van een ongeval,13 vorkeers- en 4 bedrijfsongevallen. Voor 1968 was dit voor de eerste 10 maanden 200 ritten,waarvan 8 tengevolge van een ongeval, 5 verkeers— en 3 bedrijfsongevallen. Een ander belangrijk punt is ook, dat de mogelijkheid voor een gemeente om uit te treden practisch niet aanwezig is. Men is met het voorgestelde raadsbe sluit aan handen en voeten gebonden. Als onverhoopt in de practijk de dienst voor onze gemeente niet naar behoren blijkt te voldoen, dan is er geen weg terug en dit is naar mijn mening onjuist. De mogelijkheid tot uittreden moet voor iedere gemeente te allen tijde aanwe zig zijn en niet door allerlei voorwaarden practisch onmogelijk worden ge maakt. Nog een ander punt betreft de inwoners der gemeente zelfWanneer een patiënt in de sector van liggend ziekenvervoer naar een ziekenhuis te Breda, Roosendaal of Qudenbosch moet worden vervoerd, dan is het begrijpelijk dat één der ge zinsleden, zeker wennoer het kinderen betreft, graag deze patiënt vergezeld. Bij Uw plaatselijke ondernemer was er dan de gelegonheid om weer mee naar huis terug rijden. (niet iedereen beschikt nu eenmaal over een eigen auto). Dit wordt met de nieuwe dienst onmogelijk gemaakt. De openbare vervoersdiensten zijn voor terugkeer naar huis allerberoertst (om de twee uur of langer), ter wijl er vanzelfsprekend ®s nachts helemaal geen vervoer is. Men kan dan met een dure taxi huiswaarts keren, maar ja daar maalt men nu eenmaal niet om. Zodoende wordt een patiënt die voorheen met liefdevolle zorgen werd omringd tot een nummer gemaakt. Daarmede zullen we onze gemeentenaren beslist geen dienst bewijzen. Tenslotte rijst de vraag of er geen alternatieven waren of zijn. Ze waren er wel. A. Uw plaatselijke ondernemer wordt opgenomen in de regionale dienst ter bediening (allereerst) van hetzelfde rayon als hij nu heeft gedaan. Daarin rijdt hij ca. 22Ü ritten per jaar met ca. 12.000 km. Hij schaft een aan de eisen van het rapport Muntendam^wagen aan van 25.000,en doet deze op dezelfde wijze bemannen als nu het geval is.^yoldoende Dan krijgt U daarvoor de volgende begroting. (Als U de voor U liggende er naast neemt noem ik U de cijfers in dezelfde volgorde). 1. 2.200,— 9.750,— 6.625,— 2.970,— 150,— 550, 350,— 1.405,'— Totaal der uitgaven 24,000,— 11. 12.000 km. a 2,— 24.000,— 12. en 13. nihil Totaal der ontvangsten ƒ.24.000,— Dit zou tot gevolg hebben dat de inkomstenzijde van de begroting van de voor gestelde dienst met 24.000,moet worden verlaagd, wat aan de uitgaven kant gecompenseerd moet worden, hetgeen als volgt mogelijk zou zijn. Volg nummers 2 en 8 zouden samen met eenzelfde bedrag kunnen worden verlaagd, aangezien een gedeelte der uitkoopsom, geraamd onder 8, niet behoeft te worden voldaan en ook met wat omschreven is onder de laatste regel volgnummer 2 der begrotingstoelichting, inplaats van 4, 3 verplegers. Deze wijziging der begroting zou slechts 2 jaar nodig zijn, aangezien men dan in 1971 vanzelf belandt op wat gepland wordt bij de tot standkoming van Zoomweg en Maasroute, Men heeft dan nu al de stationering van de 4e wagen, hetgeen voor deze streek fl

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 104