- a - in eigenaar un in stichting. Alleen net werk van de stichting is iets veran derd en misschien hebben zo ar statuten van. haar het is dezelfde. Dus er is eigenlijk van overnemen niet eens sprakeMaar ook als er van overnemen sprake was dan hadden zo moeten zeggen, nis ze het nu strikt formeel hadden willen spelen toen; "wij krijgen nu oen hele. andere rechtspersoon, -wij stoten al het oude materiaal af en geef ons maar oen nieuwe"dan had het geloof ik wel gemoeten. Ook nog dubieus, want het waren dezelfde mensen. Maar dat heb ben ze niet gedaan. Ze hebben graag en voor niets, in de tijd dat het nog geen normaal middel was, al die dingen overgenomen. En ze hadden er toen aan moeten denken dat ze hadden moeten afschrijven. Dat hebben ze waarschijnlijk ook wel gedaan, maar ze mogen dus geen nieuwe hebben, dat is de wet. Want als dit wel mocht dan kwamen alle scholen, die U nu een t.v. geeft over 5 jaar weer terug om oen t.v.. Zc krijgen er 66n keer een. En dan gaan wij in dit geval natuurlijk terecht voorbij aan een t.v. die eon school uit andore middelen heeft dat zou wat erg onsportief zijn. De heer Pakkers: Mijnheer dc voorzitter, hoe lang gaat zo'n ding mee voor dat het vervangen mag worden? Ik vind dat die Inspecteur een bijzonder goed geheugen heeft om terug te duiken in het verleden en te zeggen 10 jaar gele den heb je dan nog zo'n ding van de v.g.l.o,-school overgenomen. Dan vind ik dat dat zeer pienter is. Ven de andere kant zou ik willen zeggen,... De voorzitter: Een academisch gevormd man, mijnheer Fakkers. De heer Fakkers: Ja, maar die zijn meestal verstrooid, dus daarom kan ik het me niet voorstellen dat hij het nog weet. In de aanvrage van het schoolbestuur heb ik gelezen dat de automatische, die dus nu aangevraagd wordt, beter is voor het onderwijs, omdat het nogal eens een keer voorkomt, en dat zal waarschijnlijk de verstrooidheid zijn van het onderwijzend personeel, dat dc dia's ondersteboven komen te staan of in spiegelbeeld. Als er nu een automatische geweest zou zijn, dus als die in specteur wat meer verstrooid was geweest, dan hadden we, dacht ik, dat ding toch wel kunnen gevon. Df hoe zit net? De voorzitter: Ik wil eerst op Dw eerste opmerking ingaan. Ik houd van hele duidelijke antwoorden en ook van duidelijke vragen, moet daar niet mee be doeld hebben, dat het geheugen van de Inspecteur op enigerlei wijze wordt opge frist of opgepoetst. De heer Fakkers: Neen. De voorzitter: Dat is dan ook niet gebeurd. Wij hebben een advies gevraagd. Dc Inspecteur heeft inderdaad kennelijk een goed kaartsysteem, een gosd klop pende administratie, daar kunnen we een voorbeeld aan nemen. En daar komt uit, dat daar 10 jaar geleden zo'n ding is aangeschaft. Ik geloof niet dat onzerzijds dit advies op eniger wijze is beïnvloed. De heer Fakkers: Dat heb ik nu juist niet gesteld. De voorzitter: Neen, dat hebt U niet gezegd, ninar ik wil het duidelijk stellen, omdat het ons er nu werkelijk niet om gaat om dat ding al of niet te geven. Onderwijspunten zijn hier de laatste, ik zou bijna willen zeggen de laatste 20 jaar, nimmer onderwerp van debat geweest, omdat we ens in wijsheid en altijd in grote trekken vasthouden aan het advies van dc inspectie. En ik moet U wel twee keer in overweging geven om van die lijnen af te gaan. Dan krijgt U een hele hoop narigheid en een hele heep werk erbij. De heer Kannekens: Mijnheer de voorzitter, ik lees hier, en daar gaat het bij mij in hoofdzaak om, dat er voorgeschreven wordt dat uit de jurisprudentie van de Lageronderwijswet 1920 blijkt dat het gewoon gerekend kan worden tot dc normale inrichtingen van het gewoon lager onderwijs. Omdat het voorgeschreven wordt dat het daar onder valt, gaat het er bij mij maar om dat deze school

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 214