- 10 -
0e heer Bos; Dan moet het hier niet zijn, maar op een ander punt.
De voorzitter: Dan moet het iets verder, maar men houdt dan daar een hele ge
vaarlijke situatie, die ongewenst is* Dat zou de Provincie nu juist niet goed
vinden. Dat doet men eenvoudig niet zo gauw. Dan moet men kunnen wijzen op een
constant oversteken en niet voor een uur per dag voor een paar honderd kin
deren. Dus ik hoop dat we met deze voorzieningen het uiterste er uitgehaald heb
ben.
Mijnheer van der Werfof het in de praktijk bevredigend zal blijken te zijn, ik
hoop dat de situatie beter wordt dan ze nu is. Om nu te zeggen dat we er dolge
lukkig mee zijn, "neen" want die school staat helemaal verkeerd. De ouders en
leerkrachten, maar vooral de ouders zullen de kinderen heel duidelijk moeten
leren om voorzichtig over te steken. Een kind kan het 99 keer goed doen en de
100ste keer vergeet het alles eri rent de straat over en dan is het gebeurd.
Daar ligt werkelijk hét probleem, dat houdt U ook met dat stoplicht. En dat
geldt ook voor de situatie onderaan de straat, het is niet ideaal. Wij zullen
ook proberen om daar een haventje te maken, opdat het toch iets beter wordt,
maar ideaal wordt het niet»
Lu heer Haverkamp: Ik zit er nog eens over na te denken over hetgeen de heer
'van der Werf naar voren brengt. Het lijkt mij toch wel gunstiger wanneer het ge
beurt voor de trapjes voor het voormalige klooster. Wanneer ze bij de woning
Molenstraat 12a de trapjes afgaan dan zitten ze voor een auto voordat ze er
org in hebben. Maar een automobilist, die uit de Wilhelminastraat of de Achter
weg komt, die ziet een kind van ver aankomen, wanneer het van de trapjes bij
het voormalige klooster naar beneden komt.
De voorzitter: Als U de situaties onderdijks bekijkt dan hebt U misschien gelijk.
Ik kan dat nog niet zo bezien, maar bovendijks zeker niet. We hebben bewust
voor deze oplossing gekozen, omdat U - uitgaande van deze oplossing - aan beide
kanten zowel aan de zuidzijde als aan de noordzijde een platform kunt maken,
waarop die kinderen met hun ouders kunnen staan, Er is namelijk ook opgemerkt
dat thans, nu de moeders hun kinderen komen afhalen, de situatie nog gevaar
lijker is eigenlijk dan voorheen. Er is eenvoudig geen ruimte voor het parkeren
van auto's en fietsen van moeders die hun kinderen komen afhalen. Daar krijgt
U straks door het instellen van een parkeerverbod aan de zuidzijde, wel ruimte
toe» Het kan alleen, mijnheer Haverkamp, op deze plaats, want op die andere
plaats beschikt de gemeente niet over ruimte om een platform voor de kinderen
aan te leggen. Het is echt goed bekeken, maar we moeten maar eens kijken hoe
dit in de praktijk uitpakt er. blijkt dan dat het weer niet voldoet, dan zullen we
met weer iets moeten komen.
De heer Munters: In wezen is het zo: voorzitter, dat ondanks het aanbrengen van een
platform bij die trapjes voor het klooster de kinderen eerst nog een eind gebruik
moeten maken van het trottoir langs de Molenstraat. Wanneer er een kind van het
trottoir afloopt dan blijft het nog gevaarlijk. Ze moeten daarom zo gauw mogelijk
van het doorgaande verkeer vandaan. Daarom is, zoals op de tekening ook te zien
is, bij het huis van mevrouw Kessels~de Hoon juist deze oversteekplaats gecre-
eerd om de kinderen zo snel mogelijk over te laten steken en verder niets.
De voorzitter: Bovendien is het trapje wat U noemde, mijnheer Haverkamp, ook bui
tengewoon steil en dat ligt nog weer dichter bij de afrit van do r.k, kerk,
waar men nog al eens met een redelijke vaart af komt rijden. Dat geldt voor het
verder gelegen punt weer minder, want de Achterweg mag men niet inrijden.
De heer Bos: Dat moest nou net andersom zijn. Vanaf de Voorstraat mag men er
wel inrijden, dus kan men de kinderen niet zien aankomen en andersom wel.
De voorzitter: Maar hier rijdt men toch wel langzaam.