- ?2 - zeg ik, dan móet U openbaar zijn. Wont dan noemt U de teak van de raat over en dan zet U burgemeester en wethouders inderdaad helemaal buiten spel. Dan noemt li gewoon een stukje taak over van de raad en burgemeester en wethouders. Maar dat doet deze commissie op dit moment nog niet. En als de voorzitter on de leden van de commissie nu in meerderheid zeggen: wij hebben niets tegen openbaarheid, wij hebben alleen in dit stadium met deze soort van werk iets tegen openbaarheid, dan moeten we toch echt oppassen dat we ons niet te buiten gaan aan verkeerde conclusies. Wij zijn mijnheer IMagtzaam, nu begonnen met iets dat heel moeilijk is te leren voor ons alle maal, Maar we moeten niet op hol slaan. Het paard is goed op gang gebracht. De heer van Dueren den Hollander: Voorzitter, ik wil graag als raadslid zeggen dat ik als voorzitter van deze commissie precies hetzelfde antwoord gegeven zou hebben. Ik heb ook geen enkele behoefte om het ergens nog aan te vullen. Ik zou precies hetzelfde antwoord gegeven hebben. Ik moet overigens zeggen dat er in dat schrijven staat: op dit moment. Daar wordt gewoon aan voorbij gegaan. Ik voel mij als voorzitter van deze, toch wel belangrijke commissie - ik heb intussen ontdekt dat het een hele moeilijke taak is overigens - op dit moment zelf nog niet eens helemaal waar ik zijn wil. Geef ons even de tijd dat we wat orde op zaken stellenDaarna kunnen ve nogeans over deze gedachtengang filosoferen. Ik geloof dat do commissie daar ook nog wel wat recht op mag en moet hebben. De voorzitter: We mouten hot gewoon eerlijk proberen, mijnheer Nagtzaam. U ziet die adviezen, dot zeg ik weer tegen mijnheer van Dis, bij du raad. Hot goval kan zich voordoen dat U een voorstel van burgemeester en wethou ders hebt dat afwijkt van dat van de commissie. Nu dan wordt het knokken, in de raad en daar is de raad ook voor. De heer Kannckens: Ik wil over dit voorstel heel weinig zeggen, maar wel over Uw antwoord dat U gegeven hebt. En als U nog even do tekening laat zien. Dan geloof ik dat ik kan vurklaren dat hot niet klopt hetgeen U daarvan uit gelegd hebt. Burgemeester en wethouders middenin. Door de openbaar heid van de commissie zal het zeker en vast niet, tenminste voor mij on ook niet van de hoer Nagtzanm, de bedoeling geweest zijn om recht van de- commissie de notulen in alle openheid of hoe LI het oak noemen wilt, recht streeks naar de raad door te geven. Dat zal helemaal de bedoeling van de heer Nagtzaam niet geweest zijn. Maar de bedoeling in Uw uitleg is dat burgemeester en wethouders gewoon voorbij gelopen worden, terwijl de be treffende commissie een adviserende commissie is volgens de gemeentewet artikel 64. Dus dat kan helemaal niet wat daar op die tekening staat. Ik vind de formule daar helemaal verkeerd gegeven. Mijnheer de voorzitter, wat U daar zogt, op papier, kan niet dan zijn we helemaal buiten de gemeen tewet De voorzitter: Ja, dat weet ik en dat is nu juist het grondbezwaar van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Dat is een zeer objectieve instantie. I-laar bezwaar richt zich niet tegen de openbaarheid van functionele commis sies, wijkraden b.v. die moeten openbaar zijn. Een commissie zwembad, die het hele zwembad runt, die moet openbaar zijn, want daar worden besluiten genomen. Die besluiten zullen voorbereid worden in een andere sfeer. Je kunt bijna geen besluit voorbereiden in het openbaar, dat wordt con chaos. Je kunt een hearing houden oin een bijdrage te leveren aan dat proces van besluitvorming, maar de besluitvoering zult U in hot openbaar moeten doen. Besluitvorming in het oponboar ken ook niet. De raad heeft geen enkele zin en functie meer als in het openbaar de man van de fractie A, de man van de fractie B eb de man van de fractie C, zegt: dit is mijn mening. Ja dan is de teerling geworpen, want die mensen kunnen daarna oen maand later niet in de raad zeggen dat ze oen andere mening hebben.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 228