- 36 - zijn. Dat ia dan misschien weer een oplossing voor eenmans—fracties om te zeggen: "wij zetten daar mensen in die politiek bevriend zijn maar die geen raadslid zijn". Dan help ik U weer een beetje. Ik zou U bijna in overweging geven en misschien kunt U daar dan de volgende keer, maar dan moet U voor ondersteuning zorgen, met een voorstel komen om eens te beginnen met een commissie "commissievorming", üm dat zo maar even te doen, klinkt mooi. Aan een commissie "commissievorming" daar moet een ambtenaar aan worden toege voegd en eigenlijk ook een lid van burgemeester en wethouders, U moet zelf met plannen komen. De heer Fakkers is vol goede moed, dat is fijn, dat juichen wij toe. Hoe meer er op schrift wordt gesteld voordat U begint, dos te eerder zal die commissie "commissievorming" dan met het voorstel aan Uw raad kunnen komen om een aantal commissies in te stellenDan zou ik be perkt willen beginnen, om eens te kijken hoe dat werkt. Gp den duur komt het er toch van, zéker in de nieuwe gemeente, maar dan zult U, hoop ik, grotere fracties hebben. Mijnheer Fakkers, het totale tekort bedroeg 304.662,Het saldo aan het begin van het dienstjaar 1971 bedraagt 252.662,daar gaat jaarlijks 26.000,vanaf zodat Uw huidige tekort 226.662,is. U vindt n.l. ook in Uw begroting een post vast vermogen, die niet mag worden aangetast. Ik weet niet maar ik geloof dat het op hoofdstuk XI par. 2 van de kapitaal- dienst staat. Onze gemeente heeft dus een vast vermogen dat wij niet mogen aantasten voor constructieve uitgaven. Maar daar valt naar onze mening en dat is een beleidszaak, de incidentele rentewinst niet onder. Dat is eenvoudig een overschot op Uw huishoudgeld. En daar vallen zeker niet onder de fondsen die U kunt reserveren voor toeslagen op grondverkoop Dan Uw zeer juiste opmerking over ons prioriteitenschema. U zegt: "waaruit blijkt nu, of waar zie ik nu hoe dat betaald moet worden?". Een prioriteiten schema heeft pas zin als het gepaard gaat met een aanwijzing hoe het college dat denkt te dekken. Als het goed was dan had het er inderdaad bij moeten zitten. In de eerste plaats hebt U nog nooit zo iets gekregen, dus het is een stap in de goede richting en in de tweede plaats kunt U pas een werke lijke dekking aanwijzen als U een begroting hebt met een post onvoorziene uitgaven. Als U dus op de gewone dienst de ruimte hebt om die dekkings middelen aan te wijzen. En die hebben we nu juist niet. U zult die dingen alleen kunnen doen, en naar onze mening kunt U een zeer groot aantal van deze dingen doen, door wederom gebruik te maken van de met het oog daarop gekweekte reserves. De financiering hebben wij natuurlijk intern wel heel goed bekeken. U hebt nu nog zo'n 2^ miljoen aan financieringsmiddelen. Als wij Dintclmond II klaar hebben dan komt er tegelijk 1 miljoen gulden aan financieringsmiddelen bij, omdat er nu al 4 ha. van dat terrein ver kocht is. En als we tussentijds nog meer verkopen dan komt er nog meer bij. Er zijn nog meer douceurtjes te verwachten. Er staat op stapel een nieuwe subsidieregeling voor de Dorpshuizen diu niet meer 25betekent en dan nogeens 80% ingevolge de Wet Financiële Verhoudingen van de door de gemeen te te verlenen 50%, maar die ineens een percentage gaat uitkeren vermoede lijk van 75. Dat betekent dan dat de vier ton voor het Dorpshuis die de gemeente nu zelf moet vóörfinancieren voor 75% door het rijk worden gefi nancierd en dan hebt U weer 300.000,aan financieringsmiddelen ge wonnen Wc hebben vanavond grorid in erfpacht uitgegeven aan de woningbouwvereni ging "Fijnaart". Ik wilde dat beleid wijzigen en het de volgende keer verkopen. U hebt n.l. vanavond een halve ton aan financieringsmiddelen laten schieten. Over het rente-omslagpercentage zou ik nu graag het woord geven aan de waarnemend secretaris. De waarnemend secretaris: Het rente-omslagpercentage (Bijlage i) wordt berekend volgens de voorschriften. Eerst wordt er rekening gehouden met de geldleningen, die tegen een vast percentage zijn verstrekt,b.v. de

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1970 | | pagina 248