- 2 -
ons (bijgaand) bezwaarschrift d.d. 19 juni 1967 geen recht doet aan de functie van
deze kern. Een kern die, blijkens bijgaand rapport van het Provinciaal Opbouwor-
gaan (blz. 3) zijn aantal inwoners van 1947 tot 1966 verdubbelde, en een centrale
functie heeft (blz. 4 aangehaald rapport).
Terwijl Fijnaart zich geheel alleen en met succes heeft ingezet voor de aanleg
en uitgifte - van de netto 26,7 ha. zijn nog maar 3 ha. beschikbaar - van het indus
trieterrein Dintelmond, wordt de verzorgende woonfunctie aan een andere gemeente
toegedacht, zodat hier aan Fijnaart dat de lasten heeft gekend, de lusten niet wor
den toegedeeld. Overigens wordt ook hier wederom - evenals op blz.20- gewoon neu
traal van de Dintelmond gesproken, terwijl uit niets blijkt dat het industrieter
rein Dintelmond een terrein is dat is aangelegd door Fijnaart, geheel in die ge
meente is gelegen en thans nog alleen met die gemeente banden heeft. (De vermelding
"de Dintelmond" suggereert ook niet de naam van een terrein, maar een plaatsbepaling,
die zodoende Fijnaart geen recht doet.)
2. Dintelmond
Zoals uit bijgevoegd overzicht aangaande het industrieterrein Dintelmond blijkt is
dit, najaar 1966 opgeleverde terrein van 27 ha. (netto) op 2.1 ha. na verkocht of
in,hoogstwaarschijnlijk tot verkoop leidende, optie (2.9 ha.) gegeven.
Een uitbreiding, Dintelmond II, van ongeveer dezelfde grootte is daarom in volle
voorbereiding. Deze uitbreiding zal, gering van omvang als zij is, geen bezwaren
op kunnen roepen op grond van dit ontwerp—streekplan. Het is dan ook niet nopens
déze uitbreiding dat wij ons afvragen, of het ontwerp-streekplan voldoende
liteit en speelruimte biedt, maar ten aanzien van verdere uitbreidingen in een ver
dere toekomst. L flexibi-
Zonder noemenswaardige financiële steun van de kant van het Rijk is 25 ha. naar
Brabantse begrippen duur, nat industrieterrein uitgegeven. De belangstelling voor
industrievestiging op en rondom Dintelmond zal bij het gereedkomen (1970!) van de
Zoomweg nog toenemen. De komende vestiging van Shell—Moerdijk heeft thans reeds een
zodanig effect. De druk op de Randstad wordt steeds groter, Dintelmond wordt door
ons gezien als een industriegebied voor dienstverlenende en verzorgende bedrijven
voor de (basis) industrieën in de grote industriegebieden in de Randstad (Botlek,
Maasvlakte), in Zuid-West-Nederland (en in België!) en in Moerdijk.
Deze taak, die op zich zelf zeer wel kan aansluiten bij de benaming "sub-regionaal"
van het ontwerp, kan een grotere uitbreiding noodzakelijk maken dan de op de ont-
werpkaarten gearceerde uitbreidingsgebieden beloven. De in kaart gebrachte uitbrei
dingsmogelijkheid is na Dintelmond II, wellicht eerder vastgesteld dan het onder
havige streekplan, practisch uitgeput.
Wij zouden daarom de vermelding op blz. 20, onder b, waar gesproken wordt van het
"openhouden van mogelijkheden voor verdere industriële ontwikkeling", in tekst én
in kaart nader - en uitgebreider - gepreciseerd willen zien.
3.. Wegen
Ten aanzien van de wegen is bij het hiervoor onder 1 vermelde bezwaarschift ook het
nodige ingebracht.
Daarnaar verwijzend willen wij thans opmerken dat de weg ten zuiden van Fijnaart
geheel verdwenen is, terwijl in het vastgestelde streekplan West-Brabantse Rivier
monden aan de toen geopperde bezwaren was tegemoet gekomen. Voorts is eveneens
verdwenen de bij de vaststelling van het evengenoemde streekplan - gedeeltelijk in
studie genomen - weg over de Zwingelspaansedijk naar de richting Willemstad en daar
- in de nabijheid van de Zoomweg - vervolgens naar het zuiden afbuigend door de