- 16
da Friesestraat on aangrenzende straten toch te beperken, naast voetgangers
uiteraard, tot fietsers en bromfietsers. De geraamde aanlegkosten van circa
2.500,wat gezien de afmetingen globaal geschat neerkomt op 16,
per m2., zal mijns inziens geen bezwaar opleveren. Met deze lage kant en
klaar vierkante-meterprijs kunnen wij als gemeente concurreren tegen dc
beste wegenbouwers van ons landje. Alleen spreek ik de hoop uit, voorzitter,
mochten er eventueel voor die verbindingsweg tegels nodig zijn - zoals de
stukken vermelden wordt er gebruik gemaakt van materialen die elders vrij
komen - dat de toegang tot de R.K. Kleuterschool "De Mariaganrde" verstoken
blijft van verdere opbrekingen dan tot nu toe het geval is. Voorts zou ik er
op willen wijzen dat de bekostiging van aanleg van de mogelijke verbindings
weg Friesestraat-Oude Heijningsedijk uit de onderiioudspost van straten geen
uitstel van executie inhoudt voor het al eerder hier ter tafel gebracht
watersnoodgebiedbij hevige regenval, nl, de bewoners van de H'estkreek
De heer Bos; Ik deel het bezwaar van de heer Nagtzaam niet, want wie zal het
in zijn hoofd halen om, het viaduct afkomende, links af te slaan om het dorp
in te gaan, terwijl je aan het kruispunt Hoge Heijningsedijk direct het dorp
in kan?
De heer Fakkers: Dan is die weg niet nodig
De heer Bos: Jawel, het plaatselijke verkeer aan zo'n doodlopende weg is voor
de bakker en de melkboer wel dringend nodig. Want die moeten steeds achteruit
rijden of keren op een bepaald ongunstig punt.
De heer Fakkers: Ze kunnen keren bij die inham, die is er speciaal voor aan
gelegd
De heer Bos: Welke inham?
De heer Fakkers: Bij van der Horst
De heer Bos: Dat heeft Rijkswaterstaat gedaan. Wanneer straks de zaak wordt
opgebroken heb je daar als gemeente niets over te vertellen.
De voorzitter: Zou het niet het meest verstandige zijn, we zijn het er alle
maal over eens dat dat weggedeelte er moet komen, als we het aanleggen en
als we de gedachten van mijnheer Nagtzaam, die zeker wijs zijn, in het hoofd
houden of er direct een verbod op leggen voor vrachtwagens
Diverse raadsleden: Ja.
De voorzitter; En het dan verder even open laten, mijnheer Nagtzaam - verder
volgen wij dus Uw voorstel - voor personenauto's. Want ik dacht dat de mensen
die daar gebruik van gaan maken allen ter plaatse bekend zijn. Ik geloof niet
dat we met een personenauto zoveel kwaad kunnen uitrichten. Anders heeft het
niet zo gek veel zin om het nog te doen, dunkt mij, want die brommers en
fietsers gaan er nu ook al langs.
De heer Fakkers: Dat wil ik toch wel betwijfelen. Het is zo, dacht ik, dat
die put daar toch wel bekend staat als een speelterrein voor veel kinderen,
dat weet de heer Bos nog beter dan ik. Van de andere kant zou ik willen
stellen dat 2.500,— voor zo'n weg inderdaad goedkoop is, zoals de heer
Nagtzaam het uitdrukt. Het aanleggen van uitritten hier in onze gemeente
kost, als ik de geruchten allemaal goed hoor, blijkbaar al 450,tot
500,en dit is een weg die toch tenminste 20 m. lang wordt, de oprit,
en als ik het goed gemeten heb 7 m. breed. Dus wat dat betreft lijkt het
mij nogal een vrij lage prijs en ik ben bang dat we binnen de kortst moge
lijke tijd zitten met een aanvullend krediet. Er is een brief vari Gedepu
teerde Staten waarin staat dat we ter dekking van de lasten bepaalde pos
ten moeten aanwijzen, hoe krijgen we dat allemaal rond? Verkeerstechnisch
vind ik het een bijzonder slechte oplossing en voel ik heel veel, dat. onder
steun ik dan ook, voor het voorstel van de heer Nagtzaam om er een