- 6 - Onverlet blijft inmiddels het vervoer van zieken per taxi. Dat blijft - neemt U daar goede nota van - onverlet. Dat heeft U niet gezegd. De heer Bos: Nog wel. De voorzitter: Nog wel en er is geen enkele reden om het zo niet te laten. De particuliere sector bestaat voort. Er zijn drie wagens per 100.G00 inwoners. U betwijfelt of het genoeg is, dat betwijfelt de dienst zelf ook. Maar als de dienst er vier aanschaft - hetgeen men van plan is na gereedkoming van de Zoomweg en de Maasroute - dan wordt het zeker duurder en als we het nu doen, dan wordt het nu al duurder. Het gaat dus nu het dubbele kosten van wat de huidige dienst kost, want nu wordt er ook gesubsidieerd, mejuffrouw, mijne heren. U kunt zich ook nog afvragen: "moet dat dan en hoever wil die overheid gaan?" Die overheid wil nu zo ver gaan, dat ze misschien wel met open oog iets doet, dat niet ideaal en niet volmaakt is, maar dat beter is, waar het betreft het opvangen van het ongevallenvervoer, dan hetgeen wat er nu bestaat. Het is toch wel bijzonder prettig, dat in Oudenbosch tenminste één wagen wordt gestationeerd. Over de nieuwe weg Oudenbosch - Standdaarbuiten - Fijnaart is de afstand Fijnaart - Oudenbosch maar acht km.Dat kan de zaak aanzienlijk rooskleuriger maken, mijnheer Bos, dan nu is voorgesteld. De Krukweg - ik heb er zelf ook wat moeite mee om die zo één, twee, drie te vinden, maar het moet mogelijk zijn deze te vinden. Indien een taxi-chauffeur in New-York met tien miljoen inwoners de weg kan vinden en indien een taxi-chauf feur dat in Amsterdam kan, dan moet het toch waarachtig mogelijk zijn dat een chauffeur van een ambulance-wagen met een goede instructie en kaart in een toch altijd nog vrij beperkt regio de weg weet te vinden. De stad Londen is groter dan de provincie Utrecht en daar rijden ook taxi's. Op dit onderdeel zal wel enorm gelet moeten worden en ik heb vanmiddag Dr, Salden nog eens op het hart gedrukt dat er kaarten moeten komen met indeling van de regio in cijferdistricten en waar ieder weggetje op moet staan. Die chauffeurs zullen de eerste tijd instruc tie moeten krijgen en instructie-ritten moeten maken. U hebt gezegd, dat Zevenbergen als plaats van bediening voor Maasroute en Zoom weg onjuist is. Dat ben ik nu eens volledig met U eens. En dat heb ik vanmid dag ook nog eens tegen Dr. Salden gezegd. Waarom staat Zevenbergen dan hier? Omdat Zevenbergen meer dan 10.000 inwoners heeft, hetgeen weer gundtig is, want U hebt zelf gezegd dat de streek te weinig inwoners heeft. Maar burgemeester en wethouders zijn het met U eens dat Zevenbergen geen plaats is om Maasroute en Zoomweg te bedienen. Dan komen er maar drie plaatsen in aanmerking: Dinteloord, Willemstad en Fijnaart. En we zullen het ook heel duidelijk zeggen dat we het h ier niet mee eens zijn. Er staat overigens in het prae-advies van Roosendaal, mijnheer Bos: "zou kunnen zijn". De heer Bos: Ja, dat zal wel goed zijn. De voorzitter: Bovendien - en dat staat niet in het prae-advies - komt er ook nog een ambulance-wagen van het Roode Kruis, die in Moerdijk wordt gestioneerd. Dat staat helemaal los van deze dienst, dat is een wagen, die wordt ingezet voor Rijksweg 17 en voor de Rijksweg Rotterdam - Breda. Wat betreft goed opgeleide E.H.B.O.-ers - ik heb dat eerder gelezen - daar schijnt nog misverstand over te bestaan. Ons is verzekerd dat eenvoudig de in de rapporten gestelde eisen zó zijn, dat de mensen die op de wagen zitten ziekenverpleger A en als het kan ziekenverpleger A en B moeten zijn. Dat blijft moeilijk. Ik heb het vanmiddag nog gevraagd, dat wordt eenvoudig als eis ge steld. De mogelijkheid van uittreden: Ook daarin, mijnheer Bos, zou ik met U willen meegaan, ware het niet, dat de oorspronkelijke ontwerp-regeling geen enkele mogelijkheid van uittreding bood, tenzij dat met unanimiteit van stemmen zou gebeuren. Dat is natuurlijk onzin, want Roosendaal is altijd tegen, zodat nie mand had kunnen uittreden. De bepaling, waarin staat, dat U in feite de eerste 3 jaar - als U de helft van de deelnemende gemeenten met U meekrijgt - kunt uittreden en dat U zeker kunt uittreden als U 2/3 van de gemeenten met U mee krijgt, is een zware concessie voor de gemeente Roosendaal en Nispen geweest, speciaal aan de gemeente Fijnaart en Heijningen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 108