- 10 - Dczo instantie werkt met taxateurs die uit de streek kernen. Wij hebben geen ónkele reden om aan te nemen dat hier welke bevoordeling of onjuiste veran dering dan ook aan ten grondslag zou kunnen liggen. En dan zou ik U nog iets willen zeggen, die mensen die accoord zijn, accoord is accoord. Er is enorm veel wantrouwen en onzekerheid, dat weet U ook wel. Als men achteraf werke lijk redelijkerwijze zou kunnen aantonen dat men onrechtvaardig behandeld zou zijn, wat ik gewoon niet geloof, nu die deal blijft een deal, maar dan moet het altijd mogelijk zijn om bij Uw raad alsnog met een voorstel te komon, maar dan moet het wel aantoonbaar zijn. Maar ik kan U, mijnheer Kannukens, heel andere verhalen vertellen over de wijze waarop men een bepaald inkomen uit een klein stukje probeert tot stand te brengen. Dat is do andere kant van de medaille. Dat men voor de fiscus b.v. a speelt door enorme posten af te trekken van hun inkomen en voor de gemeente b speelt door de aftrek van die inkomsten te vergetenDan speelt men natuurlijk met twee kaarten en dan eet men ook van twee walletjes, dat is de schaduwzijde. Ik kan U alleen maar zeggen dat die onderhandelingen eerlijk worden gevoerd door iemand die dat doet zonder dat hij enig nut heeft bij welk gewin dan ook. En dat we ons laten adviseren. Zo willen we doorgaan met deze mensen. Maar nogmaals als zulke mensen zich echt benadeeld voelen dan kunnen ze rustig terugkomen, dan wordt het nog een keer bekeken. Maar nogmaals de zaak gaat door. De heer van Dueren den Hollander: Ik geloof dat ze dan toch wel beslagen ten ijs moeten komen. Dot kunnen we toch redelijkerwijs vragen van hen. Zolang die inkomens zweven, is het voor elk bureau moeilijk om tot exacte uitbe taling te komen, dat lijkt mij een onmogelijk opgave. En het is niet zo dat we het voor de eerste keer doen, want er zijn raadsleden, die hebben het hier al vele malen meegemaakt. En we horen vandaag allerlei dingen en er worden allerlei dingen aan de kaak gesteldAls we daar niet af en toe iets tegenaan leunen in de andere zin dan is het of dat wij het beleid in het verleden wat vervelend gevoerd hebben. Dat is beslist niet waar. Iemand moet concreet voor de dag komen met wat zijn inkomstenpositie was en dan blijk je nog een bijzonder flexibel bedrag te houden want de een ziet kans om uit een ha. dat te halen en een ander ziet kans om uit een ha. weer wat anders te halen, dat kan men niet volkomen effen maken, dat bestaat niet. De voorzitter: Ik ben blij voor Uw aanvulling. De heer van der Werf: Mijnheer de voorzitter, een leeftijd speelt hier toch ook nog een rol in? De voorzitter: Neen, dat dacht ik niet. De heer Kannekens; Don gaat het over saneren De heer van Dis: Mijnheer de voorzitter, wanneer Kannekens het nu eens zo stelt dat 1,20 de prijs is welke in doorsnee gegeven wordt is het dan niet moge lijk - om alle schijn te voorkomen dat de gemeente speelt op de onkunde van de persoon in kwestie om zo'n gemiddeld bedrag aan te houden. De voorzitter; Ik snap werkelijk niet dat U met Uw achtergrond zo'n voorstel kunt doen. Er zijn goede boeren en slechte boeren, er zijn goede pachters en slechte pachters. Er is maar een ding wat U nu werkelijk eens zou moeten zeggen aan Uw pachters. Don moet U zeggen, mensen houdt een goede boek houding dan weet je wat je er per jaar van af haalt. Op grond van een boek houding kan men wel 1,80 krijgen. De heer Fakkcrs: Mijnheer de voorzitter, mij is een geval bekend dat men twee jaar geleden 1,60 heeft geboden voor pachtvrijmakenOp dit moment geeft men de helft. De voorzitter: Ik weet daar ook antwoord op.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 14