- 32 - wordt, en dat om wat sterker te komen staan ouk in datgene wat je wilt bin nen de gemeente, in de gemeenten. Die herindeling wil ik zo snel mogelijk gerealiseerd zien. Want dat is, geloof ik, bijzonder nodig. Daar heb ik meer behoefte aan dan aan die gehele gev/estvorming, maar goed ik zal het niet afhouden, dat kan ik ook niet trouwens. De voorzitter; Mejuffrouw,mijne herendit is een hele zware problematiek die U aansnijdt. Het is een hele hobby van mij, waar ik heel lang over kan praten. Mijnheer Dos, Roosendaal zal niet zo buitengewoon gelukkig zijn, vermoed ik, met de toetreding van Fijnaart, want ze hebben aan ons al veel geld verloren en een hoop last van ons gehad. Het pleit voor ze dat we er toch bij mogun. We staan in de kring van Roosendaal niet bekend om onze ingetogenheid en bescheidenheid omdat we onze belangen hebben verdedigd, zeg maar, onoven- radig aan de omvang van du gemeente. Ik ben niet zo bang voor een te over- heersende positie van Roosendaal. Ik ben wel erg blij dat ik in dit verband deze positie niet hoef te bestrijden, want daarvoor is onze gemeente toch te klein Mijnheer Fakkers, ja gewest of regio. Ik heb daar persoonlijk een hele duide lijke mening over die zich eigenlijk volkomen congruent verhoudt tot die van mijnheer van Dueren den Hollander. Hoewel het ontwerp gewestwet op tafel is gelegd, door iemand, die mij politiek nastaat, vind ik het een levensgevaai>- lijke zaak, die gewesten. Ik geloof dat men het uit pure nood doet om het probleem van de schaalvergroting op te lossen. Eigenlijk is men te voor zichtig en in enige mate te beduusd voor een radicaler plan van herindeling van alle nederlandse gemeenten en eventueel provincies. Een tiendaagse veld tocht is verleden tijd. Het rijk kunt U niet veranderen, de provincies zou U kunnen veranderen, de 900 gemeenten kunt U ook veranderen. Wat U nu met deze gewestwet ziet, althans dat dreigt te gebeuren is dat men natuurlijk die gemeentelijke herindeling heel duidelijk noemt. Men zegt ook wel dat die zal moeten doorgaan, maar het gevaar zit er toch enigszins in dat men aan de gewestwet enige hoop ontleent om langer te kunnen doorgaan met dit bestel van Nederlanse gemeenten. Ik geloof niet dat het verstandig is. Er zijn twee mogelijkheden, óf het gewest wordt een reöle eenheid, met bestuurs kracht zoals Etten-Leur can Oosterhout het gewest zien, maar dan moet dat gepaard gaan met uitholling van de gemeenten, en dan ben ik daar dus niet bijzonder voor, óf het gewest wordt veel onduidelijker en dan hebben we er iets onduidelijks bij. Als het gewest werkelijk iets wordt, dan wordt het naar mijn vrezen een vierde bestuurslaag, die niemand wil. En ik vind het bijna beangstigend dat men vrij enthousiast voor dit gewest praat met de ene mond, terwijl men met de andere mond - en terecht - zo enorm bang is voor een vierde bestuurslaag. Dus ik zie al deze dingen niet. Maar laat ik er dan wel bij zeggen er worden duizenden bladzijden volgeschreven over dit onderwerp. De visie van Uw college vindt U heel duidelijk in het voorstel. De samenvoeging en herindeling eerst, van krachtiger gemeenten, die daarna een regio vormen en daarna regio's die elkaar gaan vinden tot een gewest. Maar dan hebt U krachtige gemeenten, die niet hoeven te worden uitgehold. Dan krijgt U ook krachtige gewesten omdat U dan b.v. in elk geval een ge west krijgt in onze situatie, waar tenminste de regio Roosendaal en de re gio Bergen op Zoom elkaar vinden. Het is natuurlijk duidelijk dat dat zal moeten, maar wat ons betreft zou men mot herindeling en regiovorming een hele tijd voort kunnen gaan en met een zwaar gewest nog enige tijd kunnen wachtenLaat men eerst maar eens van onder aan beginnen Is er nog iemand van U die iets over dit punt op te merken heeft? Neen? Wenst iemand van U stemming? Neen? De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1971 | | pagina 110