- 10 - 0e heer Bos; Dan moet het hier niet zijn, maar op een ander punt. De voorzitter: Dan moet het iets verder, maar men houdt dan daar een hele ge vaarlijke situatie, die ongewenst is* Dat zou de Provincie nu juist niet goed vinden. Dat doet men eenvoudig niet zo gauw. Dan moet men kunnen wijzen op een constant oversteken en niet voor een uur per dag voor een paar honderd kin deren. Dus ik hoop dat we met deze voorzieningen het uiterste er uitgehaald heb ben. Mijnheer van der Werfof het in de praktijk bevredigend zal blijken te zijn, ik hoop dat de situatie beter wordt dan ze nu is. Om nu te zeggen dat we er dolge lukkig mee zijn, "neen" want die school staat helemaal verkeerd. De ouders en leerkrachten, maar vooral de ouders zullen de kinderen heel duidelijk moeten leren om voorzichtig over te steken. Een kind kan het 99 keer goed doen en de 100ste keer vergeet het alles eri rent de straat over en dan is het gebeurd. Daar ligt werkelijk hét probleem, dat houdt U ook met dat stoplicht. En dat geldt ook voor de situatie onderaan de straat, het is niet ideaal. Wij zullen ook proberen om daar een haventje te maken, opdat het toch iets beter wordt, maar ideaal wordt het niet» Lu heer Haverkamp: Ik zit er nog eens over na te denken over hetgeen de heer 'van der Werf naar voren brengt. Het lijkt mij toch wel gunstiger wanneer het ge beurt voor de trapjes voor het voormalige klooster. Wanneer ze bij de woning Molenstraat 12a de trapjes afgaan dan zitten ze voor een auto voordat ze er org in hebben. Maar een automobilist, die uit de Wilhelminastraat of de Achter weg komt, die ziet een kind van ver aankomen, wanneer het van de trapjes bij het voormalige klooster naar beneden komt. De voorzitter: Als U de situaties onderdijks bekijkt dan hebt U misschien gelijk. Ik kan dat nog niet zo bezien, maar bovendijks zeker niet. We hebben bewust voor deze oplossing gekozen, omdat U - uitgaande van deze oplossing - aan beide kanten zowel aan de zuidzijde als aan de noordzijde een platform kunt maken, waarop die kinderen met hun ouders kunnen staan, Er is namelijk ook opgemerkt dat thans, nu de moeders hun kinderen komen afhalen, de situatie nog gevaar lijker is eigenlijk dan voorheen. Er is eenvoudig geen ruimte voor het parkeren van auto's en fietsen van moeders die hun kinderen komen afhalen. Daar krijgt U straks door het instellen van een parkeerverbod aan de zuidzijde, wel ruimte toe» Het kan alleen, mijnheer Haverkamp, op deze plaats, want op die andere plaats beschikt de gemeente niet over ruimte om een platform voor de kinderen aan te leggen. Het is echt goed bekeken, maar we moeten maar eens kijken hoe dit in de praktijk uitpakt er. blijkt dan dat het weer niet voldoet, dan zullen we met weer iets moeten komen. De heer Munters: In wezen is het zo: voorzitter, dat ondanks het aanbrengen van een platform bij die trapjes voor het klooster de kinderen eerst nog een eind gebruik moeten maken van het trottoir langs de Molenstraat. Wanneer er een kind van het trottoir afloopt dan blijft het nog gevaarlijk. Ze moeten daarom zo gauw mogelijk van het doorgaande verkeer vandaan. Daarom is, zoals op de tekening ook te zien is, bij het huis van mevrouw Kessels~de Hoon juist deze oversteekplaats gecre- eerd om de kinderen zo snel mogelijk over te laten steken en verder niets. De voorzitter: Bovendien is het trapje wat U noemde, mijnheer Haverkamp, ook bui tengewoon steil en dat ligt nog weer dichter bij de afrit van do r.k, kerk, waar men nog al eens met een redelijke vaart af komt rijden. Dat geldt voor het verder gelegen punt weer minder, want de Achterweg mag men niet inrijden. De heer Bos: Dat moest nou net andersom zijn. Vanaf de Voorstraat mag men er wel inrijden, dus kan men de kinderen niet zien aankomen en andersom wel. De voorzitter: Maar hier rijdt men toch wel langzaam.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 128