r m - 2 - Recreatie en Maatschappelijk Werk in antwoord op een vraag aangaande deze materie, "dat de overheid tekort zou schieten in haar subsidie- verlenende taak, als op grote schaal een beroep zou moeten worden ge daan op de Algemene Bijstandswet Bovendien is het in strijd met het karakter van de Algemene Bijstands wet, als een instelling een beroep moet doen op deze wet, zij het indirect, terwijl er nu juist voor (het werk van) die instelling een speciale subsidieverordening is vastgesteld. De Minister achtte het gebruik van twee financieringsbronnen van overheidswege, namelijk subsidie en Algemene Bijstandswet, onjuist, ad. 2: Het doel van de subsidieverlening is het creëren van de mogelijkheid, dat ieder, die een beroep moet doen op een instelling voor gezinsver zorging, ook inderdaad voor hem betaalbare hulp kan verkrijgen. In de praktijk is het mogelijk de retributie zodanig te berekenen dat nooit een beroep kan of moet worden gedaan op de Algemene Bijstands wet: de retributiebedragen dienen gelijk te zijn aan de bijdragen naar draagkracht, zoals deze bij de uitvoering van de Algemene Bij standswet worden berekend. Deze retributies zullen vermoedelijk lager zijn dan de nu gebruikte. Het exploitatietekort dat hierdoor zal gaan optreden, kan worden op geheven door een aanvullende subsidie. In financieel opzicht maakt het voor de gemeente geen enkel verschil of de financiering van deze tekorten plaatsvindt door middel van een aan vullende subsidie of via de Algemene Bijstandswet: in beide gevallen wordt 80% terugontvangen via de Financiële Verhoudingswet. Een groot voordeel van aanvullende subsidiëring is de enorme werkbe- sparing. Bij aanvullende subsidiëring kan met één jaarlijkse berekening worden volstaan, terwijl bij een massaal beroep op de Algemene Bijstandswet elke aanvrage in behandeling moet worden genomen. Een ander punt is overigens dat de ontstaande tekorten ook groter kun nen worden door het wegvallen of verminderen van de thans wel gebruikelijke, maar niet verplichte zogenaamde particuliere bijdragen. Ook met deze moge lijkheid hebben wij bij het doen van dit voorstel wel degelijk rekening gehouden. Wij stellen U derhalve voor, de "Verordening, regelende de subsidiëring van de gezinsverzorging en de gezinshulp" uit te breiden met een artikel waarin de toekenning wordt geregeld van een aanvullende subsidie voor een eventueel optredend exploitatietekort, mits de instelling voldoet aan de volgende voorwaarden: a. de instelling stelt de retributiebijdragen vast naar draagkracht door middel van de draagkrachtberekening, zoals deze is opgesteld door de Vereniging D.I.V.O.S.A. afdeling Noord-Brabant, De gemeente is gerechtigd de vaststelling van de retributiebedragen te controleren. b. het exploitatietekort waarnaar de aanvullende subsidie wordt vastgesteld, wordt berekend nadat de, overigens door de overheid niet verplicht ge stelde, bijdragen van derden terzake van gezinshulp zijn ontvangen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1969 | | pagina 9