- 12 -
De voorzitter: We sluiten de discussie. U mag voorlezen wat er voor
U ligt. De heer Jacobs had tegelijk een aanvraag in kunnen dienen dan
was het inderdaad zover niet gekomen. Hij heeft de voorkeur gegeven
aan overleg. Dat is zeer verstandig. Dat kun je dan betwisten.
De heer Fakkers: Dat is tijd rekken.
De voorzitter: Neen, dat moet hij zelf weten.
De heer Munters;. U zult het wel met mij eens zijn wanneer U een
architect twee lijntjes op papier laat zetten, dan bent U ao wie so
zoveel procent kwijt. Dan moet U het Blauwe Boekje van Delft maar
eens bekijken, dat zult U vermoedelijk wel kennen.
De voorzitter: Mijnheer Fakkers, op dit moment hebben wij drie ver
zoeken liggen maar dat zijn geen formele aanvragen voor een bouwver
gunning. Deze mensen hebben ons gezegd: "geef ons een principe-be
sluit11. Zij krijgen een principe-besluit. Als het "neen" is dan weten
we dat we de ellende tegemoet gaan, als het "ja" is dan weet men
dat er geen kosten op het sterfhuis worden gemaakt. Wij zijn altijd
bereid om een principe beslissing te geven.
De heer Evers: Mijnheer de voorzitter mag ik een vraag stellen?
Hoe zou het afgelopen zijn indien de procedure vlot verlopen was en
men voor de bouw van deze woning artikel 20 der Woderopbouwwet zou
hebben toegepast?
De voorzitter: Mijnheer Evers, ik acht het zeker dat een vergunning
ingevolge artikel 20 der Wederopbouwwet door Gedeputeerde Staten
niet zou zijn goedgekeurd, omdat het voor van de Weijgaert ook niet
is goedgekeurdDan had U de heer Jacobs nog verder van streek gehol
pen dan hij nu misschien, naar de mening van sommigen van U, al ge
holpen is. Het snelst is artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening toe
passen. Het veiligst is te wachten tot het bestemmingsplan "Buitenge
bieden" door de raad is vastgesteld. Voor artikel 19 Wet Ruimtelijke
Ordening moet U naar Gedeputeerde Staten toe, die dan de volle kri
tische bundel van hun denken zullen laten vallen op dat ene bouwplan.
Als U wacht tot dat bestemmingsplan is vastgesteld dan kunnen burge
meester en wethouders, als men die bebouwingsvoorschriften accepteert,
en dat doet men geloof ik wel, gewoon bouwvergunning verlenen. Dat
duurt dan inderdaad wel twee jaar, daar kunnen wij ook niets aan
doen, want dat lig óón jaar bij Gedeputeerde Staten voordat men dat
heeft goedgekeurd. Als U dus de heer Jacobs nu weer een objectief oor
deel wilt geven, dan moet U zeggen:"de snelste, maar de meest twijfel
achtige kant die bestaat is de procedure ingevolge artikel 19 Wet
Ruimtelijke Ordening. De meest zekere kant is wachten tot dat du raad
de bebouwingsvoorschriften zó vaststelt dat daar een dienstwoning kan
worden gebouwd, met een gesplitst bedrijf". Daarna kan hij gewoon een
bouwvergunning aanvragen, maar dat duurt wat lang.
De heer van Dueren den Hollander: Ik neem aan dat U dat zult doen
De voorzitter: Er zijn zoveel raadsleden, mijnheer van Dueren den Hol
lander. Ik twijfel er niet aan of hem zal een goed advies bereiken.
Wij sluiten de discussie. Is er neg iemand die over dit punt stemming
verlangt? Neen?
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders.