- 33 - bekend zijn. Wij zijn met U van mening dat een voorziening in die geest, daar. buitengewoon op haar plaats zou zijn. Een commissie voor de subsidies. U moet dat allemaal maar eens onderling, en dan niet met z'n zessen, bepraten wat nu werkelijk een commissie in dit opzicht zou moeten doen. De meeste wegen in onze gemeente zijn provinciale wegen, dat weet U. Do Appelaarseweg willen we overnemen maar dat lukt nog steeds niet. De nieuwe gemeentewegen die we op dit moment aanleggen worden geasfalteerd. Denk maar aan Dintelmond. Mejuffrouw, mijne heren, mag ik het bij deze zeer summiere behandeling laten? Wie van U mag ik in tweede instantie het woord geven? De heer van Dueren den Hollander; \/Garzitter, wij moeten wat voorzichtig zijn met die commissies. Het is een goed ding maar er kunnen er te veel van zijn. Dan zou je eigenlijk voor goede informatie weer een commissie moeten hebben van een hele raad anders blijft er een stuk buiten wanneer er niet goed gerapporteerd wordt. Daar moeten we werkelijk wijs in zijn en het nogeens in behandeling nemen en er nogeens over nadenken. Dat ben ik helemaal met U eens. Ik wil toch even een beetje aan de rem trekken ten aanzien van de hele grote commissie. Dat wil ik voorop stellen. Ik moet met U constateren dat zo'n beschouwing per lid van de raad van •alles oproept. Ik ben bewust mijn beschouwing met een bepaalde tekst be gonnen en dat ik bepaaldelijk met dezelfde conclusie geëindigd ben. En ik heb gemerkt dat dat zelfs ook vanavond misschien weer nuttig zou kunnen zijn. De heer Fakkers: Mijnheer de voorzitter, niet zo lang deze keer. Ik zou toch juist wel de nadruk willen leggen op deze commissies, dit in tegen stelling tot m'n collega, de heer van Dueren den Hollander. Ik wil er ook wel m'n best voor doen om er iets over op te stellen, zoals U dat ook verzocht heeft. □ver het Dorpscentrum daar blijven we blijkbaar toch die verschillende gedachten over houden. Zou het nu niet mogelijk zijn, of zou het veel verschil uitmaken dat drie of vier gemeenten gelijktijdig een aanvraag indienen voor eenzelfde project? Dat zou dan tevens een mogelijkheid kunnen zijn om een samenwerking tot stand te brengen tussen diver se gemeenten. Gver het rapport zegt U dat men dus zomaar de financiën van de drie gemeenten op een hoop heeft gegooid en vandaaruit de con clusie is gaan trekken, die dus niet de juiste is. Ik geloof dat als het eenmaal tot herindeling gaat komen, dat de financiële positie van Fijnaart geen rol speelt, omdat de Minister dit tekort, dat wij hebben, heus wel zal financieren. Dat is dus ook niet belangrijk. Zou het niet mogelijk zijn dat Uw college probeert om alle raadsleden van Fijnaart en Heijningen, Dinteloord en Prinsenland en Willemstad een keer bij el kaar te krijgen opdat we dan eens gewoon een open gesprek met elkaar kun nen hebben? Ik dacht dat dat toch wel een belangrijke zaak was. Dan heb ik verder eigenlijk nog steeds geen antwoord gekregen hoe het financierings schema voor de volgende jaren in elkaar zit. Wat het percentage betreft, daar heeft U mij misschien een klein beetje in misverstaan,of ik heb me daarin niet goed uitgedrukt. Ik bedoel n.l. de berekening van het rente- omslagpercentage wat dus ligt op 6,138)4, wat naar mijn mening een gunstige doorwerking op de begroting geeft als het lager zou zijn. In 1967 zijn er voor het laatst leningen gesloten tegen een rentepercentage van 65. Over het rentepercentage zou ik wel een nadere uitleg willen hebben want ik kom n.l. niet veel hoger dan 4,2%. Misschien zou het ook moge lijk zijn dat we eens een lijst krijgen van de tekorten die in de loop der jaren steeds minder geworden zijn. Dat hoeft dus nu niet direct in deze vergadering te gebeuren, het kan ook binnen een vrij korte

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1970 | | pagina 245