- 35 -
commissie maar zorgen dat ze haar visie daarop gegeven heeftMet de corrv-
missie sportzaken bedoel ik praktische mensen die er iets van af weten
hoe een sportvereniging gerund moet worden. Als men in een commissie gaat
zitten om er riets aan te doen dan hoeven er ook geen commissies te komen
want dan kunnen we allemaal wel thuis blijven. Als er werkelijk iets ge
daan wordt dan geloof ik dat het, of het nu gaat over een woonruimte-
adviescommissie, een commissie sportzaken, een commissie subsidiebeleid,
of welke commissie ook, voor U een heel stuk lichter en misschien wel
veel gemakkelijker zal zijn om een beslissing te nemen. Ik kom er werke
lijk, als er niet hard aan gewerkt wordt, een volgende vergadering op
terug. Als het nodig is kom ik met een voorstel, dat ik dan graag onder
steund zou zien, ook door de heer van Dueren den Hollander.
De heer van der Werf: Mijnheer de voorzitter, hoe staat het college
tegenover het 5 jaren plan wat de woningbouw betreft. Ik heb gezegd dat
er in die 5 jaar 350 400 woningen gebouwd moeten worden. Denkt U dat
dat probleem zo zwaar is dat U daar geen antwoord op durft te geven?
De heer Nuiten; Ik wil nog even terugkomen op de brandweer. Met al het
materiaal van de gemeenten Dinteloord en Prinsenland, Willemstad en
Fijnaart en Heijningen is toch wel een volledige brandweer samen te stel
len?
Als wij nog lang wachten met de bouw van het dorpscentrum zullen de ge
volgen van die lange tijd zijn dat het dorpscentrum misschien niet ge
bouwd kan worden. Misschien zie ik dan over 5 of 6 jaar dit dorpscentrum,
dat voor Fijnaart bedoeld is, in Dinteloord of Willemstad komen.
De voorzitter: Niemand van U nog in tweede instantie? Neen?
Mijnheer van Dueren den Hollander, ik ben toch wel blij met Uw relative
ring van die commissies, maar we komen er we1 uit. We hebben op die
cursus gemeenteraadsleden één nadeel ondervonden van een teveel aan
fracties in deze raadDat is nu precies wat de heer van Dueren den Hollan
der bedoelt. Een commissie heeft n.l. pas zin als adviesinstantie voor
de raad en/of burgemeester en wethouders als die commissie in enige
mate representatief is en als die commissie politiek gedragen wordt. Na
behandeling van een zaak door een commissie moet het door de commissie
daarover uitgebrachte rapport in de gemeenteraad als hamerstuk kunnen
worden afgehandeld. Als het geen hamerstuk wordt in die raad, de commissie
moet n.l. ook openbaar vergaderen, dan heeft die commissie geen enkele
zin. Dan krijgt U hier in onze raad, zoals dat nu is, dat is dus gewoon
een betrekkelijkheid van Uw voorstel, commissies van 7 of 8 leden, dan
krijgt U gewoon allerlei nevenraden. U moot er toch eenvoudig naar streven
om Uw politieke samenwerking zo uit te breiden dat U namens meerdere
mensen kunt spreken. Dat zeg ik niet speciaal tegen U, maar U hebt dit
het allereerst ter tafel gebracht. Als U drie of vier fracties hebt
dan kan iedere fractie één vertegenwoordiger aanwijzen, dan kunt U dele
geren, dan kunt U het specialiseren en dan kunt U met commissie-arbeid
beginnen. De heer Bos die zit hier alleen in de gemeenteraad, als U nu
een commissie ruimtelijke ordening krijgt,een commissie sport- en jeugdzaken
en een commissie subsidiebeleid, dan is de heer Bos eenvoudig ten
opzichte van zijn kiezers verplicht om lid van al die commissies te worden.
Hetzelfde geldt voor de heer van Dueren den Hollander. U krijgt een bij
zonder grote belasting voor de raadsleden en U krijgt vermoedelijk geen
versnelling maar een vertraging van de procedure. Heel iets anders is
dat al Uw voorstellen individueel, of van Uw fractie, die U doet aan het
college of aan de raad, als ze goed zijn, als ze doordacht zijn, altijd
het overwegen waard zijn en altijd zullen worden bekeken. Ik veeg ze
echt niet onder tafel, mijnheer Kannekens, want ze komen overal en ze
zullen hier ook moeten komen. Dan moet U nogeens denken aan commissies
ex artikel 61 der gemeentewet waar ook niet-raadsleden in vertegenwoordigd