en met name ook gezien de huidige voortgaande industrialisatie aan de Din-
telmond (bedrijfsongevallen) van groot belang is. Als men dit beslist niet
onelegante en tot de mogelijkheden behorend voorstel aan het toekomstig
hoofd van de nieuwe dienst voorlegd, dan wordt het grandioos weggewuifd,
omdat de opgezette begroting daartoe geen ruimte laat, beter gezegd omdat
het in het - wel toegejuichte enthousiasme - dirigistisch straatje en plan
niet past. Bedenk - zonder er overigens iets te kort aan te doen - echter
wel, dat deze begroting van de nieuwe dienst vrij summier is en nog nimmer
aan de realiteit is getoetst kunnen worden. Men zal er met 60 cent per in
woner beslist niet uitkomen en of dit nu van meet af aan 2 of 5 cent meer
moet zijn, zal van minder belang zijn als het tot vervolmaking van het ge
heel dienstig en gewenst kan zijn.
B. De drie Dintelmond-gemeenten hadden een overeenkomst kunnen sluiten met
Uw plaatselijke ondernemer, die op dezelfde wijze het vervoer zou blijven
verrichten, met deze restrictie dat ook dan een wagen van 25.000,—
werd aangeschaft.
U kunt de begrotingscijfers daarvoor dan als volgt invullen.
1.) 3.000,—
2.) 5.500,—
3.) 7.000,--
4.1 3.206,—
5.1 150,—
6.1 1.000,—
7.J 350,—
10.) 694,—
Totaal der uitgaven 20.900,—
11. ƒ.20.900,—
12. en 13. nihil
Totaal der ontvangsten 20.900,
Zonder dus ook maar een enkele bijdrage van welke gemeente ook zou dan
de km. prijs 1,75 bedragen. Indien de drie gemeenten met 30 cent per in
woner zouden subsidiëren werd de km. prijs 1,45. Straks wordt het
2, o
Men zou dan de paraatheid van zulk een dienst aan de orde kunnen stellen,
maar een bedrijf dat zonder ambulancevervoer toch al van 4 uur 's morgens
tot 12 uur fs avonds paraat moet zijn, zal het niet moeilijk vallen ook de
resterende 4 uur te overbruggen.
Dat waren dan een tweetal alternatieven,die practisch niet meer te verwezen
lijken zijn,,omdat de opgezette plannen, zonder vooroverleg, zonder meer
zijn doorgedrukt.
Er is echter nog een alternatief waartoe op dit moment de weg nog open staat
en waaraan men zeker aandacht moet schenken.
De kans is aanwezig dat Roosendaal met Uw plaatselijke ondernemertot een
uitkoop-akkoord komt, hetgeen ook de overname van het materiaal inhoudt.
Men kan deze wagen nu meteen op de schroothoop neerzetten, maar dan kan men
het uitgegeven geld beter in de Mark smijten, dan hoor je tenminste nog een
plons.
Men kan ook verstandig zijn en zeggen: "laat de wagen waar hij is en laat
de vorige ondernemer deze wagen namens ons voorlopig blijven exploiteren1,
hetgeen de begroting beslist niet nadelig zal beïnvloeden, omdat men ook
de revenuen ontvangt, totdat de stationering van de 4e nieuwe wagen defini
tief een feit is. Het zal deze streek zeker ten goede komen.
Alvorens Mijnheer de Voorzitter op dit voorstel enige wijzigingen in te
dienen nog een paar kleine opmerkingen.
In het rapport staat een uitspraak van Professor Querido namelijk "voor hst
vervoer van vee worden door de Wet hogere eisen gesteld dan voor het ver
voer van zieken en gewonden". Ik heb een autobusondernemer uit een naburige
gemeente eens het omgekeerde horen zeggen namelijk "je kunt beter vee
-vervoeren—