- 35 - commissie maar zorgen dat ze haar visie daarop gegeven heeftMet de corrv- missie sportzaken bedoel ik praktische mensen die er iets van af weten hoe een sportvereniging gerund moet worden. Als men in een commissie gaat zitten om er riets aan te doen dan hoeven er ook geen commissies te komen want dan kunnen we allemaal wel thuis blijven. Als er werkelijk iets ge daan wordt dan geloof ik dat het, of het nu gaat over een woonruimte- adviescommissie, een commissie sportzaken, een commissie subsidiebeleid, of welke commissie ook, voor U een heel stuk lichter en misschien wel veel gemakkelijker zal zijn om een beslissing te nemen. Ik kom er werke lijk, als er niet hard aan gewerkt wordt, een volgende vergadering op terug. Als het nodig is kom ik met een voorstel, dat ik dan graag onder steund zou zien, ook door de heer van Dueren den Hollander. De heer van der Werf: Mijnheer de voorzitter, hoe staat het college tegenover het 5 jaren plan wat de woningbouw betreft. Ik heb gezegd dat er in die 5 jaar 350 400 woningen gebouwd moeten worden. Denkt U dat dat probleem zo zwaar is dat U daar geen antwoord op durft te geven? De heer Nuiten; Ik wil nog even terugkomen op de brandweer. Met al het materiaal van de gemeenten Dinteloord en Prinsenland, Willemstad en Fijnaart en Heijningen is toch wel een volledige brandweer samen te stel len? Als wij nog lang wachten met de bouw van het dorpscentrum zullen de ge volgen van die lange tijd zijn dat het dorpscentrum misschien niet ge bouwd kan worden. Misschien zie ik dan over 5 of 6 jaar dit dorpscentrum, dat voor Fijnaart bedoeld is, in Dinteloord of Willemstad komen. De voorzitter: Niemand van U nog in tweede instantie? Neen? Mijnheer van Dueren den Hollander, ik ben toch wel blij met Uw relative ring van die commissies, maar we komen er we1 uit. We hebben op die cursus gemeenteraadsleden één nadeel ondervonden van een teveel aan fracties in deze raadDat is nu precies wat de heer van Dueren den Hollan der bedoelt. Een commissie heeft n.l. pas zin als adviesinstantie voor de raad en/of burgemeester en wethouders als die commissie in enige mate representatief is en als die commissie politiek gedragen wordt. Na behandeling van een zaak door een commissie moet het door de commissie daarover uitgebrachte rapport in de gemeenteraad als hamerstuk kunnen worden afgehandeld. Als het geen hamerstuk wordt in die raad, de commissie moet n.l. ook openbaar vergaderen, dan heeft die commissie geen enkele zin. Dan krijgt U hier in onze raad, zoals dat nu is, dat is dus gewoon een betrekkelijkheid van Uw voorstel, commissies van 7 of 8 leden, dan krijgt U gewoon allerlei nevenraden. U moot er toch eenvoudig naar streven om Uw politieke samenwerking zo uit te breiden dat U namens meerdere mensen kunt spreken. Dat zeg ik niet speciaal tegen U, maar U hebt dit het allereerst ter tafel gebracht. Als U drie of vier fracties hebt dan kan iedere fractie één vertegenwoordiger aanwijzen, dan kunt U dele geren, dan kunt U het specialiseren en dan kunt U met commissie-arbeid beginnen. De heer Bos die zit hier alleen in de gemeenteraad, als U nu een commissie ruimtelijke ordening krijgt,een commissie sport- en jeugdzaken en een commissie subsidiebeleid, dan is de heer Bos eenvoudig ten opzichte van zijn kiezers verplicht om lid van al die commissies te worden. Hetzelfde geldt voor de heer van Dueren den Hollander. U krijgt een bij zonder grote belasting voor de raadsleden en U krijgt vermoedelijk geen versnelling maar een vertraging van de procedure. Heel iets anders is dat al Uw voorstellen individueel, of van Uw fractie, die U doet aan het college of aan de raad, als ze goed zijn, als ze doordacht zijn, altijd het overwegen waard zijn en altijd zullen worden bekeken. Ik veeg ze echt niet onder tafel, mijnheer Kannekens, want ze komen overal en ze zullen hier ook moeten komen. Dan moet U nogeens denken aan commissies ex artikel 61 der gemeentewet waar ook niet-raadsleden in vertegenwoordigd

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1970 | | pagina 247