- 15 - Bos, dat - 51s or oen vierde wagen komt - deze op een beter punt moet staan dan in Zevenbergen. Maar men heeft altijd gezegd dat - omdat een wagen nu eenmaal een vierentwintig-uurs bezetting moet hebben - het wat twijfelachtig zal zijn dat die wagen er komt. Tenslotte zegt men, ik weet dat het Uw hart pijn doet, dat nog altijd in de harten van onze gemeente- geneesneren de aangename herinnering voortleeft aan de tijd dat anderen hier het ambulancevervoer verzorgden. Ze zijn niettemin bijzonder tevreden, juist bij du laatste zéér ernstige ongelukken, over het huidige ambulance vervoer. Ze hebben mij verzekerd dat het toch echt een verbetering is ge weest De heer Bos: Daar gaat het niet om, voorzitter. De voorzitter: Ik vind het toch wel juist om dit to zeggen. Ik hoop niet dat er in de komende tijd een heel belangrijk gebouw in brand vliegt want dan zou U de ladderwagen, die in de regio gestationeerd is, misschien toch nog kunnen missen. Hij zal toch wel komen. De heer Fakkers:Hij zou toch wel komen, ja. De voorzitter: Wij gaan straks nog even naar dat andere punt kijken. Wij gaan de brief schrijven. De raad besluit de beslissing tot toetreding aan te houden, totdat antwoord is ontvangen op de vragen, zoals door de voorzitter geformuleerd. 7. Voorstel tot aanleg verbindingsweg Friesestraat-Oude Heijningsedijk. De heer Nagtzaam: Mijnheer de voorzitter, dankzij de welwillende mede werking van de heer G.P. van Dorst heeft onze gemeente bij een besluit van 14 september 1967 de beschikking gekregen over een gedeelte van het perceel sectie B nr. 751, gelegen aan de Oude Heijningsedijk, waardoor de mogelijkheden zijn geschapen een verbinding tot stand te brengen tussen Friesestraat en Oude Heijningsedijk. Tot nog toe is die verbinding er echter alleen maar voor voetgangers geweestThans zouden voorzieningen kunnen worden getroffen, de verbinding geschikt te maken voor alle plaatselijk verkeer. Ik twijfel aan de realisering hiervan, voorzitter, als ik dc nadruk leg op 511e plaatselijk verkeer. Ik denk hierbij aan be laden vrachtwagens. De chauffeurs hiervan krijgen bij het nemen van deze verbindingsader iedere keer een herhaling van de steile hcllingtrekking. De gevaren, voorzitter, zijn niet denkbeeldig. Ik ben ter plaatse de situatie gaan beschouwen en ik ben het eens rnct het college als het zegt, dat het grote niveauverschil tussen beide wegen geen fraaie oplossing zal worden. Een treffende gelijkenis zie ik, voorzitter, voor beide parijen die destijds een ruilverkaveling pleegden, als ik de woorden "geen fraaie oplossing" onderstreep. Er mogen dan geen verkeerstechnische bezwaren zijn, voorzitter, ik ben van mening dat deze bezwaren wel vaste vorm krijgen zodra deze aanleg een feit gaat worden. Op de bijgaande tekening, welke dateert uit 1967 en welke de situatie ter plaatse moet weergeven, ontbreekt de juiste situering. Om een duidelijk beeld te krijgen moet men het traject over het viaduct nabij de mogelijke toekomstige verbindingsweg Friesestraat-Oude Heijningsedijk hebben gereden. Ongetwijfeld zal elke automobilist tot de conclusie komen dat de indraai vanaf het viaduct naar genoemde verbinding een belemmering vormt voor het achteropkomende ver keer. Het oprijden van het viaduct vanaf de mogelijke toekomstige verbin dingsweg is naar mijn mening ook niet om over naar huis te schrijven. Reke ning houdend met het tegemoetkomend verkeer is het niet mogelijk met een luxe auto, met een draaicirkel van 9,50 mater, het viaduct op te rijden zonder daarbij gebruik te maken van dc links gelegen weghelft, wat ook weer gevaren in zich bergt. Als alternatief, voorzitter, zou ik willen aandringen om een goed gebruik te maken van de veelbesproken ruilverkave- lingsgronden en de verbindingsweg, mogelijk fel begeerd door bewoners van

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 185