- 10 - De voorzitter: In Nederland kwamen de laatste jaren 3, 1% van de verkeersslacht offers om. In de regio was dat 5,4% en in Klundert, Fijnaart en Dinteloord was dat 7,9%. Absolute cijfers: In Nederland 2.517 verkeers- en andere ongevals slachtoffers, in onze streek 135 en in onze drie gemeenten 21. Het percentage van het aantal mensen dat dood het ziekenhuis bereikte tengevolge van zo'n on geval bedroeg in Nederland 46,5%, in de streek 59% en in Klundert, Fijnaart en Dinteloord 71,4%. Het is met name om deze reden dat het college meende de ver antwoordelijkheid niet langer te kunnen dragen. De heer Evers: Mijnheer de voorzitter, ik onthoud me van stemmen. De voorzitter: Dat kunt U helaas niet. De heer Evers: Dat spijt me dan geweldig. De voorzitter: Dan moet U de vergadering verlaten met toestemming van de voor zitter, dan kan het wel. De heer Bos: Ja, voorzitter, zegt en stelt, dat die andere raden hiertoe al besloten hebben en dat is waar. Maar geen enkele gek mag zichzelf prijzen en dat wil ik ook niet doen, maar is er in die andere raden ook op een dergelijke wijze iets naar voren gebracht over dit plan, zoals dat hier in Uw raad is gebeurd? Zijn die mensen juist voorgelicht? Dat meen ik te moeten betwijfelen. U stelt ook dat met het besluit van vanavond deze dienst staat of valt. Dat is beslist niet waar. Toetreden is altijd mogelijk, want dat staat in artikel 9: Het besluit van toetreding wordt van kracht op 1 januari van het jaar volgende op dat waarin bekendmaking van dit besluit in de Nederlandse Staatscourant heeft plaats ge had. Dus die dienst heeft helemaal niet te staan of te vallen met ons laatste raadsbesluit. En wanneer de raad op zich - al vindt U dat misschien niet ver standig - toch nader geïnformeerd wil worden, dan geloof ik dat zulks een goed recht van de raad is en dat we dat goed recht niet moeten verkrachten. U hebt het ook gehad over de wagens. Wel Roosendaal heeft er zeggen en schrijven één, die nog niet minimaal aan de eisen van het rapport Muntendam voldoet. Want in het rapport Muntendam staat duidelijk, dat je langs alle vier kanten er om heen moet kunnen lopen, dat kun je bij de wagen van Roosendaal slechts aan twee. Hoofdeind en de zijkant. Wat de plaatselijke wagen betreft, daar hebben we vorige week nog twee patiënten gelijk in vervoerd. Eén zittend, één liggend en even goed was de E.H.B.O.-cr met de chauffeur aanwezig. Er kon zelfs, wanneer dat nodig geweest was en men had er de voorkeur aangegeven, een huisgenoot mee zijn gegaan. Dat wilde ik nog even hier stellen. De voorzitter: Wie mag ik nog in allerlaatste instantie het woord geven? Niemand meer? Dan wil ik graag de heer Bos beantwoorden. De andere raden hebben zo besloten en ik mag Uw raad, zoals wc dat meer hebben gedaan, weer een compliment geven. Er is hier serieuzer en diepgaander over deze zaak gediscussieerd en beraadslaagd dan in welke raad ook. Mijnheer Bos, het klinkt misschien niet prettig, vooral ook omdat het mijn laatste woord is, dat er met name in de raad van één onzer nabuurgemeenten dingen ge zegd zijn, over het vervoer van particulieren, die er ook niet om logen. Daar hebt U allen kennis van genomen en die feiten - hoe onaangenaam ze U ook in de oren klinken - daar moet U ook kennis van nemen. Het is dus bepaald niet zo, dat men in de regio tevreden is over dit vervoer, maar in Fijnaart is men wel tevreden, ik ben tevreden, de doktoren zijn ook tevreden. Ik heb niet gezegd, mijnheer Bos, dat deze dienst staat of valt met Uw besluit: ja of nee. Integendeel, de dienst gaat rustig door en U kunt altijd nog toetre den. Ik heb alleen gezegd is het verstandig, gezien de cijfers die ik heb genoemd, die werkelijk schokkend zijn, gezien het vervoer hier, dat op dit moment plaats vindt met een nu eenmaal door een volwaardige dienst afgedankte wagen en tegen het advies ook van Uw beide gemeente-geneesheren en van een hele rij mensen in, die het beter weten dan U en ik om dan als enige gemeente te zeggen -: "wij wachten nog maar".

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 112