- 32 -
wordt, en dat om wat sterker te komen staan ouk in datgene wat je wilt bin
nen de gemeente, in de gemeenten. Die herindeling wil ik zo snel mogelijk
gerealiseerd zien. Want dat is, geloof ik, bijzonder nodig. Daar heb ik
meer behoefte aan dan aan die gehele gev/estvorming, maar goed ik zal het niet
afhouden, dat kan ik ook niet trouwens.
De voorzitter; Mejuffrouw,mijne herendit is een hele zware problematiek die
U aansnijdt. Het is een hele hobby van mij, waar ik heel lang over kan praten.
Mijnheer Dos, Roosendaal zal niet zo buitengewoon gelukkig zijn, vermoed ik,
met de toetreding van Fijnaart, want ze hebben aan ons al veel geld verloren
en een hoop last van ons gehad. Het pleit voor ze dat we er toch bij mogun.
We staan in de kring van Roosendaal niet bekend om onze ingetogenheid en
bescheidenheid omdat we onze belangen hebben verdedigd, zeg maar, onoven-
radig aan de omvang van du gemeente. Ik ben niet zo bang voor een te over-
heersende positie van Roosendaal. Ik ben wel erg blij dat ik in dit verband
deze positie niet hoef te bestrijden, want daarvoor is onze gemeente toch te
klein
Mijnheer Fakkers, ja gewest of regio. Ik heb daar persoonlijk een hele duide
lijke mening over die zich eigenlijk volkomen congruent verhoudt tot die van
mijnheer van Dueren den Hollander. Hoewel het ontwerp gewestwet op tafel is
gelegd, door iemand, die mij politiek nastaat, vind ik het een levensgevaai>-
lijke zaak, die gewesten. Ik geloof dat men het uit pure nood doet om het
probleem van de schaalvergroting op te lossen. Eigenlijk is men te voor
zichtig en in enige mate te beduusd voor een radicaler plan van herindeling
van alle nederlandse gemeenten en eventueel provincies. Een tiendaagse veld
tocht is verleden tijd. Het rijk kunt U niet veranderen, de provincies zou
U kunnen veranderen, de 900 gemeenten kunt U ook veranderen. Wat U nu met
deze gewestwet ziet, althans dat dreigt te gebeuren is dat men natuurlijk
die gemeentelijke herindeling heel duidelijk noemt. Men zegt ook wel dat
die zal moeten doorgaan, maar het gevaar zit er toch enigszins in dat men
aan de gewestwet enige hoop ontleent om langer te kunnen doorgaan met dit
bestel van Nederlanse gemeenten. Ik geloof niet dat het verstandig is. Er
zijn twee mogelijkheden, óf het gewest wordt een reöle eenheid, met bestuurs
kracht zoals Etten-Leur can Oosterhout het gewest zien, maar dan moet dat
gepaard gaan met uitholling van de gemeenten, en dan ben ik daar dus niet
bijzonder voor, óf het gewest wordt veel onduidelijker en dan hebben we er
iets onduidelijks bij. Als het gewest werkelijk iets wordt, dan wordt het
naar mijn vrezen een vierde bestuurslaag, die niemand wil. En ik vind het
bijna beangstigend dat men vrij enthousiast voor dit gewest praat met de
ene mond, terwijl men met de andere mond - en terecht - zo enorm bang is
voor een vierde bestuurslaag. Dus ik zie al deze dingen niet. Maar laat ik er
dan wel bij zeggen er worden duizenden bladzijden volgeschreven over dit
onderwerp. De visie van Uw college vindt U heel duidelijk in het voorstel.
De samenvoeging en herindeling eerst, van krachtiger gemeenten, die daarna
een regio vormen en daarna regio's die elkaar gaan vinden tot een gewest.
Maar dan hebt U krachtige gemeenten, die niet hoeven te worden uitgehold.
Dan krijgt U ook krachtige gewesten omdat U dan b.v. in elk geval een ge
west krijgt in onze situatie, waar tenminste de regio Roosendaal en de re
gio Bergen op Zoom elkaar vinden. Het is natuurlijk duidelijk dat dat zal
moeten, maar wat ons betreft zou men mot herindeling en regiovorming een
hele tijd voort kunnen gaan en met een zwaar gewest nog enige tijd kunnen
wachtenLaat men eerst maar eens van onder aan beginnen
Is er nog iemand van U die iets over dit punt op te merken heeft?
Neen? Wenst iemand van U stemming? Neen?
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.