4 - Men zou als hot ware oen prioriteitslijst op moeton stollen. Plan Appelaar mag dan bovenaan komen. Dit alles afstemmende op de mogelijkheden, dat het dient te gebeuren binnen de totale personele last, die de 500.000,te boven gaat. Wanneer we dit laatste bedrag combineren aan ons inwonertal is de ver houding geen kleinigheid. We zouden zeggen op het zwaarder worden van die personele last moet nauwlettend toegezien worden. Weliswaar wordt door een industriële ontwikkeling op dit hoofdstuk een steeds grotere aanslag gepleegd. Daarom zullen we als actieve en verantwoordelijke raad op tijd het "ja" en "nee" uit moeten spreken. Bij de aanvang van mijn betoog zei iic al, dat mijn behoefte om elk begrotings hoofdstuk de revue te laten passeren niet aanwezig was. Hoofdstuk VI heb ik er summier uitgelicht-er zou meer over te zeggen zijn - trouwens er is meer over gezegd, zij liet dan in de vergadering van de studiecommissie, althans in die door mij bijgewoond werd. Goed, deze commissie-vergaderingen kunnen verhel derend zijn, aan de andere kant staan ze een openbare begrotingsbehandeling wat in de weg. Hier heb ik het altijd wat moeilijk mee gehad. Een aanzienlijk begrotingstekort hebben we, al noemde ik het niet verontrustend. We zullen naar dekkingen moeten omzien. Binnen de gemeentegrenzen komen er andere be las tingmogelijkhe den, wat deze ook zijn, we zullen altijd de druk af moeten stemmen op de draagkracht. Het jaar 1968 was het jaar waarin wat duidelijker de herindeling van de West hoekgemeenten aan de orde word gesteld. Voor wat onze positie hierin betreft, we stonden dit altijd al voor. We hopen dan ook, dat het zo snel mogelijk gerea liseerd wordtr Dit zou ten gunste kunnen zijn van de belastingdruk die door een versnelde ontwikkeling vriendelijker zou kunnen worden. Binnen de dagelijkse besturen der 3 gemeenten wordt er zo nu en dan geboomd over de wenselijk-, niet wenselijk-, noodzakelijkheid van dit alles. We hopen, dat deze ontwikke ling gevolgd wordt en een bestudering krijgt met de achtergrond van een volko men zelfverloochening,, Briljant zijn vind ik tijdens de studie sierlijker dan dominant. Want ook deze studie kost geld; er zijn bedragen voor uitgetrokken. Laten het welbestede bedragen zijn. Wat onze en met ons de Westhoekontwikkeling betreft, ook hierin is plotseling een totale verandering dichtbij en heeft dus de bom van één van de Westhoekbe stuurders, die onder het plan gelegd was, zij het dan in gedachten, niet gehol pen. Gelukkig niet geholpen. We zullen met de situatie erom heen moeten leren leven en tijdig, dus bij voorbaat onze maatregelen moeten treffen. In dit verband zijn duidelijk de consequenties aanwezig van wereldhaven nr. 1 te zijn. De lig ging van Nederland als poort voor Europa komt duidelijker tot waarde. Een Europa, dat vecht om een éénwording had dit al enkele jaren aanvaard, want mede daardoor hebben we de grootste wereldhaven. Dit alles heeft positieve, maar helaas evengoed negatieve kanten. Hierin moeten we als raad van Fijnaart en Heijningen nu en straks als raad van Dintelmond evenwicht proberen te brengen. Laten we in het komende begrotingsjaar hiermee beginnen. Laten we dat doen met de bijsturing waarom bij aanvang van elke raadsvergadering binnen onze gemeente nog steeds en gelukkig - gevraagd kan worden. De heer Bos: Mijnheer de voorzitter, wanneer wij, zoals te doen gebruikelijk, voor de hoofdstuksgewijzc behandeling der begroting, de gelegenheid ontvangen eerst iets in 't algemeen hierover te zeggen, dan wil ik daar gaarne gebruik van maken. Laat ik allereerst allen, die hun bijdrage op welke wijze dan ook aan de samen stelling dezer begroting hebben gegeven, hartelijk dankzeggen voor het vele werk door hen gedaan en voor de fraaie uitvoering waarin het hier voor ons ligt. Je krijgt soms wel eens de gedachte, is het eigenlijk niet jammer van zoveel tijd en zoveel werk aan zo'n begroting besteed, want wat betekent een begro ting feitelijk nog in deze tijd, in vergelijking tot voorbije jaren. - 5 - Het aantal begrotingswijzigingen dat de raad bereikt is enorm hoog en wat blijft er op deze wijze nog van de oorspronkelijke begroting over* Is het in wer kelijkheid niet meer dan een globale richtlijn voor het te voeren beleid in het jaar waarin deze begroting functioneert. Niettemin wil ik bij enige hoofd stukken enkele kanttekeningen plaatsen. HoofdstuklII; Brandweer. Waar ook hier, gelijk bij de andere hoofdstukken een stijging der kosten valt waar te nemen, vraag ik me af of hieraan wel voldoende aandacht is besteed en of hier wat de kostenstijging betreft geen grotere prioriteit had moeten worden gegeven dan b.v. bij dat van hoofdstuk VI der openbare werken. Is ons bijzonder actief en zeer te prijzen brandweercorps wel voldoende met materia len uitgerust, voor wat de naaste toekomst betreft en ik doel hier met name op het grote wegennet van Maasroute en Zoomweg waaraan Fijnaart straks is ge legen en op welke wegen, wanneer zij eenmaal voor het verkeer zijn opengesteld, het tankautogevaar met gevaarlijke stoffen niet denkbeeldig is. Zou het niet verstandig zijn onze brandweer in de eerstkomende jaren telkens met een deel van goed en nieuw materiaal te voorzien, aangepast aan de situatie welke bin nen niet al te lange tijd kan ontstaan. Evenzo ook, gezien de ontwikkelende industrieën aan de Dintelmond. Mogelijk is op dit punt een samenwerking tot stand te brengen met één of beide andere Dintelmond partners. Of, heeft men ziel en zaligheid op dit punt bij voorbaat reeds verkocht aan de in Roosendaal reeds broeiende gemeenschappe lijke regeling, precies als met het ambulance-vervoer is geschied. Dan zij dit laatste een teken aan de wand en gaat Fijnaart niet uit maar in de brand. Ik dacht dat we voorlopig aan één zo'n gemeenschappelijke regeling met Roosen daal wel genoeg hadden. Daarom college van burgemeester en wethouders graag volle aandacht voor onze brandweer. Besteedt er rustig maar wat meer geld aan en geef wat mij betreft het nutteloze B.B.-geld maar aan brandweermateriaal uit. Hoofdstuk V: Volkshuisvesting. Met genoegen kan worden geconstateerd dat de woningbouw gestaag doorgaat, zij het dan helaas maar op één bepaald punt in de gemeente, al zou een ruimere toewijzing van het contingent wenselijk zijn. Minder genoeglijk echter is de constatering van een beleid waarbij onze inwoners vaak wat al te fors wordt gezegd dat zij zelf maar een woning moeten bouwen. Wees toch vooral voorzich tig met do beoordeling van andermans financiën. Wij zijn nu eenmaal een gemeen te met een kleine middengroep voor wie zelf bouwen tot de financiële moge lijkheden behoort. Het overgrote deel onzer bevolking behoort tot de arbei dersklasse en het is onverantwoord deze mensen, ik zou bijna zeggen, aan te zetten tot het doen van onverantwoorde financiële stappen. Ik vertrouw dat het komende beleid op dit punt goed doordacht en wel over wogen zal zijn. Het gaat bepaald niet aan geheel over de financiën van de in woners te beschikken, het is al fraai genoeg dat wij dit al voor een niet onaanzienlijk deel doen met allerlei hoge belastingen, rechten en recognities. Hoofdstuk VI: Qpenbore_jverken. Een stijging ten opzichte van vorig jaar van liefst zo'n dikke 50.000, Ik vraag me af of sommige posten niet met wat minder hadden kunnen volstaan. Telkenjare is dit de grote piek en uitschieter. Ik zou het college willen adviseren bepaalde posten van dit onderdeel beslist scherp in het oog te houden, zodat het niet al te zeer uit de hand loopt. Hoofdstuk VIII: Opart. Wat de sport betreft kan men in de toekomst op de begroting ook cijfermateri aal verwachten welke verband houdt met het instructie-zwembad. Het is prij zenswaardig dat het gestelde bedrag dat bijeen gebracht moest worden practisch is bereikt. De vele werkers hiervoor past oprechte dank, zeker wanneer in het college iemand zetelt wien het goed afgaat de rol van aartsbedelaar Bodegra ven te vervullen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1969 | | pagina 34