- 21 -
bestuurlijk apparaat klaar mooter) staan om allerlei plannenmakers van
paarse, groene,oranje en andere kleurige boekjes met West-Brabant als
onderwerp op zijn minst van repliek moeten kunnen dienen. Er worden aan
slagen op West-Brabants grondgebied gepleegd waarvan sommige schromelijk
in strijd zijn met de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening. Als ik dan kijk
wat er dan gezegd wordt over de regio's n.l. dat we een gezamenlijke am
bulance hebben en een gezamenlijke vuilnisophaaldienst en nog meer van
dergelijke dingetjes creEren, dan is dat wel leuk. De grote punten waar
het om gaat en dat is dus planologie on zo daar komt men eigenlijk in de
regio toch minder aan toe. Ik heb die gemeenschappelijke regeling op dat
punt nog niet gezien. Ik vind dat een gewestvorming op zo snel mogelijke
termijn eigenlijk zou moeten plaatsvindonEn ik kan me dan ook met Uw
schrijven, waarin U overigens nog niet eens vermeld de studie van het
N.E.I., in dit geval een voortreffelijke studie, die toch wel zinnige
woorden en toch ook wel goed gefundeerd weergeeft vrat West—Brabant te
wachten staat,niet verenigen. Ik docht dat we met de regio's echt niet
op de goede weg zitten.
De heer van Dueron den Hollander: Ik dacht dat wij een versterking moeten
krijgen juist vanuit de regio en dat we dan misschien naar de onontbeer
lijke gewestvorming toe moeten groeien. Dus eerst een verdieping en ver
sterking van de regio willen wij zoden aan de dijk zetten dan zullen wij
dat onverkort en versneld moeten doen. Ik geloof niet dat we zo ver
zouden komen dat we die hele regio-stap niet zetten om dan maar direct
tot gewestvonriing te komen. Wat do heer Fakkers daarin ziet, dat mag hij
natuurlijk zien. Daar heeft hij het volste recht toe. Ik zie dat nergens
zitten.
De heer van der Werf: Mijnheer de voorzitter, over dit agendapunt wil
ik ook wel enkele opmerkingen maken. Wat het falen van de Stichting Wel
vaartsbevordering West-Brabant betreft, kunnen we alleen zoeken bij
onze grote buurgemeenten, omdat ze toen nog geen belang en voordeel zagen
in West-Brabant voor hun grote rand-gemeentenOpvallend kan je in hun
rapport over de snelle ontwikkeling in West-Brabant tussen de regels door
lezen dat zij er niet in kunnen berusten hoe de ontwikkeling in West-
Brabant verloopt. Ik vraag me zelf af of de randgemeenten Etten-Leur,
Breda, Oosterhout zich niet een beetje benauwd voelen voor de verdere
ontwikkeling van da industrie en woningbouw en daarom streven naar eën
groot streek-gewest om ook hier een vinger in de pap te kunnen krijgen.
Daarom, mijnheer de voorzitter, kan ik mij achter het college opstellen.
Wij hebben genoeg aan de regio Roosendaal met al onze omliggende buur
gemeenten. Desnoods zou ik dan nog liever de regio Bergen op Zoom er bij
hebben. Mijnheer de voorzitter ik ondersteun Uw standpunt volledig. Wij
zullen wel proberen onze eigen problemen op te lossen in de regio van
Roosendaal
De voorzitter: Mcjuffrouw, mijne heren, het is eigenlijk zo jammer dat
we weinig tijd hebben om een zo enorme materie als deze even te bespre
ken. Misschien, mijnheer Fakkers, kunnen we nogeens een slotavond aan
onze cursus geven, waarbij we dan niet alleen het millieubeheerwat hier
juist zo'n rol in speelt, maar dit hele onderwerp oens onder de loep
kunnen nemen. Ik wil er daarom kort iets over zeggen. Met spijt dat we
een zo'n uitgestrekt onderwerp zo kort afdoen. Het staat volledig in de
belangstelling. De gemeenten Etten—Leur en Oosterhout pleiten op dit
moment voor een gewest maar weten gewoon niet duidelijk waarvoor ze plei
ten. Het ontwerp van de gewestwet is opgesteld door de demissionaire
bewindslieden. U weet het is een vrije kwestie in het overleg van de 5
partijen, die nu aan de kabinetsvorming deelnemen. Dat wijst al op het
ontbreken van eenstemminghoid over dat ontwerp-gewestwetHet gewest is