- 36 -
zijn. Dat ia dan misschien weer een oplossing voor eenmans—fracties om te
zeggen: "wij zetten daar mensen in die politiek bevriend zijn maar die geen
raadslid zijn". Dan help ik U weer een beetje. Ik zou U bijna in overweging
geven en misschien kunt U daar dan de volgende keer, maar dan moet U voor
ondersteuning zorgen, met een voorstel komen om eens te beginnen met een
commissie "commissievorming", üm dat zo maar even te doen, klinkt mooi. Aan
een commissie "commissievorming" daar moet een ambtenaar aan worden toege
voegd en eigenlijk ook een lid van burgemeester en wethouders, U moet zelf
met plannen komen. De heer Fakkers is vol goede moed, dat is fijn, dat
juichen wij toe. Hoe meer er op schrift wordt gesteld voordat U begint,
dos te eerder zal die commissie "commissievorming" dan met het voorstel aan
Uw raad kunnen komen om een aantal commissies in te stellenDan zou ik be
perkt willen beginnen, om eens te kijken hoe dat werkt. Gp den duur komt het
er toch van, zéker in de nieuwe gemeente, maar dan zult U, hoop ik, grotere
fracties hebben.
Mijnheer Fakkers, het totale tekort bedroeg 304.662,Het saldo aan het
begin van het dienstjaar 1971 bedraagt 252.662,daar gaat jaarlijks
26.000,vanaf zodat Uw huidige tekort 226.662,is. U vindt n.l.
ook in Uw begroting een post vast vermogen, die niet mag worden aangetast.
Ik weet niet maar ik geloof dat het op hoofdstuk XI par. 2 van de kapitaal-
dienst staat. Onze gemeente heeft dus een vast vermogen dat wij niet mogen
aantasten voor constructieve uitgaven. Maar daar valt naar onze mening en dat
is een beleidszaak, de incidentele rentewinst niet onder. Dat is eenvoudig
een overschot op Uw huishoudgeld. En daar vallen zeker niet onder de fondsen
die U kunt reserveren voor toeslagen op grondverkoop
Dan Uw zeer juiste opmerking over ons prioriteitenschema. U zegt: "waaruit
blijkt nu, of waar zie ik nu hoe dat betaald moet worden?". Een prioriteiten
schema heeft pas zin als het gepaard gaat met een aanwijzing hoe het college
dat denkt te dekken. Als het goed was dan had het er inderdaad bij moeten
zitten. In de eerste plaats hebt U nog nooit zo iets gekregen, dus het is
een stap in de goede richting en in de tweede plaats kunt U pas een werke
lijke dekking aanwijzen als U een begroting hebt met een post onvoorziene
uitgaven. Als U dus op de gewone dienst de ruimte hebt om die dekkings
middelen aan te wijzen. En die hebben we nu juist niet. U zult die dingen
alleen kunnen doen, en naar onze mening kunt U een zeer groot aantal van
deze dingen doen, door wederom gebruik te maken van de met het oog daarop
gekweekte reserves. De financiering hebben wij natuurlijk intern wel heel
goed bekeken. U hebt nu nog zo'n 2^ miljoen aan financieringsmiddelen.
Als wij Dintclmond II klaar hebben dan komt er tegelijk 1 miljoen gulden
aan financieringsmiddelen bij, omdat er nu al 4 ha. van dat terrein ver
kocht is. En als we tussentijds nog meer verkopen dan komt er nog meer
bij. Er zijn nog meer douceurtjes te verwachten. Er staat op stapel een
nieuwe subsidieregeling voor de Dorpshuizen diu niet meer 25betekent en dan
nogeens 80% ingevolge de Wet Financiële Verhoudingen van de door de gemeen
te te verlenen 50%, maar die ineens een percentage gaat uitkeren vermoede
lijk van 75. Dat betekent dan dat de vier ton voor het Dorpshuis die de
gemeente nu zelf moet vóörfinancieren voor 75% door het rijk worden gefi
nancierd en dan hebt U weer 300.000,aan financieringsmiddelen ge
wonnen
Wc hebben vanavond grorid in erfpacht uitgegeven aan de woningbouwvereni
ging "Fijnaart". Ik wilde dat beleid wijzigen en het de volgende keer
verkopen. U hebt n.l. vanavond een halve ton aan financieringsmiddelen laten
schieten. Over het rente-omslagpercentage zou ik nu graag het woord geven
aan de waarnemend secretaris.
De waarnemend secretaris: Het rente-omslagpercentage (Bijlage i) wordt
berekend volgens de voorschriften. Eerst wordt er rekening gehouden met
de geldleningen, die tegen een vast percentage zijn verstrekt,b.v. de