- 5 - De voorzitter: Dank U zeer, mijnheer Bos voor Uw wel verzorgd betoog over dit onderwerp. Ik vind het in zekere zin jammer dat U het niet van tevoren hebt gegeven, Het is helemaal niet verwijtbaar, maar dan zou het beter mo gelijk zijn geweest om U te antwoorden. Bovendien zou het zeker beter mogelijk zijn geweest om vooral iv„e financiële voorstellen kritischer te bekijken en meer naar waarde te kunnen toetsen dan nu mogelijk is. Ik zal proberen Uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Het centrale punt, mijnheer Bos, in Uw waardevolle opmerkingen is het onder scheid dat gemaakt kan worden tussen het liggend ziekenvervoer en het ver voer van verkeersslachtoffers. Dat komt terug bij de begroting, dat komt terug bij de paraatheid; hiermede staat en valt deze hele regionale ambulan cedienst. Nu hebt U volkomen gelijk als U zegt dat dit kan worden gescheiden en dat dit ook mag worden gescheiden. Dat is ook bij het vooroverleg voortdurend ter sprake gekomen c Wij hadden niets liever gewild en niets liever gezien dan dat men deze scheiding had kunnen maken, maar men kón en men kan deze scheiding niet maken, omdat het óf alles of niets is. Juist, omdat zoals U zei, het overgrote gedeelte normaal liggend ziekenvervoer is en slechts 8 tot 10% vervoer van verkeers- en andere ongevallen-slachtoffers, is een re geling, die wordt opgezet om de paraatheid te dienen, slechts mogelijk, als juist het gewone liggend ziekenvervoer daar niet buiten wordt gehouden. Er is helaas niet een alternatieve keuze om deze dingen apart te zien. Indien een regio - zoals U zelf zegt - langgerekt en niet te zeer dicht be volkt is, dan heeft men de keuze tussen: óf niets doen (ook niet aan de on gevallen) óf alles doen en dan moet men eenvoudig het liggend ziekenvervoer integreren, dus één maken met de verzorging van het ongevallenvervoer. Dat is het centrale punt. Dus wij geven U geen ongelijk als U dit kunt scheiden, maar in deze streek kan het niet. In Rotterdam kan het wel. De G.G.D. in Rotterdam verzorgt het ongevallenvervoer. En o.a. Bornkamp, want er zijn er meer, die kan het meer normale ziekenvervoer verzorgen, maar die verzorgt in principe niet het ongevallenvervoer. Daar kan men die scheiding wel ma ken, omdat het verzorgingsgebied van 8G0.00Ü tot 1.G00.000 mensen eenvoudig deze gescheiden verzorging mogelijk maakt. Een ongevallendienst kan redelijk rendabel zijn - rendabel kan die nooit zijn, ook in Rotterdam niet - als er bij wijze van spreken, zoals in de grote stad ook gebeurt, gemiddeld ieder uur een ongeval plaats vindt. Gat is hier niet mogelijk. Het scheiden van deze dienst zou betekenen het niet hebben van een ongevallendienst. En daarom heeft van meet af aan - zeg maar met een gevoel van spijt - vast gestaan, dat het verzorgen van deze taak een taak is, waartoe ook de overheid zich geroepen voelde. Het is een uitvoerig onderwerp van gesprek geweest of de overheid hier die subsidie van 20% of 30% moest geven, maar juist omdat men wist dat dit een doodernstige zaak was, heeft men dat wel gedaan. Uit efficiency oogpunt is het eenvoudig niet mogelijk een pure ongevallen dienst op poten te zetten. Dan zijn die wagens hoogst onrendabel en dan zijn de parate broeders nog meer onrendabel dan ze nu reeds zijn. Ik geloof niet dat U kunt zeggen dat de G.G.D, in Roosendaal het hoofd op hol had. De G.G.D. van Roosendaal zou eenvoudig niet voor zijn taak berekend zijn geweest, in dien ze niet bij het gemeentebestuur van Roosendaal en Nispen deze plannen had ingediend. Het is ook niet de verantwoording van de G.G.D. Roosendaal, maar de verantwoording van het gemeentebestuur van Roosendaal, van burge meester en wethouders in de eerste plaats. Het gaat hier ook niet om een particuliere ondernemer, maar om de verantwoordelijkheid van Uw raad. Laten we dat anU.be niet vergeten. Dat de particulieren er niet bij betrokken zijn, daar moet ik U wel enigszins gelijk in geven. Aan de andere kant is het zó uitvoerig in eigen kring besproken - b.v. in Breda, waar dat hele proces al achter de rug is - dat men eenvoudig heeft begrepen, dat enig contact met particulieren hierover geen zin had, omdat er geen andere oplossing is. Het is practisch alleen uitvoerbaar als ook een bijzonder belangrijke partner, het liggend ziekenvervoer - dat is dus het vervoer, dat van een ambulance gebruik maakt zonder dat er van een ongeval sprake is - daarin zou worden betrokken

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 107