- 19 -
Dat houdt in dat wij eigen financieringsmiddelen hebben. Dat is leuk^
want die rente enz. kunnen we aanwenden voor leuke dingen. Alleen vino
ik het jammer dat Uw beleid er zo op gericht is cm bepaalde dingen te
Poen. /van het structurele tekort,
Hieruit zien we onder andere dat niets langer duurt dan tijdelijkheid.
Al 3 h 4 jaar hebben we een financierings-overschotDaardoor kan de
gemeente hier en daar wat doen, onder andere afbraak ^eenmalige giften
of subsidies aan instellingen of financiering van andere voor Fijnaart
belangrijke zaken. Er zijn nogal wat van die potjes. Is het nodig dat
die 350.000,rente van belegde kasgelden perse gestopt moet wor
den in de bijzondere reserve voor openbare voorzieningen? Kan dat niet
anders besteed worden of anderen ten goede komen? Het wordt toch al ge
voed door verkopen van bepaalde zaken. Evenzo kan de rente van het Fonds
Grote Werken anders besteed worden al doet U dat niet graag. Zou daar
niet een raadscommissie mode over magen en kunnen praten?
Dan tenslotte, mijnheer de voorzitter, de aanbiedingsnota. Ik heb er
reeds van gezegd dat hij er goed verzorgd uit ziet, verluchtigd met
foto's etc.. Alleen over de verdere inhoud ben ik hoogst teleurgesteld
en is het een weinig zeggend en weinig inlichtingen gevend stuk. Staat U
mij toe me te verduidelijken.Waardering heb ik voor het feit dat er een
urgentieschema is, een investeringsplan. Het is een plan dat is opge
steld en de meeste plannen hebben de nijging bij de plannenmakers onver
anderlijk te zijn. Ik hoop dat dit met dit urgentieschema niet zo is.
Maar laat ik beginnen met enkele vragenIk heb al gezegd dat het weinig
inlichtingen geeft en inzicht aan de raad. Mijnheer de voorzitter, er
staan een drietal urgentieschema's in vaar de jaren 1971, 1972 en 1973.
Maar waar vind ik de dekkingsmiddelen terug? Hoe worden die 5.318.406,
gefinancierd in 1971? Dat kan toch niet uitsluitend van de overtollige
financieringsmiddelen van 3.0G0.000,en hoe zit het met de finan
ciering voor de andere jaren? Was het voor de duidelijkheid niet beter ge
weest en juister om een prognose van de financiering te maken, hoe we
dit gaan doen? Welke gevolgen heeft onder andere de vernieuwing gemeen
telijke belasting—gebieden voor Fijnaart?
Mijnheer de voorzitter,het zijn maar een paar opmerkingen, wel fundamen
teel om ons als raadsleden een inzicht te verschaffen hoe we een en ander
kunnen realiseren. Enkele punten van dat investeringsplan zou ik willen
voorzien van enig commentaar. Zou het mogelijk zijn de aanleg van het
zwembad ten bedrage van 500.OOG,dat voor 1972 op de lijst staat
om dat te realiseren in 1971?
Over de bouw van het Dorpshuis zou ik willen vragen bestaat de mogelijk
heid om dat om te zetten in een Sporthal die een taak krijgt in de West
hoek, gelet op de op handen zijnde herindeling, waar ik dan tegen ben,
maar die waarschijnlijk wel door zal gaan? Voor 646.000,hebt U
een standaard sporthal en dat kunt U dan uitbreiden tot 800.000,
Waarom is er hierover met de verenigingen nooit vooraf een gesprek ge
voerd? Waarom wordt het van bovenaf steeds opgelegd?
Ook belangrijk zijn de bestemmingsplannen. De meeste die dateren nog
uit 1952. Volgens de Wet Ruimtelijke Ordening moeten die om de 10 jaar
herzien worden. Deze dienen dus zo snel mogelijk te worden herzien.
De vraag rijst verder of de loods gemeentewerken en een bureau voor ge
meentewerken, gezien in het kader van de herindeling zo die op korte ter
mijn doorgaat, nodig zijn.
Hier zou ik het dan bij willen laten, in de hoop dat U duidelijke ant—
al>ri j-j woorden geeft. t
1 De Voorzitter: Ik "ben blij dat U zich zo beperkt hebt.
lover er mg De ~he~5r~IMuiteh: AlgemeenGraag wilde ik in het algemeen om te beginnen
'ebruari I'M pg ambtenaren danken voor het samenstellen van dit boekwerk, wat dan de
naam heeft van Begroting met toelichting der inkomsten en uitgaven voor
de dienst 1971, in NU NOG onze gemeente Fijnaart en Heijningen.