- 19 - Dat houdt in dat wij eigen financieringsmiddelen hebben. Dat is leuk^ want die rente enz. kunnen we aanwenden voor leuke dingen. Alleen vino ik het jammer dat Uw beleid er zo op gericht is cm bepaalde dingen te Poen. /van het structurele tekort, Hieruit zien we onder andere dat niets langer duurt dan tijdelijkheid. Al 3 h 4 jaar hebben we een financierings-overschotDaardoor kan de gemeente hier en daar wat doen, onder andere afbraak ^eenmalige giften of subsidies aan instellingen of financiering van andere voor Fijnaart belangrijke zaken. Er zijn nogal wat van die potjes. Is het nodig dat die 350.000,rente van belegde kasgelden perse gestopt moet wor den in de bijzondere reserve voor openbare voorzieningen? Kan dat niet anders besteed worden of anderen ten goede komen? Het wordt toch al ge voed door verkopen van bepaalde zaken. Evenzo kan de rente van het Fonds Grote Werken anders besteed worden al doet U dat niet graag. Zou daar niet een raadscommissie mode over magen en kunnen praten? Dan tenslotte, mijnheer de voorzitter, de aanbiedingsnota. Ik heb er reeds van gezegd dat hij er goed verzorgd uit ziet, verluchtigd met foto's etc.. Alleen over de verdere inhoud ben ik hoogst teleurgesteld en is het een weinig zeggend en weinig inlichtingen gevend stuk. Staat U mij toe me te verduidelijken.Waardering heb ik voor het feit dat er een urgentieschema is, een investeringsplan. Het is een plan dat is opge steld en de meeste plannen hebben de nijging bij de plannenmakers onver anderlijk te zijn. Ik hoop dat dit met dit urgentieschema niet zo is. Maar laat ik beginnen met enkele vragenIk heb al gezegd dat het weinig inlichtingen geeft en inzicht aan de raad. Mijnheer de voorzitter, er staan een drietal urgentieschema's in vaar de jaren 1971, 1972 en 1973. Maar waar vind ik de dekkingsmiddelen terug? Hoe worden die 5.318.406, gefinancierd in 1971? Dat kan toch niet uitsluitend van de overtollige financieringsmiddelen van 3.0G0.000,en hoe zit het met de finan ciering voor de andere jaren? Was het voor de duidelijkheid niet beter ge weest en juister om een prognose van de financiering te maken, hoe we dit gaan doen? Welke gevolgen heeft onder andere de vernieuwing gemeen telijke belasting—gebieden voor Fijnaart? Mijnheer de voorzitter,het zijn maar een paar opmerkingen, wel fundamen teel om ons als raadsleden een inzicht te verschaffen hoe we een en ander kunnen realiseren. Enkele punten van dat investeringsplan zou ik willen voorzien van enig commentaar. Zou het mogelijk zijn de aanleg van het zwembad ten bedrage van 500.OOG,dat voor 1972 op de lijst staat om dat te realiseren in 1971? Over de bouw van het Dorpshuis zou ik willen vragen bestaat de mogelijk heid om dat om te zetten in een Sporthal die een taak krijgt in de West hoek, gelet op de op handen zijnde herindeling, waar ik dan tegen ben, maar die waarschijnlijk wel door zal gaan? Voor 646.000,hebt U een standaard sporthal en dat kunt U dan uitbreiden tot 800.000, Waarom is er hierover met de verenigingen nooit vooraf een gesprek ge voerd? Waarom wordt het van bovenaf steeds opgelegd? Ook belangrijk zijn de bestemmingsplannen. De meeste die dateren nog uit 1952. Volgens de Wet Ruimtelijke Ordening moeten die om de 10 jaar herzien worden. Deze dienen dus zo snel mogelijk te worden herzien. De vraag rijst verder of de loods gemeentewerken en een bureau voor ge meentewerken, gezien in het kader van de herindeling zo die op korte ter mijn doorgaat, nodig zijn. Hier zou ik het dan bij willen laten, in de hoop dat U duidelijke ant— al>ri j-j woorden geeft. t 1 De Voorzitter: Ik "ben blij dat U zich zo beperkt hebt. lover er mg De ~he~5r~IMuiteh: AlgemeenGraag wilde ik in het algemeen om te beginnen 'ebruari I'M pg ambtenaren danken voor het samenstellen van dit boekwerk, wat dan de naam heeft van Begroting met toelichting der inkomsten en uitgaven voor de dienst 1971, in NU NOG onze gemeente Fijnaart en Heijningen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1970 | | pagina 231