- 15 -
Bos, dat - 51s or oen vierde wagen komt - deze op een beter punt moet
staan dan in Zevenbergen. Maar men heeft altijd gezegd dat - omdat een
wagen nu eenmaal een vierentwintig-uurs bezetting moet hebben - het wat
twijfelachtig zal zijn dat die wagen er komt. Tenslotte zegt men, ik weet
dat het Uw hart pijn doet, dat nog altijd in de harten van onze gemeente-
geneesneren de aangename herinnering voortleeft aan de tijd dat anderen
hier het ambulancevervoer verzorgden. Ze zijn niettemin bijzonder tevreden,
juist bij du laatste zéér ernstige ongelukken, over het huidige ambulance
vervoer. Ze hebben mij verzekerd dat het toch echt een verbetering is ge
weest
De heer Bos: Daar gaat het niet om, voorzitter.
De voorzitter: Ik vind het toch wel juist om dit to zeggen. Ik hoop niet
dat er in de komende tijd een heel belangrijk gebouw in brand vliegt want
dan zou U de ladderwagen, die in de regio gestationeerd is, misschien
toch nog kunnen missen. Hij zal toch wel komen.
De heer Fakkers:Hij zou toch wel komen, ja.
De voorzitter: Wij gaan straks nog even naar dat andere punt kijken.
Wij gaan de brief schrijven.
De raad besluit de beslissing tot toetreding aan te houden, totdat antwoord
is ontvangen op de vragen, zoals door de voorzitter geformuleerd.
7. Voorstel tot aanleg verbindingsweg Friesestraat-Oude Heijningsedijk.
De heer Nagtzaam: Mijnheer de voorzitter, dankzij de welwillende mede
werking van de heer G.P. van Dorst heeft onze gemeente bij een besluit
van 14 september 1967 de beschikking gekregen over een gedeelte van het
perceel sectie B nr. 751, gelegen aan de Oude Heijningsedijk, waardoor
de mogelijkheden zijn geschapen een verbinding tot stand te brengen tussen
Friesestraat en Oude Heijningsedijk. Tot nog toe is die verbinding er
echter alleen maar voor voetgangers geweestThans zouden voorzieningen
kunnen worden getroffen, de verbinding geschikt te maken voor alle
plaatselijk verkeer. Ik twijfel aan de realisering hiervan, voorzitter,
als ik dc nadruk leg op 511e plaatselijk verkeer. Ik denk hierbij aan be
laden vrachtwagens. De chauffeurs hiervan krijgen bij het nemen van deze
verbindingsader iedere keer een herhaling van de steile hcllingtrekking.
De gevaren, voorzitter, zijn niet denkbeeldig. Ik ben ter plaatse de
situatie gaan beschouwen en ik ben het eens rnct het college als het zegt,
dat het grote niveauverschil tussen beide wegen geen fraaie oplossing zal
worden. Een treffende gelijkenis zie ik, voorzitter, voor beide parijen
die destijds een ruilverkaveling pleegden, als ik de woorden "geen fraaie
oplossing" onderstreep. Er mogen dan geen verkeerstechnische bezwaren
zijn, voorzitter, ik ben van mening dat deze bezwaren wel vaste vorm
krijgen zodra deze aanleg een feit gaat worden. Op de bijgaande tekening,
welke dateert uit 1967 en welke de situatie ter plaatse moet weergeven,
ontbreekt de juiste situering. Om een duidelijk beeld te krijgen moet men
het traject over het viaduct nabij de mogelijke toekomstige verbindingsweg
Friesestraat-Oude Heijningsedijk hebben gereden. Ongetwijfeld zal elke
automobilist tot de conclusie komen dat de indraai vanaf het viaduct naar
genoemde verbinding een belemmering vormt voor het achteropkomende ver
keer. Het oprijden van het viaduct vanaf de mogelijke toekomstige verbin
dingsweg is naar mijn mening ook niet om over naar huis te schrijven. Reke
ning houdend met het tegemoetkomend verkeer is het niet mogelijk met een
luxe auto, met een draaicirkel van 9,50 mater, het viaduct op te rijden
zonder daarbij gebruik te maken van dc links gelegen weghelft, wat ook
weer gevaren in zich bergt. Als alternatief, voorzitter, zou ik willen
aandringen om een goed gebruik te maken van de veelbesproken ruilverkave-
lingsgronden en de verbindingsweg, mogelijk fel begeerd door bewoners van