4 -
Men zou als hot ware oen prioriteitslijst op moeton stollen. Plan Appelaar mag
dan bovenaan komen. Dit alles afstemmende op de mogelijkheden, dat het dient
te gebeuren binnen de totale personele last, die de 500.000,te boven
gaat. Wanneer we dit laatste bedrag combineren aan ons inwonertal is de ver
houding geen kleinigheid. We zouden zeggen op het zwaarder worden van die
personele last moet nauwlettend toegezien worden. Weliswaar wordt door een
industriële ontwikkeling op dit hoofdstuk een steeds grotere aanslag gepleegd.
Daarom zullen we als actieve en verantwoordelijke raad op tijd het "ja" en "nee"
uit moeten spreken.
Bij de aanvang van mijn betoog zei iic al, dat mijn behoefte om elk begrotings
hoofdstuk de revue te laten passeren niet aanwezig was. Hoofdstuk VI heb ik
er summier uitgelicht-er zou meer over te zeggen zijn - trouwens er is meer
over gezegd, zij liet dan in de vergadering van de studiecommissie, althans in
die door mij bijgewoond werd. Goed, deze commissie-vergaderingen kunnen verhel
derend zijn, aan de andere kant staan ze een openbare begrotingsbehandeling
wat in de weg. Hier heb ik het altijd wat moeilijk mee gehad. Een aanzienlijk
begrotingstekort hebben we, al noemde ik het niet verontrustend. We zullen
naar dekkingen moeten omzien. Binnen de gemeentegrenzen komen er andere be
las tingmogelijkhe den, wat deze ook zijn, we zullen altijd de druk af moeten
stemmen op de draagkracht.
Het jaar 1968 was het jaar waarin wat duidelijker de herindeling van de West
hoekgemeenten aan de orde word gesteld. Voor wat onze positie hierin betreft,
we stonden dit altijd al voor. We hopen dan ook, dat het zo snel mogelijk gerea
liseerd wordtr Dit zou ten gunste kunnen zijn van de belastingdruk die door een
versnelde ontwikkeling vriendelijker zou kunnen worden. Binnen de dagelijkse
besturen der 3 gemeenten wordt er zo nu en dan geboomd over de wenselijk-,
niet wenselijk-, noodzakelijkheid van dit alles. We hopen, dat deze ontwikke
ling gevolgd wordt en een bestudering krijgt met de achtergrond van een volko
men zelfverloochening,, Briljant zijn vind ik tijdens de studie sierlijker dan
dominant. Want ook deze studie kost geld; er zijn bedragen voor uitgetrokken.
Laten het welbestede bedragen zijn.
Wat onze en met ons de Westhoekontwikkeling betreft, ook hierin is plotseling
een totale verandering dichtbij en heeft dus de bom van één van de Westhoekbe
stuurders, die onder het plan gelegd was, zij het dan in gedachten, niet gehol
pen. Gelukkig niet geholpen. We zullen met de situatie erom heen moeten leren
leven en tijdig, dus bij voorbaat onze maatregelen moeten treffen. In dit verband
zijn duidelijk de consequenties aanwezig van wereldhaven nr. 1 te zijn. De lig
ging van Nederland als poort voor Europa komt duidelijker tot waarde. Een Europa,
dat vecht om een éénwording had dit al enkele jaren aanvaard, want mede daardoor
hebben we de grootste wereldhaven. Dit alles heeft positieve, maar helaas
evengoed negatieve kanten. Hierin moeten we als raad van Fijnaart en Heijningen
nu en straks als raad van Dintelmond evenwicht proberen te brengen.
Laten we in het komende begrotingsjaar hiermee beginnen. Laten we dat doen met
de bijsturing waarom bij aanvang van elke raadsvergadering binnen onze gemeente
nog steeds en gelukkig - gevraagd kan worden.
De heer Bos: Mijnheer de voorzitter, wanneer wij, zoals te doen gebruikelijk, voor
de hoofdstuksgewijzc behandeling der begroting, de gelegenheid ontvangen eerst
iets in 't algemeen hierover te zeggen, dan wil ik daar gaarne gebruik van
maken.
Laat ik allereerst allen, die hun bijdrage op welke wijze dan ook aan de samen
stelling dezer begroting hebben gegeven, hartelijk dankzeggen voor het vele
werk door hen gedaan en voor de fraaie uitvoering waarin het hier voor ons
ligt.
Je krijgt soms wel eens de gedachte, is het eigenlijk niet jammer van zoveel
tijd en zoveel werk aan zo'n begroting besteed, want wat betekent een begro
ting feitelijk nog in deze tijd, in vergelijking tot voorbije jaren.
- 5 -
Het aantal begrotingswijzigingen dat de raad bereikt is enorm hoog en wat
blijft er op deze wijze nog van de oorspronkelijke begroting over* Is het in wer
kelijkheid niet meer dan een globale richtlijn voor het te voeren beleid in
het jaar waarin deze begroting functioneert. Niettemin wil ik bij enige hoofd
stukken enkele kanttekeningen plaatsen.
HoofdstuklII; Brandweer.
Waar ook hier, gelijk bij de andere hoofdstukken een stijging der kosten valt
waar te nemen, vraag ik me af of hieraan wel voldoende aandacht is besteed
en of hier wat de kostenstijging betreft geen grotere prioriteit had moeten
worden gegeven dan b.v. bij dat van hoofdstuk VI der openbare werken. Is ons
bijzonder actief en zeer te prijzen brandweercorps wel voldoende met materia
len uitgerust, voor wat de naaste toekomst betreft en ik doel hier met name
op het grote wegennet van Maasroute en Zoomweg waaraan Fijnaart straks is ge
legen en op welke wegen, wanneer zij eenmaal voor het verkeer zijn opengesteld,
het tankautogevaar met gevaarlijke stoffen niet denkbeeldig is. Zou het niet
verstandig zijn onze brandweer in de eerstkomende jaren telkens met een deel
van goed en nieuw materiaal te voorzien, aangepast aan de situatie welke bin
nen niet al te lange tijd kan ontstaan.
Evenzo ook, gezien de ontwikkelende industrieën aan de Dintelmond.
Mogelijk is op dit punt een samenwerking tot stand te brengen met één of beide
andere Dintelmond partners. Of, heeft men ziel en zaligheid op dit punt bij
voorbaat reeds verkocht aan de in Roosendaal reeds broeiende gemeenschappe
lijke regeling, precies als met het ambulance-vervoer is geschied. Dan zij dit
laatste een teken aan de wand en gaat Fijnaart niet uit maar in de brand.
Ik dacht dat we voorlopig aan één zo'n gemeenschappelijke regeling met Roosen
daal wel genoeg hadden. Daarom college van burgemeester en wethouders graag
volle aandacht voor onze brandweer. Besteedt er rustig maar wat meer geld aan
en geef wat mij betreft het nutteloze B.B.-geld maar aan brandweermateriaal uit.
Hoofdstuk V: Volkshuisvesting.
Met genoegen kan worden geconstateerd dat de woningbouw gestaag doorgaat, zij
het dan helaas maar op één bepaald punt in de gemeente, al zou een ruimere
toewijzing van het contingent wenselijk zijn. Minder genoeglijk echter is de
constatering van een beleid waarbij onze inwoners vaak wat al te fors wordt
gezegd dat zij zelf maar een woning moeten bouwen. Wees toch vooral voorzich
tig met do beoordeling van andermans financiën. Wij zijn nu eenmaal een gemeen
te met een kleine middengroep voor wie zelf bouwen tot de financiële moge
lijkheden behoort. Het overgrote deel onzer bevolking behoort tot de arbei
dersklasse en het is onverantwoord deze mensen, ik zou bijna zeggen, aan te
zetten tot het doen van onverantwoorde financiële stappen.
Ik vertrouw dat het komende beleid op dit punt goed doordacht en wel over
wogen zal zijn. Het gaat bepaald niet aan geheel over de financiën van de in
woners te beschikken, het is al fraai genoeg dat wij dit al voor een niet
onaanzienlijk deel doen met allerlei hoge belastingen, rechten en recognities.
Hoofdstuk VI: Qpenbore_jverken.
Een stijging ten opzichte van vorig jaar van liefst zo'n dikke 50.000,
Ik vraag me af of sommige posten niet met wat minder hadden kunnen volstaan.
Telkenjare is dit de grote piek en uitschieter. Ik zou het college willen
adviseren bepaalde posten van dit onderdeel beslist scherp in het oog te
houden, zodat het niet al te zeer uit de hand loopt.
Hoofdstuk VIII: Opart.
Wat de sport betreft kan men in de toekomst op de begroting ook cijfermateri
aal verwachten welke verband houdt met het instructie-zwembad. Het is prij
zenswaardig dat het gestelde bedrag dat bijeen gebracht moest worden practisch
is bereikt. De vele werkers hiervoor past oprechte dank, zeker wanneer in het
college iemand zetelt wien het goed afgaat de rol van aartsbedelaar Bodegra
ven te vervullen.