- 16 da Friesestraat on aangrenzende straten toch te beperken, naast voetgangers uiteraard, tot fietsers en bromfietsers. De geraamde aanlegkosten van circa 2.500,wat gezien de afmetingen globaal geschat neerkomt op 16, per m2., zal mijns inziens geen bezwaar opleveren. Met deze lage kant en klaar vierkante-meterprijs kunnen wij als gemeente concurreren tegen dc beste wegenbouwers van ons landje. Alleen spreek ik de hoop uit, voorzitter, mochten er eventueel voor die verbindingsweg tegels nodig zijn - zoals de stukken vermelden wordt er gebruik gemaakt van materialen die elders vrij komen - dat de toegang tot de R.K. Kleuterschool "De Mariaganrde" verstoken blijft van verdere opbrekingen dan tot nu toe het geval is. Voorts zou ik er op willen wijzen dat de bekostiging van aanleg van de mogelijke verbindings weg Friesestraat-Oude Heijningsedijk uit de onderiioudspost van straten geen uitstel van executie inhoudt voor het al eerder hier ter tafel gebracht watersnoodgebiedbij hevige regenval, nl, de bewoners van de H'estkreek De heer Bos; Ik deel het bezwaar van de heer Nagtzaam niet, want wie zal het in zijn hoofd halen om, het viaduct afkomende, links af te slaan om het dorp in te gaan, terwijl je aan het kruispunt Hoge Heijningsedijk direct het dorp in kan? De heer Fakkers: Dan is die weg niet nodig De heer Bos: Jawel, het plaatselijke verkeer aan zo'n doodlopende weg is voor de bakker en de melkboer wel dringend nodig. Want die moeten steeds achteruit rijden of keren op een bepaald ongunstig punt. De heer Fakkers: Ze kunnen keren bij die inham, die is er speciaal voor aan gelegd De heer Bos: Welke inham? De heer Fakkers: Bij van der Horst De heer Bos: Dat heeft Rijkswaterstaat gedaan. Wanneer straks de zaak wordt opgebroken heb je daar als gemeente niets over te vertellen. De voorzitter: Zou het niet het meest verstandige zijn, we zijn het er alle maal over eens dat dat weggedeelte er moet komen, als we het aanleggen en als we de gedachten van mijnheer Nagtzaam, die zeker wijs zijn, in het hoofd houden of er direct een verbod op leggen voor vrachtwagens Diverse raadsleden: Ja. De voorzitter; En het dan verder even open laten, mijnheer Nagtzaam - verder volgen wij dus Uw voorstel - voor personenauto's. Want ik dacht dat de mensen die daar gebruik van gaan maken allen ter plaatse bekend zijn. Ik geloof niet dat we met een personenauto zoveel kwaad kunnen uitrichten. Anders heeft het niet zo gek veel zin om het nog te doen, dunkt mij, want die brommers en fietsers gaan er nu ook al langs. De heer Fakkers: Dat wil ik toch wel betwijfelen. Het is zo, dacht ik, dat die put daar toch wel bekend staat als een speelterrein voor veel kinderen, dat weet de heer Bos nog beter dan ik. Van de andere kant zou ik willen stellen dat 2.500,— voor zo'n weg inderdaad goedkoop is, zoals de heer Nagtzaam het uitdrukt. Het aanleggen van uitritten hier in onze gemeente kost, als ik de geruchten allemaal goed hoor, blijkbaar al 450,tot 500,en dit is een weg die toch tenminste 20 m. lang wordt, de oprit, en als ik het goed gemeten heb 7 m. breed. Dus wat dat betreft lijkt het mij nogal een vrij lage prijs en ik ben bang dat we binnen de kortst moge lijke tijd zitten met een aanvullend krediet. Er is een brief vari Gedepu teerde Staten waarin staat dat we ter dekking van de lasten bepaalde pos ten moeten aanwijzen, hoe krijgen we dat allemaal rond? Verkeerstechnisch vind ik het een bijzonder slechte oplossing en voel ik heel veel, dat. onder steun ik dan ook, voor het voorstel van de heer Nagtzaam om er een

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 186