegeven, welnu mijnheer van Dis, laten
we er dan nog enige ruimte in hebben om dan ook de basistarieven, die nu on
gewijzigd zijn gebleven op te trekken. Nu gaat net er om als of het zo'n
grote verhoging is, maar de basistarieven, mijnheer Pakkers, zijn niet ver
hoogd in deze. Mijnheer van Dis stelt voor or. de exploitatie sluitend to maken.
Is er iemand die dat ondersteunt? Neen? Dan hoeven we daar niet over tc stem
men. De heer Fakkers die stelt voor orn enkele verhogingen hoger en enkele
verhogingen lager te maken. Is er iemand die dat ondersteunt? Neen? Dan neem
ik aan dat we aldus kunnen besluiten.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstal van
burgemeester en wethouders.
Voorstel vaststelling principebesluit financiering persleiding en rioolgemaal^
Do heer Fakkers: Mijnheer de voorzitter, wanneer wordt met de mogelijke aan-
Teg van deze persleiding begonnen? Wat zijn de eventuele kortsluitingen ge
weest, dat men niet eerder begonnen is ter voorkoming van allerlei toestanden?
In 1954 is het rapport Kortmann verschenen waardoor men toch wel op de hoogte
was wat er zou gaan gebeuren in deze streek van West-Drabant aan waterveront
reiniging etc. gezien de onderzoekingen die men in de jaren 1962, 1963 en