en met name ook gezien de huidige voortgaande industrialisatie aan de Din- telmond (bedrijfsongevallen) van groot belang is. Als men dit beslist niet onelegante en tot de mogelijkheden behorend voorstel aan het toekomstig hoofd van de nieuwe dienst voorlegd, dan wordt het grandioos weggewuifd, omdat de opgezette begroting daartoe geen ruimte laat, beter gezegd omdat het in het - wel toegejuichte enthousiasme - dirigistisch straatje en plan niet past. Bedenk - zonder er overigens iets te kort aan te doen - echter wel, dat deze begroting van de nieuwe dienst vrij summier is en nog nimmer aan de realiteit is getoetst kunnen worden. Men zal er met 60 cent per in woner beslist niet uitkomen en of dit nu van meet af aan 2 of 5 cent meer moet zijn, zal van minder belang zijn als het tot vervolmaking van het ge heel dienstig en gewenst kan zijn. B. De drie Dintelmond-gemeenten hadden een overeenkomst kunnen sluiten met Uw plaatselijke ondernemer, die op dezelfde wijze het vervoer zou blijven verrichten, met deze restrictie dat ook dan een wagen van 25.000,— werd aangeschaft. U kunt de begrotingscijfers daarvoor dan als volgt invullen. 1.) 3.000,— 2.) 5.500,— 3.) 7.000,-- 4.1 3.206,— 5.1 150,— 6.1 1.000,— 7.J 350,— 10.) 694,— Totaal der uitgaven 20.900,— 11. ƒ.20.900,— 12. en 13. nihil Totaal der ontvangsten 20.900, Zonder dus ook maar een enkele bijdrage van welke gemeente ook zou dan de km. prijs 1,75 bedragen. Indien de drie gemeenten met 30 cent per in woner zouden subsidiëren werd de km. prijs 1,45. Straks wordt het 2, o Men zou dan de paraatheid van zulk een dienst aan de orde kunnen stellen, maar een bedrijf dat zonder ambulancevervoer toch al van 4 uur 's morgens tot 12 uur fs avonds paraat moet zijn, zal het niet moeilijk vallen ook de resterende 4 uur te overbruggen. Dat waren dan een tweetal alternatieven,die practisch niet meer te verwezen lijken zijn,,omdat de opgezette plannen, zonder vooroverleg, zonder meer zijn doorgedrukt. Er is echter nog een alternatief waartoe op dit moment de weg nog open staat en waaraan men zeker aandacht moet schenken. De kans is aanwezig dat Roosendaal met Uw plaatselijke ondernemertot een uitkoop-akkoord komt, hetgeen ook de overname van het materiaal inhoudt. Men kan deze wagen nu meteen op de schroothoop neerzetten, maar dan kan men het uitgegeven geld beter in de Mark smijten, dan hoor je tenminste nog een plons. Men kan ook verstandig zijn en zeggen: "laat de wagen waar hij is en laat de vorige ondernemer deze wagen namens ons voorlopig blijven exploiteren1, hetgeen de begroting beslist niet nadelig zal beïnvloeden, omdat men ook de revenuen ontvangt, totdat de stationering van de 4e nieuwe wagen defini tief een feit is. Het zal deze streek zeker ten goede komen. Alvorens Mijnheer de Voorzitter op dit voorstel enige wijzigingen in te dienen nog een paar kleine opmerkingen. In het rapport staat een uitspraak van Professor Querido namelijk "voor hst vervoer van vee worden door de Wet hogere eisen gesteld dan voor het ver voer van zieken en gewonden". Ik heb een autobusondernemer uit een naburige gemeente eens het omgekeerde horen zeggen namelijk "je kunt beter vee -vervoeren—

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 105