- 10 - De heer vanJJisj. Dan kan ik een tweede vraag stellen. Waarom dat dan niet ae- beurd is,voorzitter? Dagvoorzitter^ Dat zijn vrij technische vragen. U hebt in wezen twee boekhoudingen hier. U hebt er namelijk 66n van die gemeenschappelijke regeling en de cijfers hier van moeten precies worden overgenomen in de gemeentorckening en daar kunnen wel eens verschillen in optreden. Als U het rapport kritisch hebt gelezen ziet U, dat dat op andere punten ook wel voorkomt. Bij scholen ziet U het, dat er een post hoger is geraamd en dat die in de rekening lager is geraamd of andersom. Dat is natuurlijk niet goed, dat moet parallel lopen. Do waarnemend-secretaris: De rekeningsvoorschriften zijn zo, dat natuurlijk die posten zijn vastgesteld en dat het ene op begrotingspost a, komt en het andere op post b. Voor de verrekening met de andere gemeenten worden die posten er uit- gelicht De heer van Dis: Kan het ook zitten, mijnheer de voorzitter, omdat het bedrag voor stalling van de vuilniswagen niet ten bate van de loods komt? Pir...v.°.orzitter^ Dat zou mogelijk zijn, dan weet U meer dan wij. Het kan aan vele dingen liggen. Het zijn twee verschillende zaken: de gemeenschappelijke reaelina bn de gemeenterekening. van Dis: Maar wanneer de gemeenschappelijke regeling een verschil van l.bUU, aangeeft, dan moet dat toch hier of daar vandaan komen, nu de ge meente geen geld rekent voor de stalling van de vuilniswagen in de loods van de gemeente, Dejyyzitter: Mijnheer van Dis, het zal juist andersom zijn. De gemeente heeft de omliggende gemeenten, Klundert en Willemstad, wél geld in rekening gebracht voor het stallen van de vuilniswagen, dat weet ik wel zeker. Maar in de gc- meentcrckening heoft men de inkomsten, omdat ook een andere dienst dat claimt op een andere wijze geboekt. Het is dus niet zo dat men het niet ontvangen heeft maar dat mon verzuimd heeft het als ontvangstpost voor de gemeenschappelijke huis vuilophaaldienst te plaatsen. Er zijn intern ook andere diensten, die die inkomstenpost claimen. U zult het dus eigenlijk bij gemeentewerken moeten zoeken. Daar moet het vandaan en daar wordt het tekort dan nog iets groter. Het maakt uiteindelijk natuurlijk niets uit en het moet naar de huisvuilophaaldienst. 5£.JjP.er vgn Puercn den Hollander: Voorzitter, ook mijn naam staat onder het rap port van de commissie belast met het onderzoek van deze rekeningen en daarom voel ik me geroepen om wat te zeggen. Dit is niet aan onze aandacht ontsnapt. et staat ook niet voor niets in die tekst trouwens - en dat zijn die bemerkingen - dat we daar rekening mee hebben gehouden, en dat willen we nog doen. We hebben zelfs de vraag gesteld en we hebben het antwoord gekregen. De heer van Tilburg gaf ons het antwoord, dat liep eigenlijk parallel mgt wat de waarnemend secreta ris nu zegt. Nu kun je exact worden en dan zou je'èBncreto de heer van Dis ant woord kunnen geven. Dan heb je het wat eleganter gemaakt, maar in wezen niets veranderd. Het is een kwestie, waar heb je de posten gebracht. En daar zijn wij bevredigend over naar huis gegaan, dacht ik, mejuffrouw, mijne heren. Vandaar dat wij gezegd hebben: "wij paraferen dit stuk". Het zou wel olcgnntcr geweest zijn als de posten precies helemaal terug te vinden zouden zijn. Maar dat is bijzonder moeilijk, daar hebben we begrip voor. Vandaar, dat naar mijn smaak, hier verder geen vuiltje aan de lucht is, wat dit punt betreft. De voorzitter: Hebt U een bevredigend antwoord ontvangen, mijnheer van Dis? De heer van Dis: Als ik het rapport lees dan is het toch administratief niet in orde en ik zou graag hebben, dat dit in het vervolg administratief wel in orde was.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1970 | | pagina 82