- 12 - De voorzitter: We sluiten de discussie. U mag voorlezen wat er voor U ligt. De heer Jacobs had tegelijk een aanvraag in kunnen dienen dan was het inderdaad zover niet gekomen. Hij heeft de voorkeur gegeven aan overleg. Dat is zeer verstandig. Dat kun je dan betwisten. De heer Fakkers: Dat is tijd rekken. De voorzitter: Neen, dat moet hij zelf weten. De heer Munters;. U zult het wel met mij eens zijn wanneer U een architect twee lijntjes op papier laat zetten, dan bent U ao wie so zoveel procent kwijt. Dan moet U het Blauwe Boekje van Delft maar eens bekijken, dat zult U vermoedelijk wel kennen. De voorzitter: Mijnheer Fakkers, op dit moment hebben wij drie ver zoeken liggen maar dat zijn geen formele aanvragen voor een bouwver gunning. Deze mensen hebben ons gezegd: "geef ons een principe-be sluit11. Zij krijgen een principe-besluit. Als het "neen" is dan weten we dat we de ellende tegemoet gaan, als het "ja" is dan weet men dat er geen kosten op het sterfhuis worden gemaakt. Wij zijn altijd bereid om een principe beslissing te geven. De heer Evers: Mijnheer de voorzitter mag ik een vraag stellen? Hoe zou het afgelopen zijn indien de procedure vlot verlopen was en men voor de bouw van deze woning artikel 20 der Woderopbouwwet zou hebben toegepast? De voorzitter: Mijnheer Evers, ik acht het zeker dat een vergunning ingevolge artikel 20 der Wederopbouwwet door Gedeputeerde Staten niet zou zijn goedgekeurd, omdat het voor van de Weijgaert ook niet is goedgekeurdDan had U de heer Jacobs nog verder van streek gehol pen dan hij nu misschien, naar de mening van sommigen van U, al ge holpen is. Het snelst is artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening toe passen. Het veiligst is te wachten tot het bestemmingsplan "Buitenge bieden" door de raad is vastgesteld. Voor artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening moet U naar Gedeputeerde Staten toe, die dan de volle kri tische bundel van hun denken zullen laten vallen op dat ene bouwplan. Als U wacht tot dat bestemmingsplan is vastgesteld dan kunnen burge meester en wethouders, als men die bebouwingsvoorschriften accepteert, en dat doet men geloof ik wel, gewoon bouwvergunning verlenen. Dat duurt dan inderdaad wel twee jaar, daar kunnen wij ook niets aan doen, want dat lig óón jaar bij Gedeputeerde Staten voordat men dat heeft goedgekeurd. Als U dus de heer Jacobs nu weer een objectief oor deel wilt geven, dan moet U zeggen:"de snelste, maar de meest twijfel achtige kant die bestaat is de procedure ingevolge artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening. De meest zekere kant is wachten tot dat du raad de bebouwingsvoorschriften zó vaststelt dat daar een dienstwoning kan worden gebouwd, met een gesplitst bedrijf". Daarna kan hij gewoon een bouwvergunning aanvragen, maar dat duurt wat lang. De heer van Dueren den Hollander: Ik neem aan dat U dat zult doen De voorzitter: Er zijn zoveel raadsleden, mijnheer van Dueren den Hol lander. Ik twijfel er niet aan of hem zal een goed advies bereiken. Wij sluiten de discussie. Is er neg iemand die over dit punt stemming verlangt? Neen? De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1970 | | pagina 176