- 4 -
dat wij in de gemeente een stukje grond konden vinden - misschien hebben we het
wel, ik weet het niet - zodat een ander er geen last van had en waar we die men
sen toch nog een bepaald comfort zouden kunnen geven» Dan rnag dat, wat mij be
treft, gerust een kilometer of drie, vier uit het dorp zijn, als er maar een mo
gelijkheid is om ze in enige mate dat comfort te geven van water en licht. Ik
vind het nu nog een stuk ergenis meer, daar langs die dijk en daar moet U niet
te gering over denken. Bovendijks afrasteren, dat kan men aan twee kanten, want
het"loopt op een punt uit. Het zou veel beter zijn als we het ook aan de kant
van het wegdek deden, maar dan kunnen er nog geen eens vier op misschien.
Wij zijn als notabelen, die de gemeente besturen, nu bezig de moeilijkheden te
verplaatsen en ze niet op te lossen, dacht ik. Misschien komt het nog als al
die vragen duidelijk worden beantwoord.
De voorzitter; Mag ik nog iemand in eerste instantie het woord verlenen? Neen:
Mijnheer van der Werf, een ideaal voorstel is het niet. We hebben maanden, ja
zelfs jaren gezocht naar een plaats. Ik heb me tot het laatste moment, voordar
ik me bij de overige leden van burgemeester en wethouders schaarde, verzet tegen
de verplaatsing van het woonwagenkamp. Nu sta ik er volledig achter, omdat 1
ook van mening ben dat we hier letterlijk en figuurlijk aan een verplaatsing be
zig waren, namelijk van de wagens en van het probleem. Het is evenwel
de innige geuite wens geweest van de omwonenden om de standplaats te verplaa -
sen, omdat die daar er nu al 3 jaar last van hebben gehad. Het is ook met name
de wens geweest van het bestuur van de voetbalclub "Kaaische Boys'' om dit te
doen, omdat er eenvoudig minder publiek kwam, daar ze de auto's niet goed kwijt
konden. Ze moesten op zondag tijdens de wedstrijd de auto's op de openbare weg
neerzetten en op allerlei andere plaatsen, waar dat gevaarlijk was. Ook verschi
lende van U hebben gevraagd om een oplossing te zoeken voor dit probleem. We
waren blij toen - na verschillende andere oplossingen getoetst te hebben - de
directeur van gemeentewerken met dit voorstel kwam om het op de oorspronkelijke
en wellicht oudste standplaats te doen plaats vinden, de plaats die nu in dit
voorstel staat vermeld. Daarom hebben we gemeend dat te moeten doen. Maar me
alleen daarom en daarop kom ik ook nog terug. De openbare rijweg zal moeten
worden ontzien. Er zullen hoe dan ook maatregelen moeten worden genomen om die
wagens van die weg af te houden, net zoals we dat overigens met heel veel moei
te gedaan hebben op de plaats die nu nog formeel standplaats is. U weet het,
dat U een standplaats moet aanwijzen, zolang er geen regionaal kamp is. Hoe we
een afrastering moeten plaatsen, dat kan ik op dit moment nog niet zo bekij en.
Alleen wil ik U wal zeggen dat we naar Uw opmerkingen luisteren en dat we goed
zullen bezien héo we dat moeten afrasteren. U hebt ook gevraagd of de gemeente
aansprakelijk is voor de schade aan de aardbeien. Ook deze zaken zijn eerder
Uw raad behandeld. Strikt juridisch is het zo, dat de gemeente niet aansprakelijk
is voor aldus ontstane schade, omdat die schade is toegebracht door anderen,
privaatrechtelijke personen, die direct zelf voor deze schade aansprakelijk zlJn»
Anderzijds weet U ook dat de gemeente meermalen heeft beslaten om dergelijke sc acc
te vergoeden, hoewel er dus geen onmiddellijke aansprakelijkheid bestaat. Men kan
namelijk moeilijk van een onrechtmatige overheidsdaad spreken als een kamp wordt
ingericht waartoe U volgens de wet verplicht bent. Dus ik geloof wel dat ik hier
mag zeggen: Er is van een formele aansprakelijkheid dus geen sprake en die zal
er ook niet zijn. Ik denk wel dat Uw raad een schadeclaim in welwillende overwe
ging zal moeten nemen, al was het alleen maar uit rechtvaardigheid om zodoende
- 5 -
iets goed te maken van de betrekkelijke overlast die zeker de standplaats van
woonwagens aldaar met zich zal meebrengen.Ik hoop,dat dat een duidelijk antwoord is.
Mijnheer van Dis, ik heb natuurlijk Uw vragen al aangeroerd. Het lost de pro
blemen niet ten volle op, dat ben ik volledig met U eens en dat zijn we alle
maal met U eens. Het gaat er alleen om: wat kiest U. Doorgaan op de oude
plaats met de al geschetste problemen, die soms tot geweldadigheden aanlei
ding hebben gegeven, toen er 16 tot 18 wagens stonden in het hoog seizoen,
of deze nieuwe plaats aanwijzen - en dan kom ik ook op de vraag van de heer
van Dueren den Hollander - waar we vijf wagens kunnen plaatsen. De wet noemt
geen aantal en dat zullen er ook niet meer dan vijf kunnen worden. Dit is op
zichzelf natuurlijk al een winstpunt, want Fijnaart had een goede naam bij de
woonwagenbewoners sn daarom kwamen er nogal wat. Men zal nu dus weten dat er
maar vijf wagens kunnen staan. Vie het eerst komt, wie het eerst maalt. Want
dan gaat de deur dicht en dan komt er niemand meer bij. We hebben voldaan aan
onze plicht om een standplaats aan te wijzen en daar zal het dan bij blijven.
Het aanzien van het dorp, ik ben het met U eens, dat gaat er niet op vooruit.
Wat je aan de ene kant goed maakt, bederf je - zij het op mindere schaal, dat
wil ik toch wel uitdrukkelijk zeggen - aan de andere kant. De overlast wordt
ook weer door het aantal, mijnheer van Dis, iets geringer, maar de overlast
zal natuurlijk blijven, niet alleen door het kleiner aantal, maar ock door de
plaats, omdat ze nu eenmaal minder tussen de huizen staan dan het geval was
aan het einde van de Valenciennesstraat
U hebt gezegd kan die bestrating dan niet een jaar worden uitgesteld. U hebt
kunnen constateren, dat gemeentewerken met die bestrating inderdaad begonnen
is en dat dat hele zaakje bijna klaar is. Bovendien en dat heeft niemand van U
nog genoemd, hebben wij grond verkocht aan Intergas N.V. Een van de voorwaarden
tot verkoop was dat de gemeente het voorliggende terrein van een bestrating
zou voorzien opdat men het gasstation goed zou kunnen bereiken. Intergas N.V.
is er toen mee accoord gegaan dat er nog enige wagens bleven staan, maar toen
konden wij niet voorzien dat het mat het regionale kamp zo lang zou duren. Of
het verkeer, mijnheer van Dis, op die plaats meer hinder zal ondervinden, dat
betwijfel ik. Het was namelijk buitengewoon gevaarlijk als U van de Molenstraat
hard naar beneden kwam gereden en men dan plotseling honden, vuilnis en oveio-
stekende kinderen voor de auto had. Ik geloofdat deze plaats gunstiger is
omdat men eon rechte weg heeft en men beter kan zien wat er zich op die weg af
speelt. Maar ik ben het weer met U eens,hot is niet ideaal. Wat betreft andere
percelen: het college heeft inderdaad aan plan Langeweg-Noord gedacht. Maar
wij kunnen van een door Uw raad vastgesteld bestemmingsplan met als bestemming
industrieterrein toch geen woonwagenkamp maken. Er is een gedeelte aan de
heer Hennekam verkocht, dat woet U, en een stuk in optie gegeven aan de N.V.
Madro uit Roosendaal. Vermoedelijk zullen in een volgende raadsvergadering U
twee voorstellen bereiken om een gedeelte te verhuren en een gedeelte te ver
kopen van respectievelijk 1.0GG en 1.500 m2 voor wederom kleine aardige be
drijven. Maar er is nog een ander argument, We zijn in staat geweest om U een
voorstel te doen dat mot de allerminste kosten iets van een oplossing biedt.
Gaat U in de Langeweg beginnen, dan zult U tweemaal zoveel moeten uitgeven
voor één jaar, mejuffrouw, mijne heren, om het probleem op te lossen. En dat
van U bijzonder wankele begroting, waarbij U steeds andere mensen moet teleur
stellen. Dit is werkelijk - U kunt het nog duur noemen - verreweg het goed
koopste terrein. In plan Langeweg-Noord is helemaal niets, alleen maar klei.
U zult een weg moeten aanleggen; U zult er water en licht moeten aanleggen
en privaten moeten plaatsen. De standplaats zou honderd meter of verder van
de openbare weg moeten komen te liggen. Als op grond van het bestemmingsplan
bezwaren zouden worden gemaakt en dat geldt niet voor de bebouwde kom
vreemd genoeg - zou U eenvoudig als- raad niet kunnen besluiten om op de gron
den die de bestemming hebben van industrieterrein een kamp te vestigen.
Hierdoor worden de onderhandelingen omtrent de verkopen die aan de orde zijn
en de optie die nog loopt ernstig in gevaar gebracht. En het aanzien zou
ook daar aanzienlijk worden geschaad. Het verkeer niet.